Annons

Hur lockar man till sig Örnar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Mamma och Pappa bor i skärgården, förra helgen såg de 2 st Örnar (Mamma bläddrade i fågelboken och trodde det var havsörn).

Är de revirfåglar? (Dvs finns det chans att de kommer tillbaka?)

Hur lockar man fram de så man kan ligga beredd med kameran?


/Jocce
 
Med örngott såklart!

/Per *drar på sig dumstruten och lovar att hålla sig i skamvrån åtminstone till skymningen faller*
 
He he, ja du, försökte den, men gick inge bra ;)

Pontus: Inget annat enklare man kan göra?


/Jocce
 
Jocce skrev:
He he, ja du, försökte den, men gick inge bra ;)

Pontus: Inget annat enklare man kan göra?


/Jocce

Örnar är blad de skyggaste djuren som finns. Så genvägar kan man glömma! Ska man få gott om örnar till sin åtel går det åt några ton grisar per år...

Ska man även se dessa när de äter så får man fixa ett gömsle och sitta i det från innan det ljusna och tills det är mörkt. Altså inget man gör sådär enkelt. Hyr in dig i ett gömsle, klart enklare.
 
SM0SBI skrev:
Örnar är blad de skyggaste djuren som finns. Så genvägar kan man glömma! Ska man få gott om örnar till sin åtel går det åt några ton grisar per år...

Ska man även se dessa när de äter så får man fixa ett gömsle och sitta i det från innan det ljusna och tills det är mörkt. Altså inget man gör sådär enkelt. Hyr in dig i ett gömsle, klart enklare.

Okej, misstänkte nästan det :(

Men är de revirdjur? Alltså finns det chans att man iaf kan få se dem här igen?

Har även sett falk i närheten, är de mindre skygga?


/Jocce
 
Havsörnarna har ökat rejält i antal, låt oss säga de senaste 15-20 åren, från att ha varit på allvarligaste utrotningsbranten. Idag är det inte något sällsynt att se havsörn i Sthlms skärgård, utan vet man hur, när och var man ska spana så kommer man tillslut att få se dem. De har även spridit sig in i de större sjöarna så även i Sthlms innestad finns möjligheten att se havsörn, men mest under vinterhalvåret då de är ute och flyger runt lite mer.

Just nu är de adulta inne i häckperioden och är nog relativt bundna till sina revir. Men det finns ju alltid örnar som inte häckar eller är för unga att göra det. Dessa vandrar nog omkring en hel del. Så om just de som dina föräldrar såg kommer att komma tillbaka är svårt att säga, men ni har säkerligen alla möjligheter att se havsörn igen, bara ni spanar...

Håller nog med Pontus att det är absolut lättare att hyra in sig i ett gömsle än att försöka starta upp något själv med allt vad det innebär.

Lycka till med spanandet...

// Daniel
 
Örnbo?

Hej!

Stötte på det här boet när jag var ute och paddlade i helgen. Är det ett örnbo eller är det någon annan fågel som passar in?

Det finns en del havsörn i området så det talar för det...

Boet är byggt på en lodrät klippa som är ca 30 m hög och de har byggt ca 25 m upp.

Mvh
Svante
 

Bilagor

  • bo 1.jpg
    bo 1.jpg
    45.1 KB · Visningar: 1,275
Jag tror inte att örnar bygger på klippavsatser i Sthlms skärgård (om det nu var där). Havsörnar bygger (oftast) i stora tallar några meter ner från toppen. Jag skulle nog kunna tänka mig att det är ett korpbo du har stött på, men jag är inte säker.

// Daniel
 
Med fisk

Jag såg ett danskt tv program där de lockade till sig örnar genom att plåsa luft (med ett sugrör) i fisken lungor. Detta för att fisken skulle ligga kvar längre på havsytan. sedan var det bara att vänta in havsörnen. Kan ju bli en snygg bild när örnen tar bytet.
 
Birdman skrev:
Jag tror inte att örnar bygger på klippavsatser i Sthlms skärgård (om det nu var där). Havsörnar bygger (oftast) i stora tallar några meter ner från toppen. Jag skulle nog kunna tänka mig att det är ett korpbo du har stött på, men jag är inte säker.

// Daniel

Ok det var inte i Sthlms skärgård utan utanför Hudiksvall men de borde ju bygga på samma sätt. Kändes bara så stort för att vara korpar.
Ok då vet jag.
Svante
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.