Annons

Hur får jag bilden såhär.

Produkter
(logga in för att koppla)

Syndal

Avslutat medlemskap
http://www.deviantart.com/view/25603818/

som på bilden här, hennes hud är verkligen helt perfekt i fotot. när jag fotar inomhus så blir färgerna helt konstiga! jag skulle igentligen behöva en genomgång i digitalfoto, jag har ingen manual till min kamera o har glömt det mesta inom foto (gick en kurs för några år sen) och jag har mest bara chansat nu på senaste tiden med kameran. jag har en canon eos 350D. jag har läst igenom foto hjälps grejen här men det blir för mycket text. finns det någon frivillig som orkar lära mig om digitalfoto? om exponering, ljus, blixt m.m? det skulle vara perfekt!

nästan alla mina bilder blir grusiga och mörka när jag fotar inomhus,

hör av dig isf

Bilden du har länkat till har en modell som är kraftigt sminkad. Med brusreduceringsprogram kan man minska bruset i bilder ytterligare och "smeta ut" ytor så de blir tom onaturligt släta. Om bilden ifråga är efterbehandlad eller ej tänker jag inte spekulera om, bara med rätt sminkning kan man komma mycket långt, men det är inte helt osannolikt med tanke på hur "gråa" händerna är.

Tyvärr är jag rädd att det inte finns några genvägar till fotografi. Mitt första råd är att lära dig din kamera och dess inställningar. Jag ser att du har en Canon EOS 350D i kameraväskan. Du kan finna en engelskspråkig manual på nätet. Börja med att bekanta dig med vad de olika inställningarna på kameran gör och läs allt du kommer över är en rekommendation. Det kanske känns som det är för mycket och svårt ibland, men då är det bara att fråga. Du har ju hittat rätt ställe att leta kunskap på och det finns mycket av det på fotosidan.

Att du får konstiga färger på bilderna innomhus har nog o göra med vitbalansen, om du inte har ändrat så står den antagligen på AUTO, men den ska gå o ställa in efter vilken typ av belysning du har. Kan va lite svårt o veta hur man gör det om du inte har kvar manualen till kameran :(

Om du vill så kan du lägga till mig på msn så kan du ta frågor när dom kommer upp om du behöver hjälp.

motivet är KRAFTIGT sminkad och har kraftig ljussättning... i studiomiljö kan man få till det mästa. Bilden är troligtvis också brusredigerad.

Personligen struntar jag fullstädigt hur andra har fotograferat sina bilder och jag försöker inte heller efterapa dom, blir bara tråkigt att ha clonat en bild. Inspiration är det inget fel med och att analysera en bild för att lära sig är bästa sättet, men man ska inte ha som utångspunkt att man vill härma en bild för att senare misslyckas totalt.

Som föregående svarade så MÅSTE du lära dig din kamera ut i fingerspetsarna. Du ska kunna i princip kunna gå in i ett rum och direkt känna att i detta rummet ska jag ha ISO 200, bländare 5.6, tid 1/200sek. Jag menar nu inte att du ska kunan detta, men kommer du nära och lär dig realtionen medllan alla saker så komemr du längre och du komemr inte längre behöva fudnera på varför din kamera ger dig brusiga bilder osv.

Man måste lära sig att man måste börja från botten o vandra sig uppåt.. att bli duktig fotograf tar tiiiiiiiiiiiiiiid. Så börja med att läsa allt om fotograferingsteknik, din kamera manual, och viktigast av allt, fotografera mkt!!

Kan man grunderna bra så utvecklas man fortare... Om någon sa till dig exakt hur bilden är tagen och med vilka inställningar på kameran, ljussättning, position, objektivval osv osv och du fick ett perfekt val, skulle du då kunna fotografera en liknande bild om 3 veckor igen? eller skulle du ha lärt dig hur och varför saker blev som det blev? tyvärr så tror jag inte det.. det är som att läsa facit på alla matte frågorna.. du klarar dig för stunden men du har lärt dig nada egentligen

ok.. nu läste jag din tråd igen och uppenbarligen finns intresse att lära dig... :) men du saknar manual och du gillar inte mkt text... hmmm

om du kan vänta några timmar så kan jag kanske slänga ihop en grundläggande beskrivning med bilder som ajg kan skicka dig...

men jag tycker iof fortfarande att du bara får bita i äpplet o läsa igenom all text som finns här.. det finns massor av bra skolor på sidan... är du inte dyslektiker av högsta rang så klarar du av att läsa allt här :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar