Annons

Hur använder ni motsolsskyddet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Vill veta

Medlem
Som nybörjare när det gäller systemkameran så lät jag mig övertyga om att det är bra med ett motsolsskydd. Ett sånt skaffade jag men jag vet egentligen inte riktigt hur jag ska förhålla mig till den. Ska man använda den jämt därför att det blir krångligt att hela tiden ta bort och sätta på den eller tar ni bara fram den när ni känner att den behövs? Har så här långt använt den hela tiden, men nackdelen är att det är lite krångligt att sätta på objektivskyddet när motsolskyddet också sitter på. Hur gör ni?

Jag brukar kalla det motljusskydd, men det är nog samma sak. På mina objektiv sitter de alltid på. Det skyddar mot stötar och repor också förutom överstrålning. Objektivlocken använder jag nästan aldrig.

Samma här. Låt motljusskyddet sitta på, på rätt håll, hela tiden. Locket behöver du inte då, för motsljusskyddet fungerar som stötfångare. Två saker färre att krångla med när bildtiffället plötsligt dyker upp.

Jag har ju också UV-filtret på objektivet som alltid sitter på. Nackdelen är dock att det blir dammigt på UV-filtret och därför har jag i alla fall så här långt valt att sätta på objektivlocket innan jag lägger ner kameran i kameraväskan med objektivet neråt.

Som nybörjare när det gäller systemkameran så lät jag mig övertyga om att det är bra med ett motsolsskydd. Ett sånt skaffade jag men jag vet egentligen inte riktigt hur jag ska förhålla mig till den. Ska man använda den jämt därför att det blir krångligt att hela tiden ta bort och sätta på den eller tar ni bara fram den när ni känner att den behövs? Har så här långt använt den hela tiden, men nackdelen är att det är lite krångligt att sätta på objektivskyddet när motsolskyddet också sitter på. Hur gör ni?

Alltid på så som det är meningen att det ska sitta.. Det skickas med av den anledningen. Frontlinsen eller filtret tål lite damm.//K

Jag har ju också UV-filtret på objektivet som alltid sitter på. Nackdelen är dock att det blir dammigt på UV-filtret och därför har jag i alla fall så här långt valt att sätta på objektivlocket innan jag lägger ner kameran i kameraväskan med objektivet neråt.

UV-filtret är i min mening helt överflödigt och bidrar inte med något positivt, speciellt om man har ett motljusskydd monterat.

Hej, hitta nån variant som passar dig. För egen del brukar jag ha motljusskyddet bakvänt och objektivlocket på när objektiv/kamera förvaras eller transporteras i väska. När kameran kommer upp ur väskan vänder jag motljusskyddet rätt och objektivlocket får stanna i väskan. Och där får det ligga kvar tills det är dags att packa ihop. Jag ser ingen vits med att ha locket på under motljusskyddet om jag knallar omkring med kameran runt halsen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar