Annons

Hur fixar jag perfekt skärpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mårran

Aktiv medlem
Hej alla!
Jag har bemästrat orörliga objekt som växter och väldigt långsamma objekt som får och hästar, men på hundarna går jag bet...Trots slutarhastighet på 1/1000 så blir inte deras ansikten perfekt skarpa mer än rent slumpmässigt. Jag inser att jag gör något fel! Visst, de rör sig snabbt, men SÅ snabbt?

Tips, snälla!

Hej alla!
Jag har bemästrat orörliga objekt som växter och väldigt långsamma objekt som får och hästar, men på hundarna går jag bet...Trots slutarhastighet på 1/1000 så blir inte deras ansikten perfekt skarpa mer än rent slumpmässigt. Jag inser att jag gör något fel! Visst, de rör sig snabbt, men SÅ snabbt?

Tips, snälla!

Jag skulle tro att det är autofokusen på objektivet/kameran som inte hänger med!
Dum fråga kanske, men använder du följande autofokus? samt den mittersta fokuspunkten!?

/mvh
Magnus

Har du en bild som exempel, eller kan du kanske beskriva vilka inställningar som du har använt? Det blir lite lättare att felsöka då.

1) Ställ in AF-C (Fn-knappen)
2) Välj spotfokus (Fn-knappen)
3) Valj Slutareprioritering i dessa fall, inte AF-prioritering - vilket du normalt annars bör göra (Menyn)

Senast ändrad:
Antar att detta funkar...
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=1562035

http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=1565742

http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=1556465
(är rejält skärpt, som synes)

Jepp, använder autofokus för rörelse, har växlat mellan fokuspunkt mitt på och rörlig fokuspunkt, men har inte märkt någon jättestor skillnad.
Jag verkar sakna rättigetheterna för att se de där sidorna. Hursomhelst, tror du själv att det beror på kameran fokuserar fel? Om det berodde på att slutartiden var för långsam, så skulle ju hunden se rörelseoskarp, inte bara oskarp i allmänhet.

Upptäckte nu också att det gick att klicka mig vidare så att jag kom till bilderna, och det ser ju inte ut som att det var rörelsen som var problemet, förutom på den där sista, där jag inte riktigt kunde urskilja pga skärpningen.

Alltså, om jag ska vara ärlig, så tror jag faktiskt att du inte kan förvänta dig bättre detaljåtergivning med kitgluggen vid ISO 800 på den mittersta bilden, då, som du ser, området runt huvudet är lika oskarpt. Den enda andra möjligheten som jag ser är att du skulle ha fokuserat fel.

på första vet jag inte riktigt vad jag ska säga, men jag noterade även här att den del av marken som är lika långt bort som huvudena inte är skarpare, och jag drar samma slutsats igen, antingen så fokuserar autofokusen fel, eller så blir det inte bättre. Den här är ju dessutom tagen vid 200 så det borde ju inte vara något problem.

Tack för svar!
ISO 800 i strålande sol i snö var kanske inte bästa valet ;) Bristande rutiner i koll av kamerainställningar...

Jag tror att autofokusen fungerar korrekt (på stilla objekt iaf), så jag får väl nöja mig eller köpa bättre objektiv.

Hej alla!

Tips, snälla!

1/1000 borde räcka hur lång som helst, så där är nog inte problemet.

Vad har du för kamera?

Kan du/förstår du exakt hur kamerans autofokussystem funkar? Det tycker jag är ett måste, för att inte överlåta det till kameran. Det är du själv som ska ha koll på var Du vill ha fokus.

Följer du objektet i sökaren innan du trycker av? Det är annars ett bra knep.
Har du kameran någelunda i nära rätt fokus innan du trycker av så har kameran lättare att hitta rätt fokus.

Jag har en sony a350, kan inte påstå att jag har superkoll på hur autofokusen funkar...Jag brukar fokusera (grön rektangel och pip), se till at rektangeln är över det område jag vill ha skarpt, och trycka.
Tips?

Jag har en sony a350, kan inte påstå att jag har superkoll på hur autofokusen funkar...Jag brukar fokusera (grön rektangel och pip), se till at rektangeln är över det område jag vill ha skarpt, och trycka.
Tips?

Okej....kan inget om Sony, men då tror jag det går för snabbt för att det ska hinna fokusera. Hålla avtryckaren nertryckt till hälften och låta kameran jaga fram rätt fokus innan du trycker av. Det hörs säkert ett litet surrande från kameran/objektivet och kanske någon lampa som slocknar eller tänd när det är fokus på den punkt du eller kameran valt. Läs instruktionsboken och lär dig hur det funkar. Just att det inte var fokus där jag vill var ett av min "aber" när jag började i den modernare autofokus världen. Kameran gör det den tror är rätt och hinner. Du måste lära dig hur det funkar...annars tar tekniken över.

3) Välj Slutareprioritering i dessa fall, inte AF-prioritering - vilket du normalt annars bör göra (Menyn)

Vad gör det för skillnad?
(Jo, jag förstår innebörden som sådan)

1. Menar du att motivet hinner förflytta sig ut ur skärpeområdet efter det att kameran låst och exponerat bilden?

2. Har den inställningen någon funktion vid AF-C och seriebildtagning? Jag menar, går inte kameran automatiskt över till slutarprio?

3. Vid slutarprio borde det blir mer "hit´n miss" men hit-raten kanske blir bättre ändå?

Vad gör det för skillnad? {Med Slutarprioritering}
(Jo, jag förstår innebörden som sådan)

1. Menar du att motivet hinner förflytta sig ut ur skärpeområdet efter det att kameran låst och exponerat bilden?
...
Japp. Om man har valt AF-prioritet så verkar det som att det "stoppar upp" ett ögonblick, och denna tidsfördröjning gör att motivet kan hinna flytta sig ut ur skärpeområdet. Med Slutarprioritering blir det ingen noterbar tidsfördröjning, utan systemet "kör hela tiden".

...
2. Har den inställningen någon funktion vid AF-C och seriebildtagning? Jag menar, går inte kameran automatiskt över till slutarprio?
...
Det gör den för vissa kameror, men jag är inte säker på att den gör det för alla, så för säkerhets skull bör man göra så.

...
3. Vid slutarprio borde det blir mer "hit´n miss" men hit-raten kanske blir bättre ändå?
Enligt min erfarenhet (med en äldre DSLR-kamera) förbättras "hit-raten" tydligt. Observera att det inte alls är säkert att detta är det bästa för kameror av andra märken - där kan det mycket väl vara bättre att köra med AF-fokus även för rörliga motiv. Min egen erfarenhet gäller Konica Minolta D7D, och om jag inte minns fel så har ett par Sony A700-användare funnit detta också, så det torde högst sannolikt vara det bästa även för A350.

Men annars är ju alla bilder av motiv som rör sig lite av "hit'n miss" - det blir aldrig riktigt lika skarpt som när motivet är stilla och håller sig i skinnet...

Okej, tack för svaret. Lite som jag anade.

Är själv ingen fena på rörliga motiv. Hållet mest på med natur där man har gott om tid att fibbla runt innan man tar bilden.
Har dock själv hund som jag tänkte försöka ta lite fartbilder på så småningom. Lite mörk årstid bara för dom riktigt snabba tiderna men snart blir det vår och då.....

Inte heller jag har så stor träning när det gäller rörliga motiv. Dom brukar ju inte stå stilla, dom dj-cklarna... :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar