Annons

Hur många bitar använder Nikon D70 (samt photoshopfråga)?

Produkter
(logga in för att koppla)

Peter Olsson

Avslutat medlemskap
En jpeg från min D70 har enligt filinformationen 24 bitar. Det borde betyda 3x8 = 24 bitar. Stämmer detta, använder kameran endast 8 bitar per färg?

Är det måhända fler bitar i NEF-formatet (som jag själv aldrig använt)?

En följdfråga: I adobe photoshop 5 så finns det två inställningar, 8 eller 16 bitar. Till exempel filter går endast att använda för 8 bitars inställningen. Om nu en fil som har mer bitar än 8 öppnas i photoshop, konverteras den då till 8 bitar av programmet och "tappar" resten?

jpg-filer stödjer bara 8 bitar per kanal. Det styrs av specen för jpg-formatet.
A/D omvandlingen i kameran ger 12 bitar per kanal och dessa finns allihop i RAW-filen.

Enda relevanta bitdjupsiffran för en D70 är tolv, men den ska förstås inte nämnas utan att påpeka kvantiserigen ;-)

Bilden nedan visar hur den ser ut. Lutningen på kurvan säger vilken noggrannhet man har på bilddatat. Ju brantare stigning, desto högre noggrannhet.

Skalan 0-12 är de exponeringssteg som tolv bitar maximalt kan rymma. Upp till strax över åtta har inget data tagits bort, men därefter tas först några enstaka och sedan allt fler värden bort. Skalan 0-700 är antalet värden som är kvar. Utan kvantisering skulle den gå från 0-4095.

Spontant tycker jag kurvan ser lite otäck ut ifall man vill höja kontrasten på något ligger just där kurvan har sin lilla puckel = ungefär ett steg mörkare än medelgrått, men jag har inte kollat om det går att se något i praktiken.

Bilagor

• kurva.gif
    kurva.gif
    2.4 KB · Visningar: 475
Peter Olsson skrev:
Om nu en fil som har mer bitar än 8 öppnas i photoshop, konverteras den då till 8 bitar av programmet och "tappar" resten?
Om du väljer att konvertera den till åttabitarsläge (görs alltså aldrig automatiskt), så ja - då förlorar du eventuella mellanliggande värden. Annars får du låta bli att använda de filter som inte fungerar, alternativt köpa en nyare version av Photoshop ;-)

Sen får man inte glömma att Nikon kör med sin visually lossless komprimering som är ett förstörande format, om än väldigt väldigt milt i åtgången på bilder.

Damocles skrev:
Sen får man inte glömma att Nikon kör med sin visually lossless komprimering [...]
Men nu är du sömnig, min tjusiga kurva ovan visar just innebörden av "visually lossless" ;-)

Appropå siffran 9½ bit som motsvarighet på bitdjup för D70-råfilen så går den att härleda ur 2^9,415 = 683 = antalet nivåer. Men eftersom det är omfånget som är det intressanta när man snackar bitdjup tycker jag inte att 9½-siffran är så lyckad att använda.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar