Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Holga CFN och GCFN

Produkter
(logga in för att koppla)

dettmar

Medlem
Jag tänker köpa en holga med färgblixt,
Vad är egentligen skillnaden mellan Holga CFN och Holga GCFN? De ser identiska ut och de verkar ha identiska specifikationer enligt vad jag ser. Är det någon skillnad överhuvud taget?
tack för svar

Jag köpte nyss en Holga 120GN (som bara har blixtsko)
Jag gav 20$ på ebay och är helt salig..... hoppas att den kommer lite snabbare än min D200 som aldrig tycks komma....

Jag har en 120CFN och en 120N. 120GN har väl glaslins då? Hette inte dessa med glaslins WOCA ist för Holga förut?

okej tack!
är det någon som har någon erfarenhet av gcfn eller?
ger den fortfarande samma roliga vinjetering eller blir det bara ett dåligt försök till en bättre kamera?

Jag har visserligen inte nån Holga GCFN utan bara GN (såg inte poängen med blixt...) och jag får betydligt "bättre" bilder, dvs inte alls så mycket vignettering och oskärpa som jag väntat mig. Den vignetterar lite lätt och är oskarp längst ut i hörnen, men inte alls så mycket och på det sätt man har sett på de gamla kamerorna...

Jag tror att ska man få den rätta Holga-känslan i bilderna så är det plastlins som gäller. Något så när skarpt i mitten samt kraftigt fallande skärpa mot kanter och hörn med tydlig vignettereing.

Har man börjat med glaslinser så dröjer det väl inte länge förrän vi får se modeller med antireflexbehandling också? Eller varför inte anastigmater eller andra tripletter? Ungefär som att uppfinna den perfekta optiken än en gång? Inte direkt vad man förväntar sig av Holga.......men den största marknaden för kameran kanske inte är vi plastkamerafantaster i väst utan kinesiska vanligt fotograferande människor som vill ha en billig kamera men med så tekniskt bra bilder som möjligt? Är detta slutet för Holga som Toycamera?

Ja man blir ju lite orolig..Köpte nyss en till holga utan att tänka på att den hade glaslins. (Holga 120GN hette den om jag inte minns fel) Blev lite besviken då bilderna blev lite för "bra". Är det någon som har något tips på hur man kan crappa till en holga med glaslins? Räcker det med att tappa den i asfalten några gånger eller vad ska man göra? :)

Hade en GCFN, men såld bort den nyligen.
Tillräckligt "dåligt" resultat. Ingen fara mao!

MEN var hittar man denna modell till salu. Jag tycker att den har försvunnit? Rätta mig om fel.
/TBS

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar