Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur funkar en Telefotosändare? Har du använt en?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dez

Aktiv medlem
Redan på 40-talet uppfanns ju apparatur för att skicka bilder från alla jordens hörn till hemmaredaktionen.
Men hur funkade en dylik apparat?
Transistorn hade inte kommit ännu, och digitaltekniken hade väl bara börjat ta några stapplande steg.

En gissning är väl en ljuskälla som projicerar en spalt på papperet och som sedan påverkar ett optiskt öga.
Kan låta ganska enkelt, men att synkronisera något dylikt från andra sidan världen med allt brus och andra störningar, och låga signalnivåer i långa ledningar..

Nån gång i mitten av 70-talet använde jag en sån apparat på Bergslagspostens lokalredaktion i Ludvika. Jag minns det som att man monterade en papperskopia på en cylinder som när apparaten startades roterade med en rätt hög hastighet. Vid sidan av den roterande cylindern satt en liten lampa(?) eller kanske det var en fotocell av nåt slag som långsamt förflyttades längs den roterande cylindern.

Mer än så minns jag inte :)

Jo, precis så funkar det. Och i andra änden fanns en liknande apparat med en cylinder som man monterade ett fotopapper på och en liten ljusstråle ritade upp bilden. Skickade man färg blev det förstås tre fotopapper (RBG).

Så småningom (typ mitten av 1980-talet) kom apparater som man kunde sätta negativet i, utan att göra kopia. Vissa av dem fick plats i nåt som liknade en attachéportfölj och kunde alltså släpas med på resa.

Nån gång i mitten av 70-talet använde jag en sån apparat på Bergslagspostens lokalredaktion i Ludvika. Jag minns det som att man monterade en papperskopia på en cylinder som när apparaten startades roterade med en rätt hög hastighet. Vid sidan av den roterande cylindern satt en liten lampa(?) eller kanske det var en fotocell av nåt slag som långsamt förflyttades längs den roterande cylindern.

Mer än så minns jag inte :)

Vi har nog telefotat från samma sändare, kul! Jag jobbade på BP i Ludvika i mitten på åttiotalet och jag tyckte att den sändaren var rena 1800-talet. Man skulle trycka på den tre gånger och det tog 15-20 minuter för varje bild att gå iväg. Det kunde ta 1-2 timmar att få iväg tre bilder om det krånglade på linjen. Hur den fungerade tekniskt sett har jag inte en aning om men tycker att beskrivningen av Dez verkar rätt så bra.

/Berit

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar