Annons

Hur mycket gör IS? 2,8L / 4 L IS.....

Produkter
(logga in för att koppla)

Melmis

Aktiv medlem
Ni som provat båda.
Är det någon ide att köpa ett 2,8 utan IS, det är ju skönt att inte alltid behöva använda stativ eller klarar man sig utan det om man zoomar in???
Är det då kanske bättre med ett f4 MED IS än ett 2,8 UTAN IS???
Vad säger ni som vet???
Självklart vill jag ju ha f2,8 L IS USM om jag får välja........

Det finns enkla svar på din fråga. Men du måste definiera dina behov först. Det hela beror helt enkelt på vad du ska göra, hur du ska använda det, när du ska använda det osv.

IS väger med råge upp ett bländarsteg rent generellt. Så utan mer information är svaret på din fråga att 4IS är att föredra framför 2.8....MEN om du tänker använda objektivet i skymning/inomhus etc så hjälper ingen IS i världen mot de långa slutartiderna du blir tvungen att använda dig av och som gör att det inte längre bara är skakningsoskärpa du måste oroa dig för, utan även rörelseoskärpan. Dvs att folk rör sig....Förutsatt att det är folk/djur etc du tänker fotografera...alltså ännu en faktor att ta hänsyn till.

Själv skulle jag alla dagar i veckan välja 135L som är ytterligare ett steg ljusstarkare än 2.8 zoomen tillsammans med en 4 zoom.....framför ett 2.8/2.8IS...
Men då är det inte lika billigt längre förstås.

Detta, dels för att jag då får just ännu ett stegs ljusstyrka och dels för att när jag INTE behöver det steget men tvunget vill ha en zoom så har jag en lätt och trevlig liten zoom istället för en som är stor och tung. Jag tappar förstås möjligheten till zoom tillsammans med ljusstyrka då, men det priset betalar jag gladeligen för att slippa släpa på en 2.8 zoom som är ganska stor och tung.

Men det är jag det.

Kör med 24-70 f/2.8 på 5D2 och saknar mitt 17-55 f/2.8 IS i alla fall. Jämförelsen har väl hyfsad relevans om man tar hänsyn till huset.

Ett 24-70 har jag. Är jättenöjd med det!
Sen har jag ett Tamron 70-300 4,5-5,6 som jag vill byta ut.
Jag fotograferar människor, oftast utomhus eller med mina studioblixtar. Men kan även bli inomhus som tex i kyrka och då behöver man ju allt ljusinsläpp som det finns möjlighet till. Men nu står jag i valet och kvalet vilket jag ska välja...... det är inte lätt!!!!

Ett 24-70 har jag. Är jättenöjd med det!
Sen har jag ett Tamron 70-300 4,5-5,6 som jag vill byta ut.
Jag fotograferar människor, oftast utomhus eller med mina studioblixtar. Men kan även bli inomhus som tex i kyrka och då behöver man ju allt ljusinsläpp som det finns möjlighet till. Men nu står jag i valet och kvalet vilket jag ska välja...... det är inte lätt!!!!

Eftersom du nämnde inomhus i kyrka så säger jag IS, eftersom där kan det vara väääldigt mörkt samtidigt som det inte brukar springas så mycket. Sedan får du välja 2,8 eller 4 utifrån din plånbok.

Och jag säger så här. Enligt regeln för att motverka kameraskak så är för 24mm brännvidd 1/24s. Och ska du fotografera folk så rekommenderar jag inte så långa slutartider ändå. Bättre höja iso och 1/24 lär vid :f2.8 inte vara så högt iso.

/Stefan R. Nilsson
Http://digitaliz.se
Http://blogg.digitaliz.se

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar