ANNONS
Annons

Hur mkt bättre???

Produkter
(logga in för att koppla)

Legur Laugar

Aktiv medlem
Under helgen var jag i Globen på Stockholm Horse Show.
Jag hade givetvis min D70 och 18-125/3.5-5.6 objektiv med mig.
Jag märkte ju ganska snart att det var för dåligt ljus så jag fick gå upp i slutartid, öka iso känslighetet osv....speciellt när jag skulle zooma in på något.
Detta medförde givetvis oskarpa bilder eftersom jag dels inte hade något stativ och att det är en hel del rörlse på foto objekten.

Nu till frågan: Skulle det ha hjälpt lite med ett tex. 80-200 /2,8??
Hur mkt bättre är det i dåligt ljus?

Sedan vet jag också att oskärpan också hänger på grabben bakom kameran. :)

Mvh Patrik

Legur Laugar skrev:

Mvh Patrik
I 125mm-läget är det två bländarsteg som skiljer. Alltså mellan 2.8 och 5.6. Det betyder att du skulle fått en fjärdedel så korta slutartider med det andra objektivet. T.ex. 1/125 istället för 1/30. Det är rätt stor skillnad.

Vem var du i fotodiket? Jag var också där och fotade.

Jag kände mig som en riktig novis när jag var den enda utan blixt. Men när jag såg mina bilder insåg jag snart att blixt var överflödigt om det nu inte var alldeles mörkt.

Hade för det mesta mitt 135 mm 2.8 och tyckte det räckte mkt långt. Hade ISO 1600, för säkerhets skull.

Kanske en pool för oss två ;-) Kanske fanns det fler härifrån?

Legur Laugar skrev:
Skulle det ha hjälpt lite med ett tex. 80-200 /2,8??

Ja, skulle jag säga. Jag plåtade uppifrån översta läktaren på Globen under MonsterJam (monstertruckar och sånt) med D70+70-200 VR på 1600 ISO på enbensstativ - en del handhållet. Helt OK bilder, särskilt med lite brusreducering på om man vill blåsa upp dem i förstoring. Visst, VR hjälpte ju hel del men det vart förvånande bra. Kan ladda upp några bilder ikväll om någon är intresserad.

Re: Re: Hur mkt bättre???

clindh skrev:
Ja, skulle jag säga. Jag plåtade uppifrån översta läktaren på Globen under MonsterJam (monstertruckar och sånt) med D70+70-200 VR på 1600 ISO på enbensstativ - en del handhållet. Helt OK bilder, särskilt med lite brusreducering på om man vill blåsa upp dem i förstoring. Visst, VR hjälpte ju hel del men det vart förvånande bra. Kan ladda upp några bilder ikväll om någon är intresserad.

Klart intressant att se dina bilder därifrån..

Jag satt på läktaren...etage 3. Fick du som privatperson stå vid sargen och ta bilder eller fotade du åt någon tidning??

Jag var där på invigningen och på matinén.

Vilken upplevelse!!
Jag kan verkligen rekommendera att gå dit nästa år, oavsett om man är hästintresserad eller inte.

Cowboyen med lassot
..islandshästarna..fyrspann...voltege tjejen..shettisarna...m.m ja, ALLT var mkt sevärt. :)

Vad gäller objektiv så får det nog bli ett beg. Nikon 80-200/2,8. Det verkar rosat av alla som äger ett sådant.

Efwa skrev:
Vem var du i fotodiket? Jag var också där och fotade.

Jag kände mig som en riktig novis när jag var den enda utan blixt. Men när jag såg mina bilder insåg jag snart att blixt var överflödigt om det nu inte var alldeles mörkt.

Hade för det mesta mitt 135 mm 2.8 och tyckte det räckte mkt långt. Hade ISO 1600, för säkerhets skull.

Kanske en pool för oss två ;-) Kanske fanns det fler härifrån?

Jag var också där!

//Micke

Jag hade back stageband och kunde stå i diket :-D

Kan någon fixa en pool så kan vi väl ha in bilderna där. Har ännu inte hunnit ladda upp alla och fixa, men några iallafall.

Vi kan ju ha en "Globenpool" vilket gör att alla som fotat i globen oavsett genre kan vara med. Eller?

Hej Efwa!

Hur akrediterar man sig till den typen av stora evenemang. Jag är nämligen intresserad av att åka till Scandinavium i påsk för att fotografera. Räcker det att man har eget företag som fotograf eller måste man vara anställd vid någon tidning??

Tacksam för svar!

Re: Hej Efwa!

Nikita skrev:
Hur akrediterar man sig till den typen av stora evenemang. Jag är nämligen intresserad av att åka till Scandinavium i påsk för att fotografera. Räcker det att man har eget företag som fotograf eller måste man vara anställd vid någon tidning??

Tacksam för svar!

Det svaret är jag också mkt intresserad av. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar