Annons

hur får man färger som det finns i många modemagasin

Produkter
(logga in för att koppla)

jonas18z

Avslutat medlemskap
Hej

Någon som vet hur jag får sådanna färger på huden som man ser i alla modemagasin någon som vet hur jag menar? har ingen exempelbild för tillfället men kan leta på någon.
 
Detta är inte alls mitt område men jag måste ändå göra ett inlägg.

Jag tror att det är viktigt att du preciserar om du arbetar digitalt eller analogt. Vid digital fotografering så kan man styra färgtemperaturen i kameran, vid analog fotografering så är det filmval tillsammans med filter som gäller.

Vid efterbehandling i dator kan man dessutom göra ett & annat.

Sedan så är ljussättningen viktig men det antar jag att någon annan kan svara dig bättre på än jag.

Mvh, Larsa som oftast håller sig utomhus i befintligt ljus när han fotar...
 
svår fråga att besvara...

Ja du vet inte riktigt vart du vill komma, två helt skilda exempel,Den sista är det mycket ljussättningen som gör det hela, men en variant är ju att överexponera ett steg så får du lite mer kontrast i färgerna.

Mycket kan du ju leka dig fram säkert via datorn etc...

Ibland tycker vissa att det är filmerna...jag är assistent åt en modefotograf Jörgen Brennicke och han använder bara när det gäller färg Kodak VC eller NC som han tycker både ger fin hudton och balans i färgerna.

Vill du ha mer inspiration kan du ju kolla några av hans bilder och andra grymma mode/reklamfotografer på www.eyes.se

Rille
 
Jo jag vet att det var två helt olika exempel men jag skulle vilja göra något liknade som dessa bilder kolla lite på länken tycker själv när man tar bara rakt av utom att det ser helt värdelöst ut vet inte vad som kan trixet om man tittar på den första så har jag inte äns fått i närheten.
 
Till att börja med så har dessa fotografer varit proffs och haft det som yrke i säkert tio år! och tagit många rackarns massa rullar film!

sedan är externt ljus som väldigt många använder ger en del av effekten också.Är det mitt på ljusaste dagen så kan man med bländare och blixtar få det att se nattsvart ut.

och utrustningen en del. nästan uteslutande av modefotograferna kör med mellanformat med reklamsnitten 6*7 neg. Otroligt finkorningt knivskarpa bilder.

Har provat en del själv i studion nu på slutet, sitter och väntar tills imorn då jag får en del från labbet...får se om jag lyckats!=)

Det specifika exempel 1 är nog mycket knep och knåp i datorn.

Men ingen´ting av utrustningen gör dig och mig till modefotografer utan det är mycket erfarenhet som gäller och tålamod.

Titta på dina biler och jämför och testa dig fram med överexponering/underexp. etc. Och tänk på att mät ljuset ordentligt så vet du vad du har att utgå ifrån.Tror att träning och åter träning är nyckeln.

Vet inte om detta gett dig nåt... Detta är bara min syn på det hela och mina erfarenheter med min fotograf och de jag träffat.

Rickard
 
jo tack för tipset men ja ingen som gett mig några konkteta idéer hmm du vet inget ställe man kan läsa om dessa ljusättningar och sånt?
 
Ljussättning har fungerat på samma sätt i urminnes tider. Så mitt tips är att kolla på biblioteket eller boka in dig på nån av fotosidan studiofotokvällskurser...står på första sidan nästa gång det närmar sig...Eller kolla under fotosidans avdelning "lära" ...finns en del om modellfoto som du kan lära dig grunderna på...

Rille
 
jo har läst lite div litteratur men måste man ha studio blixtar får att få någotting bra det ända jag äger är en blixt till min kamera och en foto lampa
 
jonas18z skrev:
jo har läst lite div litteratur men måste man ha studio blixtar får att få någotting bra det ända jag äger är en blixt till min kamera och en foto lampa

Jag måste bara bryta in & fråga. Vad är bra?

Du kan självfallet uppnå ett resultat som många skulle beteckna som bra med din utrustning, det är upp till ditt kunnande.

Man får inte tro att studiobelysning & övrig mastodontutrustning är ett måste för att göra en bra bild. Det finns så många vägar att gå för att få fram en speciell stämning i en bild vare sig man använt befintligt ljus, studioblixtar eller knåpat i datorn.

Jag föreslår att du går till biblioteket & lånar några böcker i ämnet ljussättning, Ulf Sjöstedt har tillsammans med en porträttfotograf som jag inte kommer ihåg namnet på gjort en bra bok om ljussättning, kolla efter den.

Mvh, Larsa
 
Om en amatör får våga sig på en gissning så är jc-bilden kanske tagen så här:

Mellanformatare.

Tredelat filter som tonar bilden upptill och nedtill. (Antingen "fysiskt" filter eller efterarbetning i dator).

Huvudljuset snett uppifrån.

Kanske cross processing som ger de udda färgerna och hårda kontrasterna.

En hel del smink.
 
jonas18z skrev:
Jo jag vet att det var två helt olika exempel men jag skulle vilja göra något liknade som dessa bilder kolla lite på länken tycker själv när man tar bara rakt av utom att det ser helt värdelöst ut vet inte vad som kan trixet om man tittar på den första så har jag inte äns fått i närheten.

Mitt inlägg har inte med frågan att göra. Men jag undrar bara om man, i skolan idag, inte får lära sig att sätta ut punkter och kommatecken? Det blir ganska jobbigt att läsa sådana här inlägg. ;-)

mvh
 
Hej Det kan var dia film som är soppad i negativ färgbad (tror att det är C-41)då får man så där spacade färger.
 
rickardsund skrev:
Har provat en del själv i studion nu på slutet, sitter och väntar tills imorn då jag får en del från labbet...får se om jag lyckats!=)

Det vore jättekul att se hur resultatet blev om du har lust att lägga upp nåt på fotosidan!

/Felix
 
Contaxmannen skrev:
Mitt inlägg har inte med frågan att göra. Men jag undrar bara om man, i skolan idag, inte får lära sig att sätta ut punkter och kommatecken? Det blir ganska jobbigt att läsa sådana här inlägg. ;-)

mvh

Det finns människor som har det lite svårt med språket, Christer. Jag själv är nästan lika gammal som dig, fick nog lära mig komman och punkter men har ändå stora problem. Jag förstod vad jonas18z skrev och jag tror inte det beror på min överlägsna intellektuella förmåga ;)
 
larsaz skrev:
Detta är inte alls mitt område men jag måste ändå göra ett inlägg.

Jag tror att det är viktigt att du preciserar om du arbetar digitalt eller analogt. Vid digital fotografering så kan man styra färgtemperaturen i kameran, vid analog fotografering så är det filmval tillsammans med filter som gäller....

Du skrev att man kan ändra färgtempen i en digitalkamera. Jag har en D30 och studioblixtar och vill få lite varmare hudtoner. Som det är idag så blir bilderna ganska "kalla". Fixar jag detta i kameran bara eller ska jag sätta på filter på gluggen??(ja, jag e ganska ny på detta..)

/ Daniel
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.