Annons

Hur långt kommer man med standard iMac 24"?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rockoholic

Aktiv medlem
Suget efter Mac sätter in ordentligt. Funderar lite på en iMac 24" 2,66GHz och 9400M grafik. Hur långt räcker detta för bildbehandling (CS4, LR2 och NX2)? Bör man lägga till 3500 för bättre grafik eller räcker denna? Eller bör man helt enkelt ha is i magen och invänta nästa generation med i7?

Kan tillägga att jag har börjat tröttna på mina windowsdatorer. Den ena har för lite ram och kass hdd (gammal AMD 2400 med 1gb ram och Ge-force 6800 128mb, XP pro sp2). Och den andra är en HP Laptop med celeronprocessor och 2gb ram (Vista Home Basic)...
 
Grafiken räcker nog. Kommer alltid nytt om ett år så... själv sitter jag med en minimac och det flyter hyfsat för mina behov.
 
Suget efter Mac sätter in ordentligt. Funderar lite på en iMac 24" 2,66GHz och 9400M grafik. Hur långt räcker detta för bildbehandling (CS4, LR2 och NX2)? Bör man lägga till 3500 för bättre grafik eller räcker denna? Eller bör man helt enkelt ha is i magen och invänta nästa generation med i7?

Kan tillägga att jag har börjat tröttna på mina windowsdatorer. Den ena har för lite ram och kass hdd (gammal AMD 2400 med 1gb ram och Ge-force 6800 128mb, XP pro sp2). Och den andra är en HP Laptop med celeronprocessor och 2gb ram (Vista Home Basic)...

Kort och enkelt svar: grafikkortets prestanda spelar försumbar roll för bildbehandling.

Nu går säkert en del människor i taket och hävdar att man absolut måste ha ett superduper värsting-extra-turbo-grafikkort med dubbla överliggande kamaxlar. Eftersom CS4 kan ju utnyttja grafikkortet och då blir så snabbt att du knappt hinner se bilderna innan du redigerat klart dem :)

Ok, jag överdriver, men jag tycker i gengäld att det ofta läggs överdrivet mycket fokus på grafikkort. Snabbt grafikkort är tokviktigt om du håller på med mycket 3D-grafik. Till exempel ritar i CAD. Eller spelar spel. Plus att ett kraftigt grafikkort gör att vissa saker uppdateras lite snabbare i CS4. I övrigt har det i praktiken noll inverkan på hur bra en dator är för bildbearbetning. Det påverkar inte färgkvaliteten, och vår typ av bildbearbetning är till 99% 2D-grafik vilket nästan helt sköts i datorns processor och inte i grafikkortet.

Det som spelar roll för prestanda i bildbearbeting är processorkapacitet, minnesmängd, busshastighet och hur snabba diskar du har. Skall du lägga extra pengar på något i en Imac så skulle jag rösta på mer minne.

Allmänt sett är Imac 24 en riktigt trevlig dator med en bra inbyggd skärm. Men kom ihåg att den har en högblank glasskiva framför skärmen, så tänk på ljusmiljön i rummet där du kommer att ha den - det blir lätt blänk och speglingar.
 
Du kommer säkert att bli nöjd. Jag har ett större antal datorer i huset än personer. Min fru har en arbets laptop från Lenovo. Skärmen får en att gråta. Bedöm aldrig dina bilder på den för då slänger du kameran i väggen.
Själv har jag en Macbook Air och en Macbook Pro 15" för arbete. Båda är bra för bildbearbetning och får Lenovo maskinen att skämmas.
I vardagsrummet står en iMAc 24 och i dotterns rum en iMAc 20" plus hennes lap top från gymnasiet. Dessutom har jag kvar en PC desktop med 2 år på nacken som har en bra skärm för fotoredigering.
Alla skärmar utom min frus laptop är kalibrerade. Inge idé att kalibrera Lenovon eftersom den är för mörk och har för dålig kontrast. Jag har provat.
För det mesta kör jag bildredigering från den dator jag tycker är bekvämast. Erfarenheten är att Imac 24" är snabb och ger ett mycket bra resultat. Skärmen måste dock kalibreras. Från fabrik är den alldeles för blå och alldeles för ljus. Det gäller i princip alla mina Macar.
PC:n har den dyraste och bästa skärmen men det är sällan jag behöver att förändra redigeringsjobb jag gjort på Macarna. Tycker det är ett bra resultat.
 
lånar tråden och fråg om dom nya imacarna ska man välja den lite snabbare procceron eller räcker det med din lilla? det är 24" vi pratar om
 
Förmodligen är mer minne än 2 Gb viktigare än snabbare processor. Med filer från 5DMII så tar det bra tid att rendera previews i LR2.5.
Verkar som programmet börjar swappa på disken för mycket.
Därför bör man nog stoppa in minst 4 Gb men det skall man inte köpa från Apple. Finns andra som säljer kompatibla minnen till betydligt lägre pris.
 
Förmodligen är mer minne än 2 Gb viktigare än snabbare processor. Med filer från 5DMII så tar det bra tid att rendera previews i LR2.5.
Verkar som programmet börjar swappa på disken för mycket.
Därför bör man nog stoppa in minst 4 Gb men det skall man inte köpa från Apple. Finns andra som säljer kompatibla minnen till betydligt lägre pris.

Dom nya imacarna säljs bara med 4 gig som standard man kan välja dit 8 men det är sjukt dyrt. Var kan man köpa till 8 gig billigare? Skiljer det nått på på datorn för att få in 8 eller är det bara att köpa 8 gig och plocka in det på den?
 
Vet inte vilka minnen som sitter i de nya. Kolla under Äpplet och about this Mac. Där står vad för minnen som sitter i.
Sök sedan på nätet. 2GB minne har varit billiga till de tidigare. 4Gb moduler har kostat betydligt mer.
 
Apple brukar ha bra supportsidor på sin webbplats med god information om vilken slags minnen som passar i Mac:eek:r.
 
Kort och enkelt svar: grafikkortets prestanda spelar försumbar roll för bildbehandling.
Prestanda är väl inte det relevanta, det är bristen på minne på de billiga korten.
iMac kommer t.ex. med 9400M med 256mb shared memory. Det är inte ens tillräckligt för att använda de avancerade GPU-accelererade funktionerna i CS4, ett dåligt köp om det är CS4 som är på tapeten enligt mig.
Sen är det aldrig vettigt att handla hårdvara efter dagens version av mjukvaran då hårdvaran sannolikt kommer att överleva en eller två versioner till, och om hårdvaran är underdimensionerad för nuvarande kommer den antagligen var ännu mer underdimensionerad för nästkommande. Så länge man kan byta GPU är det ju inga problem, men det är inte helt lätt på en iMac.
 
Nån mer som kör iMac24 opch CS4?

Jag har en Power Book G4 med gamla processorn. Funkar fint med CS2. Men missade att byta till CS3 medan programmet såldes och saknar den bättre RAW-konverteraren. Hankar mig nu fram med LR2 för svårtare RAW-konverteringar men det går sakta. Funderar på iMac 24". Den har som framgår av tråden nu 4gb internminne men 8 kostar typ mer än datorn nästan så det får vänta ills priset sjunkit.
 
Läs första inlägget. Dessutom måste du välja GT 130 och inte GT 120.

Jag har läst hela tråden. Jag invände bara mot ditt felaktiga påstående om att iMac kommer med ett grafikkort med delat minne. Det är ju inte sant, eftersom det finns iMac-varianter med andra sorters grafikkort.
 
Jag har läst hela tråden. Jag invände bara mot ditt felaktiga påstående om att iMac kommer med ett grafikkort med delat minne. Det är ju inte sant, eftersom det finns iMac-varianter med andra sorters grafikkort.
Jag ber så mycket om ursäkt för att jag skrev inlägget med relevans till trådskaparens ursprungsfråga, visst är det bättre att flumma ut totalt och skriva om något helt annat. "Till exempel" betyder för övrigt att det är ett exempel och att det med stor sannolikhet finns fler exempel (i detta fallet konfigurationer), men den kopplingen var uppenbarligen alldeles för komplex för att förstå.
 
Äh, var inte så stingslig. Du formulerade dig lite klumpigt, helt enkelt. "Till exempel" kan i sammanhanget också tolkas som att iMac är ett exempel på vad som har den beskrivna grafiken, och eftersom iMac 20" faktiskt har precis den av dig beskrivna grafiken så är det också lätt att tro att det var den du syftade på.

Hursomhelst så tror jag att vi har rett ut saken mer än ordentligt nu. ;-)
 
Vill hellre ha tips!

OK vem som helst kan ha ont i håret emellanåt t o m undertecknad tyvärr. Men det vore kul att få fler rapporter från dom som har iMac 24", hur funkar den med CS3?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.