Annons

Hjälp uppgradera Mac Mini

Produkter
(logga in för att koppla)

trebh

Aktiv medlem
Kan någon hjälpa mig med förslag om hur jag kan uppgradera min Mac Mini. Mac Mini 2,5 Ghz Intel Core i5 8 GB 500GB SATA. Lagring och minne . Mac Mini 2012.
 
Uppgradera till 16GB ram och en SSD på 256GB.

Du kan montera dubbla diskar i din Mac mini men du behöver köpa en liten kabel till disk nr 2.
Antingen byter du ut din 500GB mot en SSD i passande storlek.
Eller så köper du behövd kabel samt SSD så får du dubbla diskar.
En för system och program.
Den andra för lagring.

Sannolikt har du 2x4 GB idag så köp 2x8 istället och byt ut de ram du har.
Har du mot förmodan 1x8 kompletterar du med en 8GB till.
 
Hej. Tack jättemycket för hjälpen. Bör jag använda min 500gb för lagring och SSD för program o system? Visst menar du en extern SSD med kabel?
 
Hej. Tack jättemycket för hjälpen. Bör jag använda min 500gb för lagring och SSD för program o system? Visst menar du en extern SSD med kabel?

Vad han menar vet jag inte, men jag vet vad som fick sprutt på min mini 2012. Att hiva ut den vanliga snurrdisken och sätta in en intern SSD. En galen skillnad. Snurrdiskar har man till backup. SSD till allt pågående.
 
Hej. Tack jättemycket för hjälpen. Bör jag använda min 500gb för lagring och SSD för program o system? Visst menar du en extern SSD med kabel?

Mac Mini har plats för dubbla diskar. Oavsett om du har en eller två diskar så bör operativsystemet och programmen vara installerade på en SSD. Det gör allt mycket snabbare eftersom en SSD kan läsa och skriva data snabbare.

Här finns ett kit för montering av dubbla diskar: https://macpatric.com/collections/o...g-kit-and-tools-for-mac-mini-2011-2012-models
 
Hej igen. Har nu köpt SSD och två 8 gb minnen + kabelsatsen. Arbetsbeskrivningen har jag också. Jag undrar, ska jag installera som fusion drive? Det är installationen av osx och det övriga som jag är osäker på. Har försökt hitta nån guide men lyckas inte. Alltså överföringen och installationen av programvaran.
 
Hej igen. Har nu köpt SSD och två 8 gb minnen + kabelsatsen. Arbetsbeskrivningen har jag också. Jag undrar, ska jag installera som fusion drive? Det är installationen av osx och det övriga som jag är osäker på. Har försökt hitta nån guide men lyckas inte. Alltså överföringen och installationen av programvaran.

Fusion drive är en kombinerad disk som består av en SSD och en mekanisk hårddisk som är sammanslagna. Operativsystemet väljer sedan automatiskt vad som ska lagras var, men du uppfattar bara det som en disk.

Operativsystemet kan hantera flera separata diskar. Om du installerar OS X på den ena borde du sedan kunna använda Skivvertyget och formatera den andra disken. Då kommer den andra uppträda precis som en extern hårddisk.

Eftersom Mac mini ska kunna fungera som server med dubbla diskar finns det kanske en möjlighet att ställa in en raid-konfiguration som gör att diskarna slås samman till en stor enhet (raid 0) eller att de speglar varandra för ökad säkerhet (raid 1).
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.