Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur fungerar min blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

michap

Aktiv medlem
Jag har en gammal Agfablixt, men vet inte hur den fungerar. Huvudsakligen för att jag inte vet hur någon blixt fungerar... ;-)

Nåja, bild 1 visar framsidan.

1.jpg


Vad används det lilla röda reglaget till? Om det står i rött läge blir bilderna ordentligt underexponerade. I det andra läget blir de bra, båda fallen gäller när man följer skalan på baksidan av blixten.
Vad har det lilla runda "fönstret" för funktion?

Bild 2 visar baksiden, som referens.

2.jpg


Jag fick den till en gammal Yashica för 20 år sedan.
Vågar man använda den på min Nikon Fm2 och D100? Jo, jag har provat, och det fungerar, men spänningar och sådant där (som jag inte förstår hur det fungerer) är det någon fara?
På en hemsida stod det något om 230 volt för en liknande blixt, och att någon fått veta av Nikon att F80 klarar 250 volt. Någon som vet?

F'låt att jag är luddig, men jag har noll koll på det här med blixtar!
/Micha
 
Baksidan visar en tabell som ger dig svaret vilken bländare du ska välja på kameran för att lysa en viss strecka givet ett visst ISO-tal på filmen. Blixten går alltid för fullt och ljusmengden regleras med bländaren. Se tabellen med reglaget som en räknesticka.

Lycka till!
 
RolandM skrev:
Blixten går alltid för fullt och ljusmengden regleras med bländaren.

Nja, kan det inte vara så att det tänker något litet mha av det lilla fönstret nere till vänster på framsidan? Ser ut som någon slag ljusmätare tycker jag. När du för det det lilla röda reglaget till "rött" så minskar du ljusinsläppet i fönstret, kolla noga så ser du det. Men hur man använder det vet jag inte.
 
Framsidan: Till vänster sitter ljussensorn. Till höger sitter omkopplaren för om sensorn ska användas eller om blixten alltid ska ge full effekt. Den fungerar troligtvis så att den täcker för ljusmätaren vilket innebär att den inte får något ljus och att blixten ger full effekt.

Baksidan: Upptill sitter ISO-inställningen. Där ställer man in vilken filmkänslighet du använder. På bilden står den på ISO 200/24. Ställer man skalan på ISO 100/21 kan man avläsa ledtalet genom att multiplicera bländarvärdet med avståndet. Exempel 2 meter gånger bländare 11 ger ledtalet 22. Det hade man redan kunnat gissat genom att i namnet på blixten avläsa 22.

Vid ett visst motivavstånd skall man använda motsvarande bländarvärde. På bilden kan man avläsa att vi 4 meter ska bländare 8 användas på kameran för att få en korrekt exponering. Vid 8 meter måste man släppa in mera ljus i kameran, dvs bländare 4. Eftersom ljuset avtar med kvadraten proportionellt mot avståndet måste för varje gång man dubblar avståndet öppna bländaren 2 steg.

Den röda pilen på meterskalan indikerar det arbetsområde sensorn fungerar i, dvs max 4 meter. Ställ in bländare 8. Sensorn stryper blixtens uteffekt när man har ett bildavstånd understigande 4 meter.

Vad det gäller blixtens spänning så jobbar den troligtvis med 4 x 1,5 volt, dvs 6 volt.
 
Senast ändrad:
Jag tycker det ser ut som det röda reglaget sätter auto/manuell mode. I autoläge sätter man då den bländare som markeras av den röda pilen (8 i detta fall).

Skulle tro att man kan trycka på fönstret på höger baksida för att skjuta en testblixt, den bör lysa då för att visa att blixtljuset räcker till. Så brukar det funka.
 
Tror att det röda reglaget bestämmer om du vill att blixten ska mäta ljuset (det röda läget) eller om du vill köra helt manuellt med hjälp av tabellen på baksidan. I det röda läget använder man ett bländarvärde (arbetsbländaren)oavsett fotoavståndet. Kan tänka mig att det ska vara bländare 8 enl tabellen. Beror på iso talet. Men detta gäller endast om man är närmare objektet än avståndet som ges enl tabellen alltså 4m.
Det är min tolkning i alla fall. :)

Mvh
/Johan
 
Tack skall ni ha alla! Det verkar stämma utmärkt det där med ljusmätare och automatik. Fantastiskt, den är ju riktigt användbar den här lilla grejen! ;-)

/Micha
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.