Annons

Hur mkt ska jag ta betalt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Supernisse

Aktiv medlem
Hej

jag har en fråga som kanske inte passsar in just här på denna tråd? Men i morgon ska jag prata med ett stort rederi för de är intresserade att köpa bilder av mig.

De har gjort det klart att de inte bara vill ha någon enstaka bild för publikation, utan de vill köpa rättigheterna, äga bilden så att de kan publicera fotografierna när som helst och hur som helst.

Eftersom det är ett stort rederi som är känt internationellt så kommer de använda bilderna till allt ifrån posters, broschyrer, reklam osv.

Min fråga är då denna, vad ska jag sälja bilderna för+ Rättigheterna? Det är som sakt ett stort företag som kommer använda sig av bilderna i stora upplagor. Vad kan vara rimligt? Jag är som sagt en amatörfotograf som sysslar med fartygsfotografering på fritiden.

Är det någon som har ett bra svar på en rimlig summa? Det här är verkligen en stor dröm för mig.

Mvh/Putte
 
mitt förlag är att du inte ska följa massa krångliga regler som fotoförbundet har satt upp..
Utan fråga dig själv... var det jobbigt att plåta bilden.. betyder den mycket för dig och villdu hellre se den överallt eller på din dator o i ditt foto album..

Jag har ett företag och jag säljer bilder varje dag, vi säljer alltid bilderna med rättigheter och hela kalaset.. istället för att försöka suga ur kunden så mycket som möjligt så ser jag till att dem istället kommer tillbaks och rekomenderar mig till andra.

Ingen vill krångla med något.. så är det bara.
Sätt ditt eget pris.. men säg en 1500 - 3000 per bild.. ?? det beror på hur stora dem är.. i så fall kanske mer eller mindre.

Lycka till
 
Hej Patrik
Jag har jobbat heltid sedan 1996 som fotograf och sålt mina bilder.
Enligt min mening finns det ett antal saker du måste ta hänsyn till.

Vill rederiet ha ensamrätt till bilderna eller kan du fortfarande sälja till andra kunder?

Kommer rederiet att tillhandahålla bilderna till andra samarbetspartners?