Annons

Hur man kollar antalet exponeringar [samlingstråd]

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur många exponeringar har min D70 gjort

Finns det nån möjlighet att själv kolla antalet exponeringar som gjorts på min beg D70?

/K
 
Enligt Opanda har kameran gjort 9300 exponeringar.
Verkar inte så mycket.

Tack för länken.

H/Kenneth
 
jag har letat i en vecka nu efter "Total Number of Shutter Releases for Camera" i opanda version 2.25 men kan inte hitta det. det är en bild från en D70 jag har.
 
det går inte för mig det står att det är nån fil som saknas och det beskrivs även på hemsidan vad man ska göra då och jag har gort vad som står där så det fungerart inte för mig. någon annan med ett bra program. annars väldigt tacksam för ditt svar.
mvh calle.
 
Den JPG bild du provar med är det en original JPG eller är den möjligtvis konverterad från RAW.
Det verkar inte fungerara med Opanda om JPG bilden är konverterad.
 
Tog precis en bild (jpg) och kollade "nr of shutter releases" inga problem, öppnade sedan bilden i photoshop fixade lite och sparade.

Efter detta är "nr of shutter releases" infon bort.

Så frågan är om du mekat med din bild i photoshop ?
 
calle. skrev:
jag har letat i en vecka nu efter "Total Number of Shutter Releases for Camera" i opanda version 2.25 men kan inte hitta det. det är en bild från en D70 jag har.

Jag hittar inte heller "Total Number of Shutter Releases for Camera". Jag har testat med bilder från en canon powershot s45 och en Canon eos 30D och hittar det inte på någon av bilderna. Jag har samma verision som du har ac Opanda.
 
jag har bilder både från 30d ixus 40 och d70 som är tagena i jpg och ingen av den är rörda det minsta efteråt. ändå hittar jag det inte.
 
Kolla detta program Opanda IExif........

En fråga om programet Opanda IExif, antalet exponeringar som kan ses där, gäller det bara Jpeg eller kamerans totala exponeringar........
/Kjell-Åke J.
 
Opanda måste visa summa sumarum.
Jag fotar uteslutande i RAW men för att Opanda skall fungera så krävs en jpg fil direkt ur kameran och då visar räknaren på min D70 45.000 exponeringar ca.
 
Fungerar för mig med.. Enligt filnamnen har jag tagit ca 8900 bilder... Körde Opanda som säger 9130 exponeringar.. kan stämma mycket bra då jag fotade en del innan jag ändrade hur det skulle räkna filerna...

Kör blandat jpeg och raw..
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.