Annons

Hur är nya Jasc Photo Shop Pro vs Adobe Photoshop?

Produkter
(logga in för att koppla)

Wess

Aktiv medlem
Photoshop CS lockar mig med sina funktioner men avskräcker med sin höga prislapp.
Har någon använt Jasc Photo Shop Pro och kan hjälpa mig med synpunkter om det är ett vettigt alternativ?

Jag vill använda bildbehandlingsprogrammet precis som jag är van att använda mitt gamla mörkrum. Jag vill lätt upp skuggor, bättra högdagrar, ändra kontrast, arbeta med oskarp mask,färgkorrigera. Helt enkelt göra en bild klar för att lämna in till kopiering eller lämna till tryck.
Däremot är jag inte ute efter funktioner för att bearbeta bilder så att de inte längre är förlagetrogna.

/Johan
 
Om du bara ska göra det du nämner så klarar du dig bra med Photoshop Elements. Kostar runt 800 kr och följer dessutom ofta med skannrar och annat.

Jag kör Elements och trivs bra med det. Har kört "stora" Photoshop innan, men saknar inget. Jo, cmyk och lab hade varit bra att ha ibland. Men inte så bra att det är värt många lakan till...
 
Ett tillägg: När jag behöver någon funktion som inte finns i elements så använder jag GraphicConverter, ett utmärkt bildprogram som kompletterar elements på ett bra sätt. Hanterar cmyk, mycket batch-funktioner, kan konvertera allt... GraphicConverter finns bara för Mac.
 
Jasc Photo Shop Pro är mycket bra och lär inte märka någon skillnad. Photoshop har t.ex. korrektion av distorsion.
 
Ni betalar för programvara? :) Jag trodde alla hade kommit på att man kan sno från jobbet, eller utnyttja peer-2-peer :)

Ni var då fulla av heder! *honör*
 
Det är en smaksak. Jag kommer aldrig att sätta mig i PSP, av ren princip. Ogillar det programmets upplägg, Photoshop är det enda rätta.
 
Johan :)

Jag resonerar såhär. Ifall man inte arbetar kommersiellt med ett program. Därav inte tjänar pengar på det man gör med det. Tycker jag inte man skall betala för det. Jag har tillgång till nästan 99% av all programvara som släps på 0day FTP's. Jag har faktiskt köpt ett par photoshop titlar för jag vill stödja de som utvecklar programmen. Dock är det företagen som drar in de stora pengarna till Adobe, Jasc osv.

Why pay money for zeros and ones

:EF
 
Oj, vad duktiga ni är som är tjuvar, och samtidigt försöker göra det till en hederssak. Patetiska snyltare!
 
mr.b skrev:
Oj, vad duktiga ni är som är tjuvar, och samtidigt försöker göra det till en hederssak. Patetiska snyltare!

Varför är man patetisk snyltare bara för att man inte vill betala för något som man helt lagliugt kan få gratis?

Förslaget var:"Ni betalar för programvara? :) Jag trodde alla hade kommit på att man kan sno från jobbet".

Om du använder PS CS på jobbet så har du enligt licensavtalet rätt att installer ett ex på hemmadatoren (§2.4). (Men skall du använda det hemma förutsätter det att ingen annan samtidigt sitter på jobbet och utnyttkar samma licens.)

Vad är det som är patetiskt med att utnyttja den licens som arbetsgivaren dyrt betalt för?
 
Jo, följande:

Jag trodde alla hade kommit på att man kan sno från jobbet, eller utnyttja peer-2-peer :)

Nyckelorden är "sno" och "peer-2-peer", d.v.s. tanka ner via Direct Connect eller annan klient för delning av piratkopierade program.

Ifall man inte arbetar kommersiellt med ett program. Därav inte tjänar pengar på det man gör med det. Tycker jag inte man skall betala för det. Jag har tillgång till nästan 99% av all programvara som släps på 0day FTP's. [...] Why pay money for zeros and ones

Nyckelfraserna är "Tycker jag inte man skall betala för det." och "Why pay money for zeros and ones".

Jag skulle tro att väldigt få här använder Photoshop på jobbet - men gör man det är man som du säger omfattad av licensavtalet, inklusive förbehållet. Det är ju att likna vid en arbetsförmån att få använda programmet hemma också, men de ovan citerade postarna syftade knappast på det.
 
Och arbetsförmåner är skattepliktiga. Det är därför som många arbetsgivare inte får erbjuda P-platser och andra saker utan att ta betalt för det. Det finns några undantag som frukt på jobbet och måltider under vissa förutsättningar dock.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.