Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur importera bilder från Canon 5d mk III till en Macbook air M3

Produkter
(logga in för att koppla)

Seb68

Aktiv medlem
Jag har precir bytt dator och har nu på arbetet en Macbook air m3. Har tagit en del bilder med min gamla Canon 5d Mk III ,som jag "återupptäckte" för någon månad sedan, men inser att det inte var så enkelt att importera bilder direkt från kameran. Jag har ingen kortläsare utan skulle gärna se att det gick att det gick att importera direkt från kameran men med de kablar och adapters jag har får datorn visserligen någon form av kontakt med kameran men kan inte se några bilder hur jag än gör. Någon som stött på samma problem?
 
Jag är osäker på om det går. Men SD-kortläsare är enkla att få tag på. Så om bilderna ligger på CF-kort kan du kopiera över dem till ett SD-kort i kamera, och sedan ladda in bilderna.
 
Jag har precir bytt dator och har nu på arbetet en Macbook air m3. Har tagit en del bilder med min gamla Canon 5d Mk III ,som jag "återupptäckte" för någon månad sedan, men inser att det inte var så enkelt att importera bilder direkt från kameran. Jag har ingen kortläsare utan skulle gärna se att det gick att det gick att importera direkt från kameran men med de kablar och adapters jag har får datorn visserligen någon form av kontakt med kameran men kan inte se några bilder hur jag än gör. Någon som stött på samma problem?
Jag tror att du behöver en USB Docka som den här: https://skalhuset.se/datortillbehor...=06a99a81dafa8607546dc2b51bd62887&fo_s=gplase
 
Tack men undrar om det fungerar? Jag har en sån här som jag sedan kopplar den gamla USB 3 till USB mini kabeln till:
 
Jag är osäker på om det går. Men SD-kortläsare är enkla att få tag på. Så om bilderna ligger på CF-kort kan du kopiera över dem till ett SD-kort i kamera, och sedan ladda in bilderna.
Köpte en SanDisk Imagemate Pro som även tar CF för några år sedan. Min gamla D700 har ingen SD-plats och de nyare kamerorna har ingen CF... USB-C i datoränden iaf på de SanDisk som säljs nu, men den kanske levererades med USB-A från början då den har micro-USB med USB3-tillägg i kortläsaränden*, men det spelar ju ingen roll för funktionen. Kostar några hundralappar.

*Man ser skillnaden i konstruktionsår på den och min SanDisk CFexpress-läsare som har liknande design. Den senare har USB-C även i kortläsareänden.
 
Jag är osäker på om det går. Men SD-kortläsare är enkla att få tag på. Så om bilderna ligger på CF-kort kan du kopiera över dem till ett SD-kort i kamera, och sedan ladda in bilderna.
Aha det var ju en tanke, jag har ju ett stort SD kort så det skulle kunna vara en variant men frågan är då hur jag kopierar RAW filerna på CF kortet till SD kortet?
 
Javisst går det att kopiera från CF till SD via menyerna i kameran men det tar lång tid om det är många bilder
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.