Annons

Hjälp! Vilken vidvinkel ska jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mede

Medlem
Hej, hoppas på tips om vilken glugg jag ska satsa på! Har en Canon 40D och har minst sagt svårt för att bestämma mig... Tittat lite på EF 16-35/2,8L USM II, men det är ju såå Dyyyrt!
Någon som har några bra tips om billigare som ändå håller måttet så att säga, ska fota mycket i städer, i sommar, Rom, Madrid etc. All hjälp uppskattas!
 
16-35 blir inte speciellt mycket vidvinkel på en 40D. Satsa på ett EF-S 10-22/3.5-4.5, Tokina DX 12-24/4 eller någon av Sigmas varianter på 10-20 istället.
 
16-35 blir ju som kitobjektivet nästan. Canon 10-22 är motsvarigheten till 16-35 för APS-C kameror, så den kan ju vara ett alternativ. Sigma 10-20 ska vara bra och Tokina 11-16 som jag själv har är det ljusstarkaste och jag tror mest välbyggda.
 
Canons akilleshäl

EF-S 10-22 har lika bra om inte bättre bildkvalitet jämfört med 16-35:an och enda valet till 1,6 crop-kamera (t.ex 40D). Tyvärr blir den svåranvänd utan stativ när ljuset sviker.

Orsaken att 16-35:an säljer så bra är att alla pressfotografer behöver den (zoomar går snabbt och i dagspress funkar mindre bra bildkvalitet), INTE att bildkvaliteten är bra. Har man fullformat (t.ex 5D) är det svårt att hitta en vettig lösning om man inte är gjord av pengar.

EF 17-40 är ett mer prisvärt val, dock har den inte bättre bildkvalitet är 16-35:an.

Frågan är väl vad man ska fota - zoomar är smidigt när det ska gå fort - fasta objektiv ger ljusstyrka och bättre bildkvalitet. Just nu är vidvinkelsortiment under 25.000 kr Canons akilleshäl.
 
Canon 10-22 verkar gillas av de som äger det. Men Sigmas nya 8-16 verkar väldigt trevligt i det lilla som så här långt skrivits om det. Själv har jag Sigmas 10-20 som håller samma IQ som Canon 10-22 fast billigare och bättre byggt. Men jag kommer nog byta, vore kul med 2mm till, speciellt om det är så mycket bättre som det verkar...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.