Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur fotar man i åskväder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Metatron

Aktiv medlem
Nu vet jag att denna tråd kanske skall ligga under något annat i forumet men jag hitta inte nått som passa.

Alltså, nu e det ju snart tid för åsksäsongen i Sverige. Har sett en massa härliga bilder på blixtar och vill nu ha reda på hur man fotar dom. Alltså är det stativ, lång slutartid och hög ISO, eller gäller det att vara beredd när blixten kommer? För oftast är det ju ganska mörkt när det blixtar, vilket gör att man tänker hög ISO, fast blixten är ljus vilket ger låg ISO. Sedan slutartid är ju även annorlunda när det kommer till mörken och ljus.

Så har nån här några bra inställningar, knep, ideer så skriv gärna här.

Har en Canon350D, både 28-105 och 70-300. Vilket skulle passa bäst?
 
Tackar för svaret, läst igenom trådarna och det känns lite mer som tur än skicklighet. Alltså att man är "där" vid rätt tillfälle osv.

Skall testa när ÅSKAN kommer till Göteborg. Resultat kommer när den har passerat :)
 
Det duger inte att vara snabb......

... för att fota åskväder, Daniel. Man måsste vara förut sin tid :))
 
stor bländare säger min erfarenhet. jag trodde att man skulle ha liten bländare för att få lång slutartid så jag skulle kunna fånga många blixtar. mycket dum idé. blixtar fångade jag, men de blev smala smala streck. så, stor bländare :)
 
Lågt ISO, ungefär bländare 9-11, vilket ger väldigt lååång tid, lite då beroende på hur sent på kvällen det är, ljus från staden osv.. Med större bländare blir blixtarna väl så utbrända. Vill man bara ha med en blixt, om man nu har tur att fånga en, så kan man helt sonika sätta på objektivlocket. I dessa fall så kan film vara en fördel framför digitalt, eftersom man då kan ha slutaren öppen hur länge som helst och själv leka slutare med objektivlocket. Man bara räknar ut hur lång den maximala "öppet-tiden" får vara i förhållande till rådande omständigheter, sedan är det bara att öpnna och sluta efter behag och hålla reda på hur länge man haft öppet sammanlagt. Tänk dock på att kringblixtar utanför bild lyser upp rätt mycket och kan ställa alla beräkningar på ända.

Men för att vara pessimistisk, med den vanliga oturen så kommer femtielva blixtar på fel plats och ingen i kamerans synfält, sedan är skådespelet över.. Vidvinkel på en bra utsiktsplats kan således vara en fördel, dock brukar väl fina utsiktsplatser per definition vara ställen där man inte vill vara när åskan går, såvida man inte sitter i bil.
 
egaeci skrev:
stor bländare säger min erfarenhet. jag trodde att man skulle ha liten bländare för att få lång slutartid så jag skulle kunna fånga många blixtar. mycket dum idé. blixtar fångade jag, men de blev smala smala streck. så, stor bländare :)

Det här känner jag igen allt för väl. Första försöket att fånga blixten på bild blev inte så lyckat. Åskvädret kom mitt på dagen och det var alltså ganska ljust fortfarande. Lägsta iso och bländare 22 eller liknande gav en slutartid på kanske 10 sekunder. Kameran på stativ, bränner av exponering efter exponering. Förtvivlas över att alla urladdningar kommer precis mitt mellan två exponeringar. Åskan börjar dra vidare så jag tänker ge upp - bara ett par exponeringar till... Då, lyckan är gjord! Rakt framför kameran med öppen slutare syns en praktfull blixt. Glädjen blir dock inte så långvarig, för på displayen ser jag knappt någon blixt över huvud taget. Även efter kontrastjustering i datorn så syns bara ett futtigt smalt streck, samtidigt som resten av bilden var förstörd av en allt för aggressiv kontrastjustering.

Mellan tummen och pekfingret skulle jag säga att bländare runt 8 verkar lagom för att fånga blixten.
 
Re: Det duger inte att vara snabb......

fujicanon skrev:
... för att fota åskväder, Daniel. Man måsste vara förut sin tid :))
Hej!

Så sant, så sant! Det finns inte en chans att vänta in en blixt och sedan fota den. Ett sådant åskväder vill inte jag befinna mig i i alla fall.

Jag kan inte ge några tips om bländare etc. Där har jag för liten erfarenhet. Men annars är det väl lite som att fota fyrverkerier. Det är bara att fota på och hoppas att blixtarna/raketerna och exponeringarna inträffar samtidigt.

Ett säkrare sätt är att filma åskvädret och spara bildrutorna med blixtar som bilder. Så har jag själv gjort. Bildkvaliteten kommer ju inte i närheten på en vanlig stillbildskamera med videofunktion, men hellre en lite risig bild med en praktblixt än en perfekt bild av en mulen himmel.

Mvh.
Lasse C
 
tomasandersson skrev:Kameran på stativ, bränner av exponering efter exponering. Förtvivlas över att alla urladdningar kommer precis mitt mellan två exponeringar.
Ja, är det inte typiskt? Det påminner mig om nyårsafton senast. Gissa när de största raketerna kom?

Mvh.
Lasse C
 
Skruvar du på ditt polarisationsfilter vinner du en fördubbling av din exponeringstid.

Ja kan du kompromissa lite med kvalite och inte riskerar vinjettering på optiken, då kan du ju skruva dit ett gråfilter också. Och vipps så tokigt, nu har vi dubblat tiden igen.

Lycka till... nu får vi bara hoppas på en sommar med mycke åska. :cool:
 
Observera att om du förlänger exponeringstiden, oavsett om du använder bländaren, gråfilter eller annan ljusinsläppsminskande metod, så kommer bakgrundsljuset att få större "vikt" i bilden. Ju mer du förlänger exponeringstiden, desto svagare kommer blixten att bli i förhållande till bakgrunden.
 
egaeci skrev:
stor bländare säger min erfarenhet. jag trodde att man skulle ha liten bländare för att få lång slutartid så jag skulle kunna fånga många blixtar. mycket dum idé. blixtar fångade jag, men de blev smala smala streck. så, stor bländare :)
Hej!

Jag skulle ha gissat på liten bländare för att kunna använda längre exponeringstid. Men jag förstår inte riktigt varför en liten bländare till skillnad mot en stor skulle ge strecksmala blixtar som resultat. Är det någon som kan förklara det?

Den enda förklaring jag kan komma på just nu är att en stor bländare ökar risken (chansen) att blixten blir överexponerad, utfrätt, och att det därför uppstår en spridning av ljuset utanför själva blixtkärnan, dvs tjockare blixtar. Kan det vara det som är förklarningen?

Mvh.
Lasse C
 
Ett gott exempel på tur: 1/15 sek, f:2.8. Kameran stöttat mot en dörrpost. Dett var iof extremt mycket blixtar, men nog var dett ändå tur att jag fikk 2-3 keepers på ca. 15 skott :)
 

Bilagor

  • storlyn.jpg
    storlyn.jpg
    21.3 KB · Visningar: 327
Nu kanske allt redan är sagt men såhär gjorde jag..

Först och främst måste du ha stativ, rikta sen kameran mot där flest blixtar slår ner. (Manuell fokus ja.^^) Ställ sen in kameran på en lång slutartid, runt 4sek eller mer om det är möjligt så är chansen större att du fångar en på bild. Bländaren får du anpassa efter hur starka blixtarna är. Sen är det bara att med självutlösare plåta på och se till att träffa en blixt..

Här är ett exempel hur det kan bli. Bländare 4, ISO 100, slutartid: 8s, 200mm.
 

Bilagor

  • blixt2.jpg
    blixt2.jpg
    79.6 KB · Visningar: 305
Lasse C skrev:
Hej!

Jag skulle ha gissat på liten bländare för att kunna använda längre exponeringstid. Men jag förstår inte riktigt varför en liten bländare till skillnad mot en stor skulle ge strecksmala blixtar som resultat. Är det någon som kan förklara det?

Den enda förklaring jag kan komma på just nu är att en stor bländare ökar risken (chansen) att blixten blir överexponerad, utfrätt, och att det därför uppstår en spridning av ljuset utanför själva blixtkärnan, dvs tjockare blixtar. Kan det vara det som är förklarningen?

Mvh.
Lasse C

Det tycker jag låter som en vettig förklaring. Egentligen gör det inte så mycket att blixtarna blir smala streck. Kolla Fabians bild, så ser du att flera av blixtarna är riktigt smala, redan på bländare 4, men det ser bra ut ändå. Om Fabian här hade bländat ner till 22, så hade blixtarna kanske inte blivit smalare, men däremot så pass underexponerade att de skulle framträda mycket svagt mot bakgrunden.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.