Annons

Hur får man foton att leva på vintern?

Produkter
(logga in för att koppla)

MatMat

Aktiv medlem
Jag bor i Göteborg. Men kommer från Jämtland.

Här är ju inte vintern en vinter i den bemärkelsen att det är massa snö och fina landskap.

Min vinter här i Göteborg är grå och brun/gul [ och råkall. usch! ]

Alla kort jag tar de dagar då det inte är soligt blir så matta och tråkiga. Alla färger känns döda.
Jag går ibland runt och fotar saker jag inte ens är intresserad av att fota bara för att se om man dyker på någon ny teknik i sitt fotande. Men inget blir som bra.

Är det svartvitt man ska se sina gråa/bruna/gula fula bilder i för att uppskatta dom?

Här är ju inte vintern en vinter i den bemärkelsen att det är massa snö och fina landskap.

Alla kort jag tar de dagar då det inte är soligt blir så matta och tråkiga. Alla färger känns döda.
Jag går ibland runt och fotar saker jag inte ens är intresserad av att fota bara för att se om man dyker på någon ny teknik i sitt fotande. Men inget blir som bra.

Är det svartvitt man ska se sina gråa/bruna/gula fula bilder i för att uppskatta dom?

Jag vet inte. Kan kanske vara ute och cykla nu. Men jag kan personligen tycka att inspirationen är längre bort på vintern än på sommaren. Bor i skellefteå och här är det ju vinter på riktigt, precis som i jämtland. Men kan det kanske handla om att man måste kämpa betydligt mer för att hitta inspirationen när det är mörkt och man är generellt tröttare.

Känner också att det inte finns något att fota på vintern. Dock kan det blixtra till och plötsligt ser man något man vill fota och ställer sig frågan "varför har jag inte tänkt på det tidigare".

Men om du känner att färgerna blir döda. Gör bilderna svartvita då och dra upp kontrasten. Gör något helt nytt :)
Mycket av min vintertid går åt till just detta. Att gå igenom vårens, sommarens och höstens skörd av bilder och se om jag kan se dem med nya ögon och göra nya saker med dem.

Det beror på vad man har för infallsvinkel. Jag fotar mest för Wikipedia, och där är upplägget oftast att någon efterfrågar en bild på X, där X kan vara i stort sett vad som helst. Om det är en plats eller byggnad så får man oftast bättre bilder om man väntar till våren. Skidbackar är väl i stort sett det enda utomhus som det är någon mening med att fota på vintern. På vintern går jag i stället på muséer och fotar. Där finns det mycket intressanta prylar.

En annan sak som jag tycker är svårt på vintern är att få vitbalansen rätt. Snön blir oftast blåaktig och försöker man kompensera det så blir den ljusrosa i stället. Om man till äventyrs skulle få snön hyfsat vit så får himlen konstig färg i stället.

Vitbalans och exponering är svårare vintertid, tillsammans med mindre färg osv. Då blir sådana detaljer viktigare att tänka på. Sedan är man nog sämre på att ha med sig kameran vintertid och vid dåligt väder. Ösregn ger fräna bilder men hur ofta tar man dem?

Alla ev missuppfattningar osv beror på Tapatalk.

Tack för alla svar. Lite som jag misstänkte då!

Håller med,du får fota i svartvit det ser bäst ut.
Kanske du kan efterbehandla bilderna så de ser lite bättre ut.
Här är en bild som ser ganska brun och tråkig ut men som ändå är rätt ok,så visst behöver det inte alltid vara svartvit.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/331958/2833934.htm?set=mp&_target=_blank

Bra idé! Den där bilden ser ut som att man macrofotat landskapet kring en modelljärnväg :)

Vitbalans och exponering är svårare vintertid, tillsammans med mindre färg osv. Då blir sådana detaljer viktigare att tänka på. Sedan är man nog sämre på att ha med sig kameran vintertid och vid dåligt väder. Ösregn ger fräna bilder men hur ofta tar man dem?

Jag har med mig kameran i stort sätt varje gång jag lämnar min lägenhet! Man vet aldrig vad som dyker upp :)

Det gick lite bättre idag när det ligger lite snö på backen igen. Ser lite mer levande ut! Solen kikade fram i 5 minuter också så det tackar vi för!

Jag är ganska ny, hållt på ett halvår så vinterfotografering är förstås en stor utmaning även för mig. Jag har inte hunnit testa det ännu men var nyligen på en introduktionskurs med nikon på 2,5 timma. De tipsade om att överexponera när det är snö ute och att man då kan få bättre resultat. Någon som testat detta? Känns värt att testa oavsett :)

En annan sak som jag tycker är svårt på vintern är att få vitbalansen rätt. Snön blir oftast blåaktig och försöker man kompensera det så blir den ljusrosa i stället. Om man till äventyrs skulle få snön hyfsat vit så får himlen konstig färg i stället.

Det där tror jag att jag lyckades få rätt till slut nu i helgen. Ställer man in vitbalansen mot skuggsidan av en snödriva så blir färgerna ganska bra.

Det är lite underligt att du svarat alla utan wangblad som kommer med ett solklart tips. Och som dessutom är ett riktigt bra sätt att lära sig, och fruktansvärt roligt.

Ta en ros t e x & plasta in hallen, och ös på färg på rosen så det stänker!

Fota en droppe :)

Fota en tärning som plaskar ner i ett bad med blandad färg :)

Ta ett vinglas och fyll med rinnande rödvin :) (eller varför inte karamellfärg)

Bygg ett "produktfototält" och fota småprylar är med väldigt roligt och givande.

Väldigt roligt att fota alla smådetaljer. Allra roligaste är det när någon tittat i flera minuter... och så säger dom, Nu ser jag vad det är. :)

Ett väldigt roligt sätt att få fotona att leva inomhus är extern blixt!! (gärna flera) Möjligheterna att påverka skuggor/ljuset blir så många fler.

Det är lite underligt att du svarat alla utan wangblad som kommer med ett solklart tips. Och som dessutom är ett riktigt bra sätt att lära sig, och fruktansvärt roligt.

Ta en ros t e x & plasta in hallen, och ös på färg på rosen så det stänker!

Fota en droppe :)

Fota en tärning som plaskar ner i ett bad med blandad färg :)

Ta ett vinglas och fyll med rinnande rödvin :) (eller varför inte karamellfärg)

Bygg ett "produktfototält" och fota småprylar är med väldigt roligt och givande.

Väldigt roligt att fota alla smådetaljer. Allra roligaste är det när någon tittat i flera minuter... och så säger dom, Nu ser jag vad det är. :)

Ett väldigt roligt sätt att få fotona att leva inomhus är extern blixt!! (gärna flera) Möjligheterna att påverka skuggor/ljuset blir så många fler.

Inte mig heller och jag kom också med ett förslag!

Vet inte om jag tycker att man som trådskapare har skyldighet att besvara alla som kommer med inlägg i en tråd. Då törs man väl knappt starta trådar fortsättningsvis. Inget jag tycker någon skall behöva stå till svars för.

Sen så gillar jag också svartvitt, året om faktiskt. När det är grått och trist ute så antar jag att man får anstränga sig för att göra själva bildinnehållet intressant. Man kan kanske inte bygga bilderna på vackra miljöer eller spännande ljusförhållanden.

Vet inte om jag tycker att man som trådskapare har skyldighet att besvara alla som kommer med inlägg i en tråd. Då törs man väl knappt starta trådar fortsättningsvis. Inget jag tycker någon skall behöva stå till svars för.

Sen så gillar jag också svartvitt, året om faktiskt. När det är grått och trist ute så antar jag att man får anstränga sig för att göra själva bildinnehållet intressant. Man kan kanske inte bygga bilderna på vackra miljöer eller spännande ljusförhållanden.

Klart att man har en skyldighet att besvara alla som kommer med inlägg i en tråd!!

Gör man inte det, så kommer allt att skita sig :)

Nä men skämt o sidor ;)

Jag uttryckte mig lite dåligt kanske. Och jag är man att rätta till mina fel.
Sen att jag gillar det jag skrev gör kanske att jag tar till mig det sättet mer. Om du förstår vad jag menar.

Edit/

För att vara lite mer Ontopic. Så tycker jag att det finns väldigt mycket vackert ljus på vintern. Kanske inte så mycket på landet/glesbygden/naturen.

Men i en stad, med alla dess lampor och när det börjar bli kväll kan man hitta väldigt många fina projekt. En gata med gatuljus och en gammal parkerad cykel, kan bli väldigt bra foto bara det.
Det är som allting annat, att kunna se det vackra i fotot.
Jag själv kan komma hem och undra varför jag inte fotade det jag såg för några timmar sen. Säkert många som känner igen det.

Senast ändrad:
Klart att man har en skyldighet att besvara alla som kommer med inlägg i en tråd!!

Gör man inte det, så kommer allt att skita sig :)

Nä men skämt o sidor ;)

Jag uttryckte mig lite dåligt kanske. Och jag är man att rätta till mina fel.
Sen att jag gillar det jag skrev gör kanske att jag tar till mig det sättet mer. Om du förstår vad jag menar.

Bra skrivet o med självdistans, gillas

Klart att du gjorde det! Det förslaget du kom med är väl värt att ta till sig.

Jag uttryckte mig lite dåligt kanske. Borde kanske skrivit typ. ta till dig tipset som wangblad kommer med"

Hehe japp. Ingen idé att sura hursom och nu fick jag ju ett svar :)

Dock passar inte det tipset mig då jag först och främst plåtar övergivna platser och sekundärt natur. Att plåta inomhus har liksom aldrig intresserat mig men vi får se, jag kanske testar! Ingenting är omöjligt :D

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar