Annons

Hur anpassar ni era bilder för utskrift?

Produkter
(logga in för att koppla)

Isbi

Aktiv medlem
När jag lämnade in digitala bilder för att få papperskopier så kapades delar av bilderna bort vilket förstörde många bilder. Detaljer försvann och perspektiv och utsnitt ändrades, väldigt irriterande.

Om man till exempel vill göra en 20x30 cm kopia av en bild men bilden kan inte nå dessa jämna mått, antingen blir den för bred eller för hög. Hur gör ni för att anpassa era bilder utan att kapa viktig rymd i bilderna eller bli besvikna efteråt?
 
Man brukar kunna välja om bilden skall "fyllas ut" eller inte. Om du väljer fylla ut så blir proportionerna annorlunda om din bild inte stämmer överens med papperstorleken. Välj att inte fylla ut när du skickar in för utskrift och skär sedan bort eventuella vita kanter på de utskrivna bilderna.

Hoppas förklaringen gick att förstå.

/Martin
 
Antingen så lämnar du kvar en vit kant och beskär kopian själv eller så väljer du ett papper som har rätt propotioner 20 x 27 cm (kanske är rätt?).
 
Men där jag lämnar in så gör man beställningen via en maskin och det finns bestämda format att gå efter, dessa bestämda format gör att ens bilder kappas i kanterna...
 
Då får du prata med dem i affären, alltså lämna in dem manuellt. Det gör jag. Litar inte på maskiner. Kanske är för att jag har bra kontakt med dem i affären men jag får det som ajg vill.
 
Det är ganska jobbigt att behöva göra flera kopior av en bild med olika tjocklek på svart ram runt för att vara säker att hela bilden (det som inte är svart) skall komma med och inte beskäras.

Finns det något ställe som kan rekomenderas att göra pappersutskrifter av bra kvalité efter önskat mått till ett bra pris, på kort tid... nån affärskedja?
 
Gör din bild i exakt den storlek du vill ha den i och lägg sedan till en vit kant så den passar formatet som är på papperet.
Då kan du klippa bort den vita kanten och får då en bild i den storlek som du vill ha.

Den vita kanten gör du med canvas size i PS.
 
Senast ändrad:
Corlischa skrev:
Det är ganska jobbigt att behöva göra flera kopior av en bild med olika tjocklek på svart ram runt för att vara säker att hela bilden (det som inte är svart) skall komma med och inte beskäras.

Finns det något ställe som kan rekomenderas att göra pappersutskrifter av bra kvalité efter önskat mått till ett bra pris, på kort tid... nån affärskedja?

Men om du väljer att inte fylla ut och beskära så kommer bilder bli så stor som du ha anget i photoshop (om du har rätt pixlar per tum inställt)
resten kommer att bli vitt. Annars kan du göra ett dokument som är i exempelvis 20*30cm och sedan klistra in bilden där och placera den vart på papperet du vill.
 
Jag brukar se på vilket format jag vill ha och som labbet erbjuder.

Väljer jag 20*30cm så beskär jag bilden i photoshop så att den blir 20*30cm i 300dpi (behövs det fler pixlar interpolerar photoshop automatiskt).

Sedan skickar man upp bildfilen till labbet och anger att den ska bli 20x30cm i utskrift.
Eftersom bilden då har exakt rätt proportoiner så blir det inget spill eller vita kanter eller ännu värre bortklipta delar eller förändrat perspektiv.

Vissa labb (crimson.se) tillåter att man inom rimliga gränser hittar på egna format.
9cm*62cm om man nu vill ha det.
Då beskär man bilden till 9x62cm och skickar upp den? Då får du en papperskopia på exakt 9x62cm.

Bilder rakt ur kameran brukar inte passa in i allas standardformat och därmed inte in i standardramar.
 
Corlischa skrev:
Vart gör man den ändringen? I photoshop?

Använder du Photoshop så är Cropverktyget din vän. Klicka på det, och fyll i önskad höjd/bredd på den slutliga bilden. Du kan välja enhet, t.ex. cm eller pixlar. Fyll i mått som ditt labb erbjuder. (Du måste ha Windows/Options aktiverat för att kunna fylla i siffror.)

När du sedan drar i hörnet av verktygets ram på din bild är proportionerna låsta och det "kan inte bli fel".

Cropverktyget utan ifyllda slutmått kan ge roliga format, men inte så lätt att hitta nåt labb som skriver ut.
 
Det som jag brukar göra är att anpassa "Canvas" efter utskriftsstorleken och välja själv vilken färg resterande cm ska bli. Jag brukar köra på svart för det mesta.

Ex: vi säger att jag ska skriva ut en bild på 70 x 50 i 200dpi. Ursprungligen är storleken på bilden 5512 x 3936 pixlar (om jag minns väl). Detta är en 3:2 storlek som lämnar en vit kant på 70 x 50cm papper. Eftersom jag vet att i 200dpi måste storleken på bilden vara 5512 x 4130 (nåt sånt) för att pappret ska fyllas ut gör jag en förstoring av canvas i ps till den storleken och väljer svart som bakgrundsfärg. Du kan välja vilken färg du vill. På det sättet slipper jag de vita kanterna i alla fall.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.