Annons

Hur göra ND-filter av två polfilter?

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Jag såg att man kunde göra ett variabelt ND-filter med hjälp av två polfilter. Jag har ett polfilter och tänkte köpa ett till, av just den anledningen.

Två frågor:

1. Spelar det någon roll vilken typ av polfilter det är? Duger både cirkulärt och linjärt filter? Duger en kombination?
2. Hur tar jag reda på om mitt nuvarande filter är cirkulärt eller linjärt?

Per.

Och hur tar jag reda på vilken typ jag redan har? Filtret är köpt 1989, om det kan vara till någon ledning.
Står det inte cirk eller lin eller något liknande på filtret? Om inte, borde det fungera lika bra eller dåligt med avseende på AF och exponering tillsammans med ett linjärt om du sätter det gamla närmast objektivet, som det gör när du använder det ensamt idag.
Ifall nu inte någon vet hur man kan kolla om filtret är cirkulärt eller linjärt.

Olle

Och hur tar jag reda på vilken typ jag redan har? Filtret är köpt 1989, om det kan vara till någon ledning.

Det ska gå att se om ett filter är cirkulärt eller linjärt. Ofta står det på, exempelvis som "POL-C" när det är cirkulärt, men det förekommer att också cirkulära saknar påskrift om att de är cirkulära.

Om du tittar genom filtret mot någonting som reflekterar polariserat ljus, exempelvis en uppslagen tidning som ligger så att ljuset från ett fönster faller in emot det, och du själv ser fönstret bortom tidningen, så kan du se effekten av polarisation när du vrider filtret.

Om effekten finns där när du håller filtret rättvänt, med hangängan emot dig, men effekten uteblir om du vänder det så att hangängan pekar bortåt, då är det cirkulärt. Om effekten är lika hur du än vänder det, så är det linjärt.

Det går att använda cirkulära filter också, om man vänder det främre bakochfram, och det ger inte någon polariseringseffekt på det man fotograferar. Det enklaste är om filtret är infattat så att man kan ta ur glaset, så skruvar man bara ihop de två filtren och vänder glaset i det främsta bakochfram. Då kan man få den variabla effekten genom att vrida det främre filtret i förhållande till det bakre. Polfilter är sällan helt neutrala, utan de brukar ge färgskiftning som märks mest vid högt ND-värde.

Det ska gå att se om ett filter är cirkulärt eller linjärt. Ofta står det på, exempelvis som "POL-C" när det är cirkulärt, men det förekommer att också cirkulära saknar påskrift om att de är cirkulära.
Jag hittade ett gammalt linjärt Hoya polfilter som det inte heller står något på. Men din metod att titta genom ett bakvänt filter är ju smart. Tyvärr har jag bara linjära filter så jag har inte kunnat testa själv.

Olle

Tack, Urban, för den fina instruktionen! Jag vet inte vart solen har tatt vägen just nu, men den kanske dyker upp i morgon, så jag kan prova! :)

Per.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar