Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur göra för att få skuggor helt utan teckning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Walle

Aktiv medlem
Vad jag funderar på är hur man exponerar för att få skuggpartier helt svarta (utan teckning), med färg neg.

Som vissa porträtt där skuggade delen av ansiktet är helt svart, medans resten är tecknat.

Är det så att man mäter i skugga och sen i "hög dager" och jämnför skillnaden, och sen kompenserar för filmens kontrastomfång? (Total gissning)

I så fall, hur mycket ska man kompensera för?

Nu använder jag aldrig negativ färg så jag är osäker på omfånget, men låt oss förmoda att den klarar att teckna i zon II, dvs tre steg ner från ditt mätvärde. Kolla då att skuggan faller utanför dessa tre steg så skall saken vara biff.

Kolla även var hudtonerna faller, det är ju minst lika viktigt. En svart skugga ger ju inget om de viktiga hudtonerna ligger bara något steg ifrån och är mörka och kontrastlösa. Då får du ösa på mer ljus.

Mipert eller någon annan negguru kommer säkert in och berättar mer.

Om man förustätter mitt antagande, så räcker väl inte 1 och 1/2 stegs skillnad mellan högdager och skugga för att få högdagern korrekt exponerad medans skuggan blir helt svart?

Näe, precis.

Kopieringen har ju en stor roll att fylla också när du kör negativ. Automatlabb brukar sällan vilja ge stora mörka ytor utan utgår istället från att negget är underexponerat och ger dig en grådaskig kopia.

Jag kör Crimson frontline, och tar endast neg framkallning och scanning. Så kopieringen slipper jag :)...kanske man kan göra underverk I photoshop..men jag misstänker att jag behöver mer och hårdare ljus...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar