Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur många blixtar behöver man för porträtt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ric

Aktiv medlem
Jag hade tänkt att köpa ett par trådlösa blixtar för att få möjlighet att enkelt kunna ta bra porträttbilder.

En lösning är att jag har en blixt på kameran, som antingen riktas upp i taket eller diffuseras med en omni-bounce eller liknande, sedan en till som jag tar via ett paraply eller en vägg snett från sidan.

En bättre lösning rent bildmässigt är att skaffa en kabel så att den kameramonterade blixten kan flyttas, men det känns lite krångligare och otympligare, så jag är faktiskt mer intresserad av att köpa en tredje blixt för att lysa upp bakgrund eller från den andra sidan.

Så jag skulle vilja höra era åsikter om den olika konfigurationerna.

1. En blixt på kameran + en fri slav
2. En blixt med kabel + en fri slav
3. En blixt på kameran + 2 fria slavar.

( En slav är per definition inte fri... :-D )

Rent tekniskt så hade jag tänkt köpa en Canon 350d/20d med en 550EX + 1 eller 2 420EX. Är det måhända bättre med att bara köpa 550 då den har större möjligheter?

Nej, helst inte nån blixt på kameran. Ljuset blir platt och tråkigt. Dock räcker det med en blixt. Denna bild är tagen med en studioblixt med paraply och en reflexskärm:

Bilagor

• exempel.jpg
    exempel.jpg
    37.4 KB · Visningar: 1,102
Jag har kikat lite på en ST-E2 och den vore bra då den är så liten och smidig, men prisskillnaden mellan ST-E2 och en 550EX är ganska liten med tanke på att man faktiskt får en blixt på köpet. Saken är nämligen den att jag ska köpa utrustningen utomlands och på BHphoto så säljer de 550EX begagnad för bara 300 kronor mer jämfört med ST-E2, som är ny iofs.

Med den informationen, hur skulle en vettig konfiguration se ut isåfall.

Jag skriver med de priser som gäller så att det blir lättare att jämföra äpplen med päron.

Beg 550EX $249
Beg 420EX $139
Ny ST-E2 $209

Jättebra bild, verkligen imponerande.

Vart har du placerat blixt, paraply och reflexskärm. Får jag samma resultat med en "vanlig" blixt som med en studioblixt?

Om du verkligen är inriktad på att ta porträttbilder så ta och fundera på riktiga studioblixtar istället. Det är mitt tips. B&H har ett brett sortiment.

Blixten är placerad uppe till vänster om mig, ganska nära modellen. Reflexskärmen ligger under och mot höger sida för att få en upplättning. Du kan naturligtvis göra likadant utan att ha en studioblixt. Studioblixtar ger egentligen bara mer energi och inställingsljus så att man ser vad man gör. Det blir svårare med en vanlig "småbildsblixt", men det går.

Försökte kika lite på BH för att hitta några studioblixtar, men insåg att det var en djungel för en oinvigd.

En studioblixt är väl ganska dyr också, så en lösning med två standardblixtar blir väl billigare och flexiblare än en studioblixt? Med standardblixtarna så kan jag ta med mig dem och även fotografera utomhus och liknande.

Om jag nu ändå väljer att köpa standardblixtar, är det helt onödigt att köpa 2 eller 3 blixtar?

Studioblixtar köper du ganska billigt här.

http://www.speedgraphic.co.uk/

Dom har fördelen att det är 220W i stället för 110 som i usa och det är innom EU så du behöver inte räkna ut vad tull och moms gör extra på dina priser.
Jag köpte ett paket därifrån förra vintern och landade på ca 5700 för 2st 300ws blixtar en softbox på och ett paraply + väskor.
Det funkar bra tycker jag.
Glöm inte att du behöver en lös ljusmätare till detta.

ST- E2 ger enligt mitt tycke fördelen att det är lätt att ta med för att få bra ljus utomhus om du vill prova att inte alltid ha ljuset framifrån.

Bilagor

• d-exempel.jpg
    d-exempel.jpg
    26.2 KB · Visningar: 893
Senast ändrad:
Estethia skrev:
pja, det beror ju på om man vinklar blixten eller inte...

Visst är det så, man kan förstås reflektera ljuset från blixten på kameran i tak eller vägg för att få en annan vinkel på ljuset. I din bild Christel så verkar det ju vara flera ljuskällor också.

Jag hade just tänkt det att fördelen med digitalt är just att jag får feedback och kan experimentera lätt tills jag får ett resultat jag är nöjd med. Nu såg jag på länken att det faktiskt inte var så jättedyrt med studioblixtar, men jag antar att när jag väl börjar undersöka saken närmare så nöjer jag mig inte med det enklaste kitet på samma sätt som jag inte nöjer mig med de billigaste piratblixtarna. Annars så kostade ett kit med två studioblixtar och tillbehör £309.95.

Christel och Tore, jättefina bilder, kan ni komplementera dem med uppgifter om hur ni arrangerat blixten/blixtarna, använde ni diffusorer/paraplyer etc.

Ljuset i min bild är satt med ett paraply snett framifrån modellen som står utanför bilden på vänster sida. En allmän regel för bra ljus är att försöka få ljuset så stort som möjligt genom att slå det mot eller genom något. Paraply, diffusor, tak eller vägg.En ren direkt träff med blixt blir oftast ganska hård.

Om du söker på gamla inlägg av Mikael Pertmann (reserverar mig för möjlig felstavning av namnet) så har han skrivet några riktigt bra och lärorika inlägg om detta.

Senast ändrad:
Ric skrev:
Christel och Tore, jättefina bilder, kan ni komplementera dem med uppgifter om hur ni arrangerat blixten/blixtarna, använde ni diffusorer/paraplyer etc.
tack så mycket. :eek:)
jag har en SB80 DX som jag vridit blixthuvudet snett åt höger/uppåt.
ljuset från ett fönster träffar hennes ansikte och jag har utgått från det ljuset när jag valt exponeringstid.
mer än så är det inte.

Länken funkar inte för mig

"Du har ej rättigheter att se albumet med denna sida. Prova denna sida istället."

Länken leder till ett album, men hitar inte samma nummer på någon av bilderna som i orginallänken

// Anders

?!

Bildtexterna om belysningen är desamma på båda sidorna, varför det ligger exakt samma bilder på två sidor vet jag ej ??

mvh.

/Janne

Bra sida Janne, då du beskrivit hur du har tagit fotot.

Är det någon som känner till någon "tutorial" eller liknande på nätet där man kan se samma porträtt taget med olika konfigurationer?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar