Annons

Hur fotar jag med flera blixtar trådlöst?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Det här kanske är en dum fråga men här borde ju finnas gott om dem som kan svaret! Jag vill börja testa att fota med flera blixtar - en blixt på kameran och en vid sidan av, där båda blixtrar när jag trycker på avtryckaren - men fattar helt enkelt inte vilka tillbehör jag behöver.

Jag har:
  • 1 st Canon Eos 5D Mark III
  • 2 st Speedlite 430 EX II

Vad mer behöver jag för att komma igång? Jag vill att det ska funka trådlöst.

Jag vill gärna få såväl budgettips som lite mer "kvalitativa" så jag kan jämföra för- och nackdelar med mina behov och önskemål. Stort tack för all hjälp!

(Om frågan ligger i fel forum hoppas jag att den flyttas över till rätt ställe.)
 
Hej!

Det här kanske är en dum fråga men här borde ju finnas gott om dem som kan svaret! Jag vill börja testa att fota med flera blixtar - en blixt på kameran och en vid sidan av, där båda blixtrar när jag trycker på avtryckaren - men fattar helt enkelt inte vilka tillbehör jag behöver.

Jag har:
  • 1 st Canon Eos 5D Mark III
  • 2 st Speedlite 430 EX II

Vad mer behöver jag för att komma igång? Jag vill att det ska funka trådlöst.

Jag vill gärna få såväl budgettips som lite mer "kvalitativa" så jag kan jämföra för- och nackdelar med mina behov och önskemål. Stort tack för all hjälp!

(Om frågan ligger i fel forum hoppas jag att den flyttas över till rätt ställe.)



Hej !

Det här kanske, täcker alla funktioner + några till + af-hjälpbelysning:

http://www.ebay.com/sch/i.html?_fro...eless+Flash+Controller+++2PC+YN-622C&_sacat=0


//MW
 
Ah okej, inge koll på Canon. Men ett slav läge borde väl ändå finnas? Då utan ttl givetvis
 
Nix. Du måste ha något som skickar signal till slavarna. Det går inte få dem ens att tända av ljuset från huvudblixten.
Nu kommunicerar dessa blixtar med ljuspulser vilket har begränsningar om blixten är skymd ordedigt eller om man använder dem utomhus i starkt ljus. Fast skall man ändå punga ut pengar skulle jag satsa på radiotriggrar. Själv kör jag med Phottix Odin kontrollenhet och Recievers för Canon.
Har full TTL II och kontrolleneheten kan reglera blixtarna på distans.

Många kommer säkert rekommendera billiga helt manuella trippers som kostar mycket mindre.
Det fungerar säkert i en studio att springa runt och ställa om blixtarna men jag använder oftast blixtarna mobilt och flyttar konstant runt blixtarna till olika positioner.
Då är TTL helt överlägset.
 
Jag har:
  • 1 st Canon Eos 5D Mark III
  • 2 st Speedlite 430 EX II

Vad mer behöver jag för att komma igång? Jag vill att det ska funka trådlöst.
För att använda blixtarna i TTL-läge (dvs kameran mäter blixtljuset genom objektivet och styr blixtarna så att de sänder ut lagom mycket ljus) behöver du en Canon ST-E2 (kostar cirka 2000 kr ny, men kan gå att hitta begagnad till betydligt lägre pris). Yongnuo säljer också en kopia för knappa tusenlappen.

ST-E2 sätter du i kamerans blixtsko och den styr sen dina båda blixtar trådlöst och med full TTL-mätning.

Ett annat alternativ är att skaffa en blixt som kan vara styrdon till dina blixtar, men det blir dyrare. Den billigaste blixten från Canon som kan sånt är EX-580II och den kostar drygt 4000 ny. Det kan hända att det finns tredjepartsblixtar som kan fungera som styrdon, men jag vet inte vilka i så fall.
 
För att använda blixtarna i TTL-läge (dvs kameran mäter blixtljuset genom objektivet och styr blixtarna så att de sänder ut lagom mycket ljus) behöver du en Canon ST-E2 (kostar cirka 2000 kr ny, men kan gå att hitta begagnad till betydligt lägre pris). Yongnuo säljer också en kopia för knappa tusenlappen.

ST-E2 sätter du i kamerans blixtsko och den styr sen dina båda blixtar trådlöst och med full TTL-mätning.

Ett annat alternativ är att skaffa en blixt som kan vara styrdon till dina blixtar, men det blir dyrare. Den billigaste blixten från Canon som kan sånt är EX-580II och den kostar drygt 4000 ny. Det kan hända att det finns tredjepartsblixtar som kan fungera som styrdon, men jag vet inte vilka i så fall.

Youngno har en kopia på 580II. Sedan finns det gott om begagnade 580II till salu nu.
 
Jag vill slå ett till slag för YN622C. Du behöver inte TX-varianten utan kan köra på samma på kameran som till blixtarna eftersom du kan styra effekt, ratio och grupper från din kameras blixtstyrningsmenyer.
Phottix Odin, PixelKing och PocketWizard-systemen gör ungefär samma sak på ungefär samma sätt. Det sistnämnda är väl proffsalternativet, delvis för att det är gammalt, stabilt och kompatibelt men också för att det finns ljusmätare som har inbyggd trigger för det.
 
Sedan finns det gott om begagnade 580II till salu nu.
Precis. Eftersom Canon har ersatt den med 600 EX-RT, och inte längre säljer 580 EX II som nya, så är det mer än jag som bytt från 580 EX II till 600 EX-RT. Därför bör det finnas rätt gott om 580 EX II begagnade. Jag sålde mina för 2000 kronor.
 
Jag vill slå ett till slag för YN622C. Du behöver inte TX-varianten utan kan köra på samma på kameran som till blixtarna eftersom du kan styra effekt, ratio och grupper från din kameras blixtstyrningsmenyer.
Det verkar vara en fiffig sak, men i trådskaparens setup behövs tre stycken så det blir knappast billigare än med en ST-E2.
 
Det verkar vara en fiffig sak, men i trådskaparens setup behövs tre stycken så det blir knappast billigare än med en ST-E2.

Nja, mera dubbelt så dyrt, TX622+ 2xYN622 ca 1000.
Tre YN622 kostar ca lika, jag ser det som ett sämre alt.

Jag skaffade en TX622 + ett antal YN622 och kan än så länge bara rekomendra det.
Tx´n tycker jag försvara sin plats, men är givetvis inte nödvändig.

//NW

Kör ST-2E med IR ?
622 använder radio så räckvidden anges som ca 100m
 
Senast ändrad:
Var hittar du dem till det priset? Photax tar 700 kr för en YN622C och jag har inte hittat någon annan i Sverige som säljer dem.

ST-E2 använder IR så den är sämre utomhus. Jag skulle nog också hellre satsa på YN622C, men jag tror inte att det skulle bli billigare. Speciellt inte om man skaffar ännu fler blixtar (fast man kan kanske klara sig med enklare grejer än 430EXII då förstås).
 
Titta på "Phottix Strato blixtutlösare 5 i 1 Multi Trigger II Set till Canon" på ScandinavianPhoto.
Jag köpte en i fredag egentligen för att styra kameran men den är väl byggd för blixtar egentligen.
 
Är Phottixgrunkan likadan som Youngnogrunkan?

Det står inget om TTL-mätning på Scandinavian Photos sida.
 
Var hittar du dem till det priset? Photax tar 700 kr för en YN622C och jag har inte hittat någon annan i Sverige som säljer dem.

ST-E2 använder IR så den är sämre utomhus. Jag skulle nog också hellre satsa på YN622C, men jag tror inte att det skulle bli billigare. Speciellt inte om man skaffar ännu fler blixtar (fast man kan kanske klara sig med enklare grejer än 430EXII då förstås).

Hej !
Inlägg #2.

Varför sverige ?
snabb leverans givetvis, men om man kan tänka sej att vänta lite ?
I prktiken minst ca 2v, i regel alltid inom 4v.

Jag köpte min YN568II i en eb butik i england, ca 10 dagar levtid. ca 1100kr, 1 års gar.

jmf http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1007382196/yongnuo/blixt-yn-568ex-ii-till-canon.

______

Yno verkar vara mera intresserade av att göra saker än att berätta om det, det ska finnas
nån liknande TX622 fast jobba direkt mot canons radiostyrning.




//MW
 
Är Phottixgrunkan likadan som Youngnogrunkan?

Det står inget om TTL-mätning på Scandinavian Photos sida.

Var tvungen att testa :)
Nu kör jag visserligen Nikon... Mycket liten chans att Phottix mojen beter sej annorlunda på Canon.
Nej ingen TTL på "remote" blixten. Däremot på den som, om man nu gör så, monterar på sändaren som sitter på kameran.
 
Med digitala kameror är det mycket lättare att köra manuellt än med filmkameror. Räknar man fel på bländarvärdet så är det ju bara att ta om bilden. Med film måste man vänta några dagar (eller åtminstone nån timme) innan man kan göra om ...

Men det finns fortfarande tillfällen då TTL är ovärderligt. T.ex. så har jag använt mina två 430EXII, trådlöst styrda med TTL, på julafton. Det går sällan att be små barn att göra om den roliga/söta/glada minen för att man missade första gången. :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.