Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur använda inbyggd blixt i manuellt läge?

Produkter
(logga in för att koppla)

chajo

Aktiv medlem
Hej!

Jag undrar hur man ska ställa in bländare och slutartid i manuella läget på en Nikon F60 när man använder den inbyggda blixten?!

Normalt när jag tar bilder som kräver blixt så använder jag Matrix-ljusmätningen på det "automatiska"-programmet. Men så har jag köpt jag ett fast objektiv som dessvärre inte stöder Matrix-ljusmätningen utan då får man köra med centrumvägd i manuella läget istället. Nybörjare som jag är så vet jag inte hur jag ska tänka med bländare och slutartid när jag lägger på den inbyggda blixten. Någon som har lust att hjälpa mig *blink, blink*?

mvh Charlott

Vad är det för objektiv? F60 har inget läge där den går över till centrumvägt på grund av objektivet, antingen mäter den eller så mäter den inte. Med ett manuellt objektiv utan elektroniska kopplingar mäter den inte alls. Detta gäller mätning av befintligt ljus.

Blixtexponeringen bör trots det funka med TTL-mätning och allt, då den inte är beroende av chippet i objektivet. Så om du inte måste balansera mot befintligt ljus så funkar det. Ställ då bara in slutaren på synkhastigheten och bländaren på en stor öppning om inte motivet är väldigt nära.

Jag har för mig att F60 har ledtal 12 på den inbyggda blixten. För att få reda på vad du behöver ha för minsta bländaröppning för att inte underexponera kan du då räkna så här (om du har ISO 100-film):
12 / avstånd i meter = bländare

För att slippa riskera underexponering pga att Nikon överdrivit blixtens ledtal skulle jag öppna upp ett steg mer jämfört med utfallet från formeln.

Det gör inget om bländaröppningen är större än uträkningsresultatet, det fixar TTL-blixtdoseringen. Uträkningen är bara för att se till att man inte har ett för stort avstånd eller för liten bländare för blixtens maxeffekt.

Skall du balansera mot befintligt ljus behöver du en extern mätare. Alternativt att du monterar ditt AF-objektiv för att mäta det befintliga ljuset.

50 mm AF 1:1,8

jimh skrev:
Vad är det för objektiv? F60 har inget läge där den går över till centrumvägt på grund av objektivet, antingen mäter den eller så mäter den inte. Med ett manuellt objektiv utan elektroniska kopplingar mäter den inte alls. Detta gäller mätning av befintligt ljus.

Det är ett 50 mm AF 1:1,8. Enligt manual så fungerar inte Matrix-ljusmätning (dvs auto-läget)med det objektivet på F60 (vilket också stämmer), utan man är tvungen att ställa om till manuellt läge. (Jag tror att objektivet ska ha ett D på sig dessutom för att ljusmätningen ska funka även i auto-programmet.)

I manuellt läge funkar ljusmätningen (vilket det ska göra enligt manual och vilket det faktiskt gör).

Jag ska se om jag kan få till bländare och slutartid utifrån din formel!

Tack för ditt svar:)

Med det objektivet skall du inte behöva tänka på någonting.

Det enda som händer när objektivet inte heter D i efternamn är att kameran inte får tillgång till avståndsinformation från objektivet. Det märker du som användare inte av överhuvudtaget. Någon enstaka bild i någon speciell motivsituation kan bli marginellt sämre exponerad än motsvarande med D-objektiv.

Men du säger ändå att "man är tvungen att ställa om till manuellt läge". Hur yttrar sig detta?

Det jag trodde att du hade och som jag syftade på i mitt svar var ett icke-autofokusobjektiv.

jimh skrev:
Med det objektivet skall du inte behöva tänka på någonting.

Du har fullkomligt rätt. Jag vet inte varför jag fått för mig att inte auto-programmet fungerar. Jag har bläddrat och bläddrat i manualen för att försöka hitta varför jag fått för mig det. Det känns ju lite smått pinsamt det här:) Jag får väl trösta mig med att hade jag inte frågat så hade jag fortsatt att leva i tron att objektivet hade begränsningar på min kamera och därmed inte använt det.

Ett stort TACK för att du tog dig tid med mig!!

(Jag har bara haft objektivet i min ägo ett par veckor, så det är ingen stor katastrof att jag fått det där med autoprogrammet om bakfoten).

mvh Charlott

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar