Annons

Hur är de billiga m43-adaptrarna på ebay?

Produkter
(logga in för att koppla)

morberg

Aktiv medlem
Har precis köpt en E-M5 och är nöjd än så länge.

Har ett Tamron 90/2,8-makro med Nikon-fattning sedan tidigare som var svår att sälja begagnad. Har tänkt om nu och funderar på att köpa en adapter till m43 och behålla gluggen. Jag hänger med på att jag tappar AF, men det är inte hela världen.

Man kan få en Nikon-m43-adapter på ebay för knappt en hundring. Räcker det, eller behöver jag punga ut med mer för att få något vettigt? Det sitter ju inget glas i dem, så det är bara byggkvalitet som borde spela in.

Är det någon som har en adapter att rekommendera? På bilderna ser alla i stort sett likadana ut, är det något särskilt jag ska leta efter?
 
Har precis köpt en E-M5 och är nöjd än så länge.

Har ett Tamron 90/2,8-makro med Nikon-fattning sedan tidigare som var svår att sälja begagnad. Har tänkt om nu och funderar på att köpa en adapter till m43 och behålla gluggen. Jag hänger med på att jag tappar AF, men det är inte hela världen.

Man kan få en Nikon-m43-adapter på ebay för knappt en hundring. Räcker det, eller behöver jag punga ut med mer för att få något vettigt? Det sitter ju inget glas i dem, så det är bara byggkvalitet som borde spela in.

Är det någon som har en adapter att rekommendera? På bilderna ser alla i stort sett likadana ut, är det något särskilt jag ska leta efter?

Jag har en adapter till ett äldre Vivitar makro (Minolta MD-fattning). Det är ju bara en plastbit och den funkar utmärkt.
Men har ditt Tamron fysisk bländarring? Annars fattar jag inte hur man styr blädaren. Om man inte alltid vill använda det helt öppet och det vill man ju inte.
 
Men har ditt Tamron fysisk bländarring? Annars fattar jag inte hur man styr blädaren. Om man inte alltid vill använda det helt öppet och det vill man ju inte.
Jo, jag har fysisk bländarring på mitt objektiv. Det verkar finnas adaptrar för G-objektiv också där adaptern kan styra bländaren om jag fattat rätt det hela rätt.
 
Jo, jag har fysisk bländarring på mitt objektiv. Det verkar finnas adaptrar för G-objektiv också där adaptern kan styra bländaren om jag fattat rätt det hela rätt.

Jo, det finns ju ockdå adaptrar som kan styra bländaren elektroniskt men min tanke var väl att behöver man inte det så kan väl i princip vilken plastbit som helst som faktiskt är gjord för fattningen funka fint.
 
Jag har några billiga adaptrar till mina gamla Minolta- och Olympusobjektiv och de fungerar helt okej. Ska man använda sådana objektiv mycket kan det vara idé att gå upp i pris eftersom de dels är lite veka i konstruktionen och sedan så sitter de inte helt tight heller. Ditt största problem skulle dock vara att du inte kan ändra bländaren på ditt objektiv när det sitter på m43-kameran och då blir det närapå obrukbart i längden. :(

EDIT: Såg sedan att du visst hade en bländarring ändå. :)
 
Ska man använda sådana objektiv mycket kan det vara idé att gå upp i pris eftersom de dels är lite veka i konstruktionen och sedan så sitter de inte helt tight heller.
Det känns ju inte helt bra. Har du någon aning om hur man i förväg kan få reda på om det är en välbyggd adapter eller inte? Jag har letat runt efter recensioner, men inte hittat några vettiga än.
 
Det känns ju inte helt bra. Har du någon aning om hur man i förväg kan få reda på om det är en välbyggd adapter eller inte? Jag har letat runt efter recensioner, men inte hittat några vettiga än.

Chansa. Det är väldigt lite pengar och det troliga är att det kommer funka alldeles utmärkt. Huset väger ju ingenting och ser du till att hålla i objektivet (det är ju där tyngden finns) så blir ju belastningen på adaptern minimal.

Jag har som sagt ett riktigt billigt och det är hur bra som helst. Glappar inte, vilket ärligt talat inte skulle vara någon superkatastrof ändå. Om det inte är mycket givetvis.
 
Köpte en billig PentaxK adapter från Amazon.de och den funkar fint, metall. Något glapp men inget som stör.

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2
 
Det är ju inte så att man ser en glipa mellan adapter och objektiv/hus så så farligt är det inte. :) Jag märker det mest när jag använder mitt Samyang 85/1.4 + mellanringar + adapter. Det är ju ett halvtungt objektiv (jämfört med m43-objektiven) och med ett gäng extraringar mellan så kan det bli lite.... inte vingligt kanske, men inte helt stabilt i alla fall. Läs lite på länken nedan så får du kanske lite kött på benen. Jag har några no name-adaptrar men jag vill minnas att de som heter Fotodiox ska vara helt okej.

http://www.mu-43.com/f40/how-guide-using-adapted-lenses-12347/

Just det ja. Kolla specifikt att de kan fokusera till oändligt när du beställer!
 
]Någon här som kört med OM-objektiven på OM-Dn eller någon PEN?

Jag kör två OM-objektiv på min OM-D; 50/1.8 och 135/2.8. Små och smidiga objektiv och billiga. För bästa skärpan kan man gärna blända ned lite men de är användbara även fullt öppna. Jag äger även ett Olympus M.Zuiko Digital 45mm 1:1.8 som ju är nästan detsamma som det gamla OM 50/1.8-objektivet, det är skarpt och har autofokus men jag kommer ändå att använda det gamla objektivet också till sommaren för närbilder.
 
Någon här som kört med OM-objektiven på OM-Dn eller någon PEN?

Jag har provat några av mina OM-objektiv på min E-PL3. Jag blev först mycket besviken på resultatet med OM 100mm f/2.8 men insåg sen att jag hade missat att damma av filtret som satt på objektivet. Det samlas en hel del damm på 25 år. :)

Med OM 200mm f/4 och OM 135mm f/2.8 har jag fått hyfsade resultat, men eftersom jag har ett Panasonic 45-200mm f/4.0-5.6 så tycker jag inte det är så mycket poäng med att använda de OM-objektiven. Jag har dock köpt ett OM 300mm f/4.5 som jag ännu inte har provat på allvar. Det ska bli intressant att se hur resultatet från det blir.

Annars är det väl mest intressant att använda lite speciella objektiv som OM 50mm f/1.2 eller OM 85mm f/2.0. Det senare har jag, men har ännu inte testat det ordentligt på m4/3.

OM 50mm f/3.5 Macro har jag också provat på E-PL3. Det tyckte jag blev riktigt bra. Makrofoto innebär ju oftast inte att man behöver snabb autofokus (såvida man inte fotograferar flygande insekter), och för att få någotsånär skärpedjup så behöver man blända ner en del. Den enda nackdelen med den låga ljusstyrkan på f/3.5 är alltså vid fokuseringen.
 
Jag har gått igenom några halvdana adaptrar till m43. Någon billigare Fotodiox för Nikonoptik. Den är glapp och jäklig, även om den är nästan användbar. Har också en shiftadapter för Canon FD till m43. Den fick jag försöka fila ner, för den tillåter inte fokus till oändligt. Jag har inte tagit en enda bild som jag använt med den.

Till slut gav jag upp och skaffade en Novoflexadapter för tvåtusen spänn. Då får man bländarring för Nikon G-optik och ett bra bygge...
 
idag fick jag CCTV-adaptrar från Hong Kong, en funkade, den andra gjorde det inte :) men bra bygge båda två och skön bilder med sådana gluggar
 
Hej!
Jag har köpt adaptrar från Kina, kostar runt en hundring, Jag har använt både gammal gängoptik och Olympus OM-optik till mina Canon kameror. problemet är ju igentligen att man tappar både bländarauto och autofocus, om det nu är ett så stort problem, man har ju tagit skarpa bilder långt innan autofocus fanns
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.