Annons

Hur få in text i bild? (var: "hej")

Produkter
(logga in för att koppla)

rallipics

Aktiv medlem
hej

Hejzzan!

Jag fotograferar en hel del motorsport och driver en egen hemsida, jag undrar om det e någon som har nån bra idé hur jag snabbt får in en text på bilderna, jag kör dom nu via fotoshop och det tar tid att kopiera texten där från bild till bil, eftersom jag lägger upp 100 tals bilder så skulle jag vilja hitta ett snabbt sätt

Tacksam för svar
 
Bara ett snabbt svar; Är det samma text som ska in på alla bilderna? I så fall kan du göra ett macro. Skapa texten som ska in i bilderna som en separat PS bild och sen använd Place/Montera i macrot för att få in bilden. Sen kan du placera texten med hjälp av piltangenterna, om den ska placeras på samma plats på alla bilderna.
 
Jag råder dej att inte sabba bilderna med text. Speciellt om de ska ligga på nätet, då är det bara att skriva dit texten med webbläsaren (alltså i html-koden). Ett enkelt lager ovanpå bilden med texten i lämpligt typsnitt och färg. Är det t.ex. en logga är det ännu enklare.
 
tänk på att texten inte följer med om man "lånar" bilden....

dvs vill du ha en typ vattenmärkning måste du lägga på den i ex photoshop...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.