Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur höjer man kontrasten på negativ

Produkter
(logga in för att koppla)

ola-hansson

Aktiv medlem
Har en fråga som jag har gått och tänkt på ett tag. Finns det något sätt att öka kontrasten på negativet. Själv har jag inte tillgång till ett mörkrum så det brukar bli att jag plåtar vanlig färgfilm och lämnar in hos en fotobutik här i stan. Ibland tycker jag att dessa bilder är lite kontrastlösa. Kan man få dessa med högre kontrast?

Någon av er här på fotosidan som har något tips på hur jag ska göra?

Tack på förhand!
/Ola :confused:
 
Byt butik. Nä men allvarligt talat så vet jag inte om det går att påverka kontrasten på negativet.

Men jag ville bara påminna om att du inte bör lita allt för mycket på papperskopiorna då de i regel är ganska dåligt framställda.

/Maverick
 
Överexponera!

En orsak till att dina bilder från negativ film kan vara att din kamera underexponerar, dvs att filmen får för lite ljus...
Testa att överexponera ett steg, och låt fotolabbet framkalla filmen som vanligt.
Det kan nog ge önskat resultat!
 
Kolla objektivet och eventuella filter som sitter på också. Ifall dessa är smutsiga eller repiga tappar du kontrast i bilden.
 
prova pressa filmen ett steg eller nått...det borde få upp kontrasten...men kornen kan ju bli lite större..men det är väll bara å testa
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.