Annons

Hjälp!Varför blir det så här...

Produkter
(logga in för att koppla)

rickardsund

Aktiv medlem
När jag scannat svartvitt negativ??
Vad är det för inställning jag missat??

Tack på förhand för snabbt expertsvar från fotosidans kunniga!!=)

Rille
 

Bilagor

  • fileliten0022.jpg
    fileliten0022.jpg
    18.3 KB · Visningar: 592
Ser ju onekligen ut som att det är scannat som ett positiv.. dvs det får inverterade färger ;)
Kika om du ser någon inställning där du kan välja "Sildes/negative/bwnegative"
 
Tja, jag vet inte vad du tycker är fel, annat än att bilden är negativ. Om du inverterar den i Photoshop, eller vad du använder blir det nog mer som man är van att se sv-v bilder... Det finns kanske någon inverteringsinställning redan då du scannar. Annat namn på inverteringsfunktionen skulle kunna vara Negative, eller nått i den stilen.

Lycka till!

/Anders (som tydligen inte var snabb nog...)
 
Du har nog skannat det som dia, inte som negativ.
 

Bilagor

  • skannat.jpg
    skannat.jpg
    7.7 KB · Visningar: 572
ni e grymma!!

Tack för all hjälp
...det verkar inte så ovanligt alltså?? borde det inte bli så med färgnegen?? då blev det inte så här i alla fall...
Jag får leva med att de ser ut så här innan jag jobbar med dem i PH alltså??

Tack igen/Rille
 
Re: ni e grymma!!

rickardsund skrev:
Jag får leva med att de ser ut så här innan jag jobbar med dem i PH alltså??
Nej, det borde finnas ett läge för svartvita negativ. Vad är det för skanner?
 
Epson 3200...grejen är det att jag inte lyckats få igång Silverfast som ska vara bra och följde med i köpet...nu får jag köra med det inbyggda epsonscan...bara Autofunktioner,kan bara scanna på 300dpi...
Har lyckats instalera silverfast men kan inte få igång det...

Rille
 
Låter märkligt. Epsonscan till Epsons tidigare skannrar är ett riktigt kraftfullt program. Är du säker på att du inte råkat slå på nåt "idiotläge" eller dylikt?
 
kan hända...

har ingen arning, detta är min första scanner någonsin, så det känns precis som du säger...kan tex inte prewiew:a bilderna...som sagt min första scanner...ganska lost...det kostiga är att det inte finns så mycket som kan gått fel eftersom man inte kan ändra så många inställningar...

vet inte vad jag ska göra..lite irriterande är det iaf...
 
Innan du scannar så måste du ställa in rätt på Dokument type och Film type så är det inga problem, då får du rätt i prescan vad du än scannat. Både i Full auto mode, Home mode och Pro mode har du dessa inställningsmöjligheter. I annat fall är det bara att läsa instruktionerna, efter det blir saker och ting ganska uppenbara. Vad det gäller Silverfast fick jag ladda ner uppdateringen innan den funkade perfekt.
Tips: lär dig Epsons program först och gå först efter det till SilverFast. Förutom dammreduceringen så är programmen ganska lika i sina inställningsmöjligheter.
MVH Eva
 
Senast ändrad:
Du måste komma in i det programmet som heter epson twain. Det gör man på nått konstigt sätt har jag för mej. Man ska trycka på någon tangent när startrutan för det vanliga programmet kommer upp.
 
Normalt sett brukar man kunna accessa twain drivaren från ett annat program. Typ Photoshop.
Då går man genom, Arkiv->Importera->"Drivarnamn"
där drivarnamn är nåt i stil med Epson Twain.
Dom flesta bildbehandlingsprogram har nåt liknande.
 
Mode seting på Epson 3200

Jag gissar att du , som jag, missade den lilla rullgardinen med rubrik "Mode:" i Epson Scans startmeny. Scannern startar i "Full Auto Mode" som jag inte förstår alls hur man kan ha användning för. Ställ den på "Professional Mode"
Min upptäckt av den lilla rullgardinen i övre högra hörnet på Epson Scan gav mig en otrolig kick till mitt skapande. Berätta gärna hur det går för dig med din Epson 3200!
Funderar på att öppna ett forum för denna maskin och Canons motsvarande?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.