Annons

Hur mycket bör jag ta betalt. Foto+redigering

Produkter
(logga in för att koppla)

monnej

Medlem
Hej
Är ny på den kommersiella marknaden och därför lite osäker på vad jag kan ta ut för summa på mitt första uppdrag.

Uppdraget är att fota en lokal och redigera in diverse produkter för att kunden skall få en bild av hur utställningsområdet kommer att se ut efter renovering.
Det kommer alltså att innefatta fotograferande och redigering.

Frågan blir då om jag skall ta betalt för bilderna och timmar, eller om det räcker det med nerlagda timmar.
Vad bör jag ta per timme? Jag kommer att fakturera via Fril**s finans eller liknande då jag inte har f-skatt än.
Tänkte även lägga på kost á 25 kr/mil



Det blev vist lite luddigt formulerat men hoppas att det går fram.
 
Hej
Är ny på den kommersiella marknaden och därför lite osäker på vad jag kan ta ut för summa på mitt första uppdrag.

Uppdraget är att fota en lokal och redigera in diverse produkter för att kunden skall få en bild av hur utställningsområdet kommer att se ut efter renovering.
Det kommer alltså att innefatta fotograferande och redigering.

Frågan blir då om jag skall ta betalt för bilderna och timmar, eller om det räcker det med nerlagda timmar.
Vad bör jag ta per timme? Jag kommer att fakturera via Fril**s finans eller liknande då jag inte har f-skatt än.
Tänkte även lägga på kost á 25 kr/mil



Det blev vist lite luddigt formulerat men hoppas att det går fram.

Om jag inte missförstått hur f finans arbetar så betalar dom in sociala avgifter och arbetsgivaravgift, vilket lämnar dig till vad du vill ha ut i timmen.
Det är tänkbart att du tar en startavgift, och sen 130-150.-/tim sett till att du är ny i branschen.
Det är iallafall hur jag skulle lägga upp det vilken bransch det än rör sig om.
 
Nja, enligt Frilans Finans så står det:

---------
Exempel 2:
Om du vill ha ut 1000 kr i nettolönesumma och vill veta hur mycket du ska fakturera så beräknar du enligt följande formel: 1000 kr netto x omräkningsnyckel 2 = 2000 kr i fakturasumma exkl. moms.

Observera att skattefria ersättningar, som exempelvis reseersättning och traktamenten ska dras av innan man gör ovanstående beräkning.

---------

Dvs, du bestämmer vilket pris kunden ska betala och sedan drar Frilans Finans av skatter och avgifter innan de betalar ut återstående till dig.

Hur mycket du vill tjäna per timme blir också lite beroende på dina önskemål. Men räkna lite grovt så här:

Exempel:
Önskad månadslön 25 000 kr
Debiterbara timmar per månad 120 tim (finns ca 170 tim, men du kan inte räkna med att du kan debitera alla)
Timsats 25000/120 = ca 210 kr

Sedan skall du betala skatter och avgifter via Frilans Finans och enligt deras eget exempel ovan skall du dubbla debitering, dvs:
Att betala för din kund 210 x 2 = 420 kr/tim exkl. moms (525 kr/tim inkl. moms)

Justera siffrorna beroende på din önskade månadslön och tänk på att den även skall täcka inköp av utrustning framöver. Lycka till.

PS: Debitering per timme tycker jag är fullt tillräckligt ;) DS.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.