Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur flytta lagermask tillsammans med lagret i PS?

Produkter
(logga in för att koppla)

AnteVante

Aktiv medlem
Om jag gjort en lagermask på ett lager i photoshop (frilagt en kropp) sen vill jag flytta lagret (kroppen i detta fall) så följer inte lagermasken med.
Hur kan man enklast fixa detta????
 
Se till så att lagret och lagermasken är ihoplänkade (vilket dom bör vara som default). Klicka mellan dom i lagerfönstret för att slå av och på länkningen.
 
Jag kan flytta ett helt lager inklusive mask genom dra och släpp.Om du markerar masken och drar i den flyttar du bara masken till ett nytt lager, kan det vara det som hänt. Jag drar till höger om namnet i lagret.

Vill man kopiera en mask Alt-drar man som vanligt.

/Lotta
 
Se till så att lagret och lagermasken är ihoplänkade (vilket dom bör vara som default). Klicka mellan dom i lagerfönstret för att slå av och på länkningen.

Jag misstänkte också att det kunde vara felet, testade och fann att masken går att flytta även när masken är länkad med en kedja.

/Lotta
 
Intressant, har inte jobbat så mycket med smarta objekt så jag kan säga om det beror på det, men det verkar troligt.

Vore intressant att få höra hur det fungerar från någon som jobbat med smarta objekt och masker!

/Lotta
 
Ser inte alls vad som skulle kunna göra så smart object och masker inte funkar tillsammans. Testade till och med nyss att göra ett smart objekt med en mask på och allt funakde som det skulle.
Föresten så följer ju faktiskt masken med även om dom inte är ihoplänkade.

Lust att kanske ladda upp psdn så man får se problemet med egna ögon? Eller om det inte är nåt du vill lägga upp, så kan du väl åtminstone ta en printscreen eller så bara så man får se om man kanske ser nåt direkt där?
 
Hej!
Har provat igen, skapade en ny bild och placerade in en bef bild som smarta objekt samt la på en lagermask när jag sen skulle flytta så följde inte lagermasken med och den gick ej att länka ihop.
Snackade med brodern om detta och han hade för sig att Scott Kelby klagat på detta.
Ska kanske nämna att jag kör CS3.

Frågan är om nån vet nån workaround.
 
Missförstog dig lite förut upptäckte jag. Jag trodde du menade att lagermasken inte följde med när du bytte ordning bland lagrerna i lagerfönstret. Men att lagermasken inte skulle följa med där när man byter plats på det är ju ganska ologiskt... Vore ju bra om man hade hjärnan på rätt plats när man försöker hjälpa folk. :p


Men i alla fall, lyckades återskapa ditt problem och vad jag ser så verkar det vara en bugg att det inte går att länka ihop, då det faktiskt funkar som det ska i CS4.
Lyckades i alla fall komma på en lösning (dock en lite småflummig sådan) och det var att helt enkelt göra ett till lager (tomt sådan) där man kopierar över samma lagermask som man använder på smart objectet (håll in alt och dra lagermasken till det andra lagret), länkar ihop båda lagrerna och sedan när man flyttar på sitt smart object så kommer lagermasken på det andra lagret att följa med vilket gör att när man flyttat klart kan man kopiera lagermasken därifrån till sitt smart object.
Som sagt, lite flummigt, men det "funkar" i ju bättre än inget. :p
 
Tyvärr funkar inte detta för mig i cs3

Lagermasken i det nya lagret som jag länkat ihop flyttas inte när jag flyttar mitt smarta objekt.
 
Är det nya lagret och lagermasken länkade då? För är även dom det så funkar det utmärkt för mig.
Men om det nu ändå inte skulle funka så har i alla fall jag inga fler förslag. Eller det skulle väl möjligtvis vara att uppgradera till CS4 tyvärr.
 
Av någon outgrundlig anledning så kan man inte länka masken till bilden när man har ett smart objekt, i alla fall inte i CS3 (har själv inte provat CS4 ännu). Men det finns ett enkelt knep för att fixa detta; skapa en grupp där du lägger din bild, sen lägg in masken på gruppen istället för på bildlagret.
 
Av någon outgrundlig anledning så kan man inte länka masken till bilden när man har ett smart objekt, i alla fall inte i CS3 (har själv inte provat CS4 ännu). Men det finns ett enkelt knep för att fixa detta; skapa en grupp där du lägger din bild, sen lägg in masken på gruppen istället för på bildlagret.

Varför tänkte inte jag på det? Det var ju hundra gånger smartare. :D
Men som jag sa en bit upp så funkar det faktiskt som det ska i CS4. Så högst troligtvis är det en helt vanlig bugg som Adobe bara har missat.
 
Ja, det känns ju onekligen som en missad bugg. Kan inte förstå varför man inte skulle kunna länka en mask till ett smart objekt. Men har vant mig vid grupp tricket, kommer säkert att fortsätta med det i CS4 : )...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.