Annons

Hur använder man egentligen putsduken?

Produkter
(logga in för att koppla)

mixern

Medlem
Som rubriken lyder, hur använder man bäst den putsduk (mikrofiber) som är avsedd till att göra ren linsen med? Ska man använda den torr och torka bort fukt, fett o dyl eller ska man ha vatten eller annan vätska på duk och/eller lins och låta dunsta bort?

Vet att man säkrast blåser bort flyktiga partiklar typ damm och grus med blåsa men resten är inte helt klart. Vill inte orsaka repor det första jag gör.

Inte för att jag planerar stå i ett regnväder och fota men ibland kanske det är oundvikligt, och misstänker att regndroppar på linsen inte ser så vackert ut när man kommit in.

Har en putsduk jag köpt i nått rengöringskit på Clas Ohlson som jag tänkte ha till annat men kom på att det kanske funkar bättre till linsen, eller är det bara skräp? Den ser lite annorlunda ut mot de dör glasögonputsdukarna man får.

Att torka torrt är väl det mest brutala sättet, allt damm grus mm släpas runt. Bättre med en lämplig ickevaggresiv vätska som smörjmedel men då får man å andra sidan ev kvarstående beläggning om man valt fel vätska. Till detta bör man lägga kunskapen om hur känslig linsens beläggning är. Alltid svårt att få klart besked. Sannolikt tål den mycket mer än man tror. Själv kör jag med ett filter på alla objektiv ochbdet kan jag i värsta fall torka rent från regndropparna med fleece-tröjan ute i skogen utan att få ågren. Personligen tror jag att den som är försiktig med sina grejor kör utan filter, håller linsen skyddad med lock så mycket det går, blåser bort smuts med en rejäl gummiblåsa (akta er för gas i sprejburk, den är inte alltid ren,) och bara om det är absolut nödvändigt tvättar med en vätska som ni köpt i en kunnig fotoaffär.

Det finns olika sorters mikrofiberdukar. Använd en som är avsedd för objektiv och glasögon. Säljs i fotoaffärer. Fettfläckar och vattendroppar går att ta bort direkt med duken, det är det som är vitsen jämfört med gamla tiders linsputspapper, men som ni säger måste linsen vara renblåst från damm och smuts. Förvara duken i en plastpåse så den inte blir smutsig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar