Annons

Hur får vi in bilden i forumet...

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Offentliga toaletter

Enfotograf skrev:
Låter sjukt och det är det nog också.
Men tanken är att plåta ett antal offentliga toaletter i en stad (Borås) och sen ha en utställning på ex. Bibliotekets toaletter.
Fast jag har inte kommit till skott än.

Håkan

Det låter ballt! Frågan är inte hur suspekt tanken är, frågan är hur suspekt man uppfattas när man står vid urinoaren med kameran ;)
 
Man får gå dit innan stället öppnar :) eller så får man ha en assistent som stoppar folk att ta sig in.
Får se ifall jag förverkligar denna iden en dag.

Jag har en annan också som jag håller på att planera.
Som gammal skyltmakare så skall jag plåta neonskyltar i Borås på kvällskvisten.
Dem skall givetvis vara tända och hela.

Håkan
 
Nisse-s skrev:
Det andra är en slags dagbok där jag tar en bild på mig själv (oftast i nån spegel) varje dag. Nu får jag väl iofs erkänna att det knappast blir varje dag, men jag har iaf en stor bunt med kopior på mig själv där jag nu kan se hur mitt humör har varit under vissa perioder. Jag ska nog fixa ett album där jag lägger in alla i kronologisk ordning.

Låter oxå som en kul idé. Vad vill du visa med bilderna? Vardagsmåendet för en typisk svensk? Eller är det tänkt som en privat dagbok?
 
Re: Vardagen!

Lazze2 skrev:
Apropos bildtrådar: Varför inte fota vår absoluta vardag!? Ta bilder vid frukosten, på jobbet, läxläsnignen, nattningen...
Kanske flera med mig - inte alltid eller någonsin - har vackra modeller, färgglada blommor, frustande älgar och fantastiska solnedgångar (speciellt i november) att fotografera till vardags.
Man drar sig kanske för att laddda upp denna typ av bilder som kanske är lite tekniskt dåliga men som samtidigt förmedlar det vi kanske sysslar med mest.
Kanske verkar inlägger lite amatörmässigt i detta illustra sällskap, men det är också skrivet av en sann amatör!

Det är väl det ultimata dokumentärfotot. Att dokumentera det uppenbara och nära! Inte lätt att göra bra bilder av eftersom man ser allt som självklart. Det kan vara svårt att se de intressanta i situationerna själv, så det kan bli en rejäl utmaning!
 
Arleklint skrev:
Låter oxå som en kul idé. Vad vill du visa med bilderna? Vardagsmåendet för en typisk svensk? Eller är det tänkt som en privat dagbok?

Tanken på det hela har ändrats lite under tidens gång. Det hela började väl med att jag hade som vana att knäppa upp dom sista bilderna på mina filmrullar på just mig själv när jag var otålig och ville framkalla rullen snabbt... ;) Men jag ser det väl lite som du skriver, en slags privat dagbok där mitt utseende/humör visas. För gemene man är det nog rätt ointressant, men för mig själv har det iaf ett stort personligt värde.
 
Re: Offentliga toaletter

Enfotograf skrev:
plåta ett antal offentliga toaletter i en stad (Borås) och sen ha en utställning på ex. Bibliotekets toaletter.
Fast jag har inte kommit till skott än.

Håkan

Har gjort ett tema för att berätta (muntligt) historier om världens toaletter

"De ryska gjordes i princip på en fabrik som servade hela Sovjetunionen med toaletter. De har en hylla så man kan skåda resultatet av sina ansträngningar - klipp -. De amerikanska kan lätt misstas för en pool. Stolen är så bred att jag som inte ätit så många donuts lätt glider ner i vattnet. - klipp - I Tadjkistan har man ett hål i golvet och begagnat papper i en låda på sidan." Den som inte eget papper har får en överaskning, det fick jag. Bilder? På den tiden var kameran bara en nyttighet för mig så skitbilder tog man inte. Attans om man hade haft bilder också... .

Kör på det temat. Det kan ingen spola.
 
Jag funderar på att fota mysiga caféer. Både i Sverige och utlandet. Problemet är att jag inte reser så ofta, men det vore trevligt att kunna jämföra lite hur olika kulturer slappnar av på ställena.
 
Re: Re: Offentliga toaletter

Gatufoten skrev:
Har gjort ett tema för att berätta (muntligt) historier om världens toaletter

"De ryska gjordes i princip på en fabrik som servade hela Sovjetunionen med toaletter. De har en hylla så man kan skåda resultatet av sina ansträngningar - klipp -. De amerikanska kan lätt misstas för en pool. Stolen är så bred att jag som inte ätit så många donuts lätt glider ner i vattnet. - klipp - I Tadjkistan har man ett hål i golvet och begagnat papper i en låda på sidan." Den som inte eget papper har får en överaskning, det fick jag. Bilder? På den tiden var kameran bara en nyttighet för mig så skitbilder tog man inte. Attans om man hade haft bilder också... .

Kör på det temat. Det kan ingen spola.

Kille med humor, det gillar jag. "Skitbilder" och "det kan ingen spola" i en toa diskussion :)
Problemmet är bara att vi i Borås har fullt fungerande, normala toaletter. Och snål som jag bör vara när man är från Knallestaden så kan jag inte resa runt och plåta toaer. Men tack för tipset :)
 
Låter som om de kroatiska muggarna var rena lyxen då... inte undra på att jag plåtade dem ;-)

/kg som tar ski... eh mindre bra bilder ibland
 

Bilagor

  • holeigolvetmini.jpg
    holeigolvetmini.jpg
    22.2 KB · Visningar: 306
Re: Re: Re: Offentliga toaletter

Enfotograf skrev:
Kille med humor, det gillar jag. )

TJa man kan ju välja vad man ser. Läs en gång till. Det var inte konkret menat. Sen att bollen var i slagläge gick inte att undvika.

Hundar gläfser när de inte förstår
Citat av en känd grek
 
Daneshnejad skrev:
Jag funderar på att fota mysiga caféer. Både i Sverige och utlandet. Problemet är att jag inte reser så ofta, men det vore trevligt att kunna jämföra lite hur olika kulturer slappnar av på ställena.

Rozbeh, det var den associatiationstråden/tanken jag avsåg också. .

Samtidigt har då jag minst 60% av alla mina bilder tagna inom 200 meter från huset. Tror inte att resande är en förutsättning för att fota. Alla bilder jag lyckats få in i tidning eller webb är från den gruppen.( fast de är verkligen inga mästerverk heller)

De resebilder jag har är det nog bara jag som har glädje av.



*asg* Hade närapå en aning i bakhuvudet att det där var som upplagt för KG att se den uppkastade bollen och smasha där. .
 
Ledsen om jag bröt upp textmassan med en bild... men ibland kan jag inte låta bli. Kaffe e ju kanske ett trevligare tema än muggar... men å andra sidan... kaffemuggar...

De flesta av mina bilder är nog tagna mer än 200 meter hemifrån, men inte den här.

Edit: jo, tusan, nu minns jag, det där e ju, som ni säkert ser, en kaffekopp i Eskilstuna!
 

Bilagor

  • coffeemini.jpg
    coffeemini.jpg
    34 KB · Visningar: 299
Kaffe har jag varit inne på sedan jag tog upp det intresset på allvar och skaffade mig kvarn och espressomaskin. Något som dock varit en tanke är att vara inriktad på Latte-Art. Altså, att man häller mjölken så det blir mönster eller teckningar i creman. Nackdelen är mina största inspirationskällor verkar finnas i USA och Australien och jag har själv inte hunnit lära mig göra den typen av saker själv.

För bildideer kan jag rekommendera boken kaffe, många bra recept där också.

Tag en titt på den hör sidan så förstår ni vad jag menar med Latte-Art.
http://www.coffeegeek.com/forums/espresso/general/79268?LastView=1099313159&Page=2
 

Bilagor

  • coffee.jpg
    coffee.jpg
    41 KB · Visningar: 293
en sak jag var lite sugen på ett tag, nu när det ändå talas om mat(eller ja, kaffe) var att fotografera mat. på ett nytt sätt. om det går. och helst på ett otrendigt sätt. på ett mysigare sätt. när jag tänker på bilder av mat så tänker jag rena bilder, med fina uppstaplade äpplen och fin trendig korg och vit fin duk. det är snyggt, men nån mysighet är det inte.

fast snyggt vill jag ju det vara. vet ej om det rimmar med mysighet.

fast det blir nog lätt att man vill göra en "snygg bild" och så är man där med din fina vita duken och komponerar nåt stillebenaktigt.
det blir lätt bara estetik av det
 
Arleklint skrev:
Jag skapar inte denna tråd för att jag är emot teknikdiskussioner. Dom är bra för att vi lär oss något viktigt, dom är bra för att vi kan dela med oss av nödvändigt tekniskt kunnande. Dom är bra om dom sker med förståelse för olika kunskapsnivåer, men...

Jag skapar tråden för att be er komma på idéer kring hur vi kan vidga forumet till att även handla om bildtankar och bildidéer. Vad vi vill göra med våra kameror? Vilka bilder funkar i vilka sammanhang? Vad vill vi förmedla med våra kameror (teknikmonster)?
Jag hade svårt att förstå frågan och tråden i sig verkade inte ge så mycket svar på det. Jag vill inte förmedla kaffe med min kamera och många som fotograferar digitalt verkar mer vara ute efter att få bilder de kan efterbehandla i photoshop så att de kan sudda ut verkligheten och sätta softfilter på vardagen.

Min kamera ser oftast verkligheten och dokumenterar det jag ser runt mig, jag hoppas att mina bilder skall bli ett historiskt dokument över den plats där jag bor. Jag tar bilder på allt som jag tror andra glömmer bort att fotografera.

När vi tar dokumentärbilder söker vi ofta nått att dokumentera. Vi vill ha action, demonstrationer eller olyckor att dokumentera; men oftast glömmer vi att dokumentera den vanliga vardagen. Men ber man någon göra vardagliga bilder blir det ofta en svartvit bild på en människa som stressar genom ett höstrusk med en betong vägg som bakgrund. Den klassiska vardagsfotograferingen har nästan helt försvunnit och den skulle det vara kul att upplev a en renesance på.

Jag saknar även svartvita bilder tagna i svartvitt och inte konverterade i efterhand. För jag märkte att när jag efter att tag hade fotograferat med min kamera omställt till svartvitt så hittade jag en helt annan sorts motiv. Jag tänkte helt plösligt inte på färgerna utan istället på motiv och kontrast. Därför skulle det vara kul med ett forom för enbart svartvitt. Inte sepia eller färgtonat, utan just svartvitt.

Hoppas jag missförstod inlägget på rätt sätt så jag inte förstod den på fel sätt.
 
Re: Re: Re: Re: Offentliga toaletter

Gatufoten skrev:
TJa man kan ju välja vad man ser. Läs en gång till. Det var inte konkret menat. Sen att bollen var i slagläge gick inte att undvika.

Hundar gläfser när de inte förstår
Citat av en känd grek

Jo, Sven, jag förstod vad du skrev.
Håkan
 
Jag håller på med något som jag kallar tema vardag just nu och tanken är väl att det aldrig ska ta slut eftersom vardagen ständigt förändras.

Offentliga toaletter tror jag redan att det faktiskt gjorts en bok om.

/Johan Ringblom
 

Bilagor

  • liten.jpg
    liten.jpg
    46.9 KB · Visningar: 251
Jag har länge gått med en annan fotoidé.

Att fotografera människor i liknande situationer fast i olika samhällsgrupper. Hur man tar sig till jobbet, hur man äter, hur man handlar, hur man klär sig till fest o.s.v
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.