Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur länge håller en DSLR?

Produkter
(logga in för att koppla)

Epon

Aktiv medlem
Det här är väl kanske riktat till mer än bara Sony-delen av forumet, men hittade ingen lämpligare kategori eftersom jag ju har en A100.

I alla fall så har tanken slagit mig, jag knäpper ganska mycket. Är redan uppe i över 6200 exponeringar på snart ett halvår (har ju inte sparat alla), och läste nånstans att en Canon EOS 10D ska klara av 100 000 exponeringar under sin livstid..

Hur många exponeringar klarar en kamera av egentligen? Bör jag oroa mig för att det bara ska rassla till och sen ligger spegeln i två delar inne i huset?

Bara en tanke.. hm.

Fotograferar du väldigt mycket ska du budgetera med ett slutarbyte på ca 3000 kronor.

Men det är väldigt få som behöver byta slutare eller spegel. Det var mest ett problem med tidiga digitalkameror som ärvde slutarkonstruktioner från de analoga modellerna. De klarade bara runt 30 000 exponeringar,

Det är väll ingen tillvekare som garanterar något exakt antal exponeringar. Men man får nog räkna med ett byte någonstanns mellan 30000-100000 exponeringar, det beror självklart på modell, hantering och renlighet.

Jag har inte läst om någon som gjort slutarebyte på någon av Minoltas D-slr, men det finner inte heller lika många som cannon/nikkon.

All mekanik tar ju slut någon gång. I en DSLR torde spegelmekanismen och slutaren vara de känsliga delarna, men sådant som fokusmotorer, LCD-displayer etc är också felkällor.

Att byta slutare på en normalanvänd amatörkamera skall man inte behöva räkna med. Det enda som i så fall ställer till det är (o)vanan att brassa på som en skogstogig tjyvskytt var gång man skall ta en bild. Man kan nog räkna med att en normal digitalfotograf tar tio bilder där en normal filmfotograf tog en - av lätt begripliga skäl. Om man tänker på det bara litet (slår av seriebildstagningen t ex, när den inte behövs) så stressar man sin kamera betydligt mindre.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar