Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur göra för att snabbt räkna ut exponeringstiden när man ändrar storlek?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dez

Aktiv medlem
Om jag har gjort en liten kopia i förstoringsapparaten och sedan vill göra en större, finns det något bra sätt att räkna ut vilken exponerinstid en större kopia ska ha om vi förutsätter att det är samma papper som tidigare?
Om man dubblar avståndet så faller ljusstyrkan till en fjärdedel va?
Så man kanske kan mäta höjden från neghållaren till bordet och räkna där i från?

Precis

Om jag har gjort en liten kopia i förstoringsapparaten och sedan vill göra en större, finns det något bra sätt att räkna ut vilken exponerinstid en större kopia ska ha om vi förutsätter att det är samma papper som tidigare?
Om man dubblar avståndet så faller ljusstyrkan till en fjärdedel va?
Så man kanske kan mäta höjden från neghållaren till bordet och räkna där i från?

Tror du kan mäta från objektivet och hamna ganska rätt. 40% högre upp= dubbla tiden, 100% högre upp 4 x tiden - precis som du trodde

PS Kanske lättare att använda skalan som brukar finnas på pelaren än att mäta från objektivet

Vill du så kan du få en omräkningstabell som jag har ngn stans. Mitt mörkrum är inte riktigt uppackat just nu.
Antingen kan jag scanna/maila eller skicka den på posten.

Det är väl ett utmärkt tillfälle att friska upp lite gammal gymnasiematte? Det du behöver räkna ut är hur basytan ändras med höjden på en kon:) Dubbel yta bör innebära dubbelt så lång exponeringstid.

Det är väl ett utmärkt tillfälle att friska upp lite gammal gymnasiematte? Det du behöver räkna ut är hur basytan ändras med höjden på en kon:) Dubbel yta bör innebära dubbelt så lång exponeringstid.

Borde innebära att om man ökar sidan på bilden från, låt oss säga för enkelhets skull, 10 cm till 14 cm så kan man antingen fördubbla exponeringstiden eller öppna bländaren ett steg.
Resonemanget är bekant och återkommer i andra exponeringssammanhang.

Fördelen med tabellen är att den är styckad i den minsta tid som krävs för att ge minsta lilla förändring på kopian.

Jag har för mig att R&Hs exponeringsur jobbar på samma princip med 1/6 dels stop, om jag kommer ihåg rätt.

Jag skall leta.

Fördelen med tabellen är att den är styckad i den minsta tid som krävs för att ge minsta lilla förändring på kopian.

Jag har för mig att R&Hs exponeringsur jobbar på samma princip med 1/6 dels stop, om jag kommer ihåg rätt.

Jag skall leta.

Bara du anger hur starka dina lampor är i apparaten också. Det är himla skillnad mellan en 80 och en 100w lampa. Det finns apparater även med 60w lampor

Ps: Jag har en med 8x400W halogen

Bilderna ska ju göras i samma apparat, efter varandra. Jag har gjort en formel och den lyder första (nya höjden - gamla höjden / gamla höjden)+1(*4)

Bilderna ska ju göras i samma apparat, efter varandra. Jag har gjort en formel och den lyder första (nya höjden - gamla höjden / gamla höjden)+1(*4)

Jag menade om Erik har gjort en egen efter hans apparat då är det inte säkert att den passar till din. Övrigt din formel kan funka men tänk på att använda vid efterbelysning också

Mät längden på bilden.
T.ex om du har en avmaskningsram som är graderad.

Nya längden/gamla längden x Nya längden/gamla längden = tidsfaktorn

tex. förstrora en bild från 24 till 30 cm:

30cm / 24cm x 30cm/24cm = 1,25 x 1,25 = 1,56 dvs förläng exponering med ca 1,5 ggr

Eller om man vill: tidsförlängningen är lika med (bildens längdförlängning)²

exempel, förstora från 15 cm till 25 cm om exp.tiden är 8 sek.:
(25/15)² x 8 sek blir 2,8x8 = 22 sek.

MVH J O

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar