Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur fungerar Lightroom ?

Produkter
(logga in för att koppla)

MRHAL

Aktiv medlem
Funderar på att införskaffa detta program, men vet inte om det kommer att fungera som jag vill ?

Jag har både diverse RAW-format och JPEG som source-filer.

Viktigt för mig är att dessa aldrig ändras av Lightroom, oavsett om det gäller keywords eller redigeringar. Jag skall i princip kunna ha dessa filer som read-only. Jag vill att mitt backup-system skall kunna detektera ändringar i dessa filer som potentiella diskfel och då vill jag inte att Lightroom skall peta i dem, inte ens för metadata i jpeg.
Kan Lightroom ställas in för att åstadkomma detta, så att den för alla filtyper använder sidecar-filer eller enbart lagrar allt i sin egen databas?

Om jag har förstått det hela rätt så är redigeringen oförstörande i Lightroom så att man kan göra ändringar i en fil, stänga programmet och sedan fortsätta där man var nästa gång man öppnar samma fil utan att behöva exportera till någon kopia, och att alla ändringar man gör sparas skilt från filen själv och är reversibla. Korrekt ?

Om man kallar ändringarna man gör på en bild för ett "recept", kan ett sådant recept kopieras och användas på andra bilder ?

Om man gör ändringar på en massa bilder, utan att skapa kopior med resultatet, är dessa direkt synliga så fort man öppnar Lightroom i form av att thumbnails avspeglar ändringarna man gjort?

Man behöver inte exportera till kopior för att kunna skapa ett bildspel, utan bildspelet visar bilderna som ett snapshot av de redigeringar man hittills gjort direkt i Lightroom?

Om man får för sig att använda en annan råformatskonverterare än LIghtrooms inbyggda, är det då Tiff/jpeg eller Dng som man bör ha som "överföringsformat" till Lightroom om man vill fortsätta med ytterligare redigeringar där samt lägga till keywords etc ?

Antag att man har använt en extern råformatsomvandlare och sedan gjort ändringar på filen i LIghtroom, så att det finns ett "recept" på LIghtrooms redigering : Om man sedan får för sig att konvertera på nytt i den externa råformatsomvandlaren så att Lightrooms "sourcefil" uppdateras, kommer då receptet i Lightroom automatiskt att appliceras på den förnyade sourcefilen i Lightroom, eller måste redigeringarna i Lightroom då göras om från början?

Det finns säkert någon i detta eminenta forum som kan svara på dessa frågor.

Med vänlig hälsning

HAL
 
Många frågor men jag ska försöka svara kort på dina frågor:

Vet ej.
LR petar inte i källfiler.
Ja.
Ja.
Ja.
Ja, dock kan LR behöva rendera fullstora bilder först.

Vet inte säkert, men en TIFF-fil är nog att rekommendera om du vill ha in bilden som DU framkallat den i den externa råkonverteraren. Ändrar du bara till DNG så har du fortfarande original rå-bilden, och då följer inga ändringar med som du gjort i konverteraren,

Den måste nog göras om från början. En råfil är en konstant råfil, och förändras inte.

Min spontana reaktion är att du har god koll på hur det fungerar, men ta och ladda ner LR som demo och prova i 30 dagar. Lita inte blint på allt du läser på internet :)
 
Tack för ett supersnabbt svar,

Den måste nog göras om från början. En råfil är en konstant råfil, och förändras inte.
Men om den överförda filen inte är en råfil utan en Tiff/jpeg, då kanske det går ?

En fråga till :
Är det enbart Lightroom som har detta ickeförstörande beteende för alla typer av källfiler, eller finns det andra editerings/katalogiseringsprogram som har denna egenskap ?

Mvh

HAL
 
Tack för ett supersnabbt svar,


Men om den överförda filen inte är en råfil utan en Tiff/jpeg, då kanske det går ?

En fråga till :
Är det enbart Lightroom som har detta ickeförstörande beteende för alla typer av källfiler, eller finns det andra editerings/katalogiseringsprogram som har denna egenskap ?

Mvh

HAL

Oavsett filformat så funkar det på likadant vis. Enda skillnaden är nog ifall man har DNG och väljer spara fast load data och preview i denna. Men det måste man aktivt välja.
Allt som skrivs ner extra som xmp-fil eller skriver metadata i filen måste man alltså aktivt välja eller bekräfta ändringar. Endast databasen förändras i normala fall..

/Stefan
 
En fråga till :
Är det enbart Lightroom som har detta ickeförstörande beteende för alla typer av källfiler, eller finns det andra editerings/katalogiseringsprogram som har denna egenskap?

Som jag uppfattar det så beter sig de flesta program som från grunden skapats att arbeta med råfiler på det sättet. De ändrar inte i källfiler, vad källfilerna sedan har för filformat tror jag inte spelar någon roll - de är källfiler som man bara läser och skapar nya redigerade kopior av. Ändringarna sparas separat från källfilerna, antingen som sidecars eller i en databas av något slag.

Det finns säkert något undantag, men alla råkonverterare jag har stött på utgår från den principen.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.