Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp! Photoshop Elements - Lägga till bildfiler i email, bloggar etc.

Produkter
(logga in för att koppla)

sonjad

Medlem
Med risk för att framstå som en komplett idiot... men jag håller på att bli tokig och måste bara fråga - hoppas att någon fattar vad jag menar med följande fråga:

Jag kan inte för mitt liv hitta mina foton när jag skall bifoga bildfiler till exempelvis yahoo email, min blogg etc. När jag tex. på min blogg klickar på "bifoga filer" får jag upp en liten ruta där man skall bläddra bland sina filer. Jag har alla mina bilder i Elements "sorteraren" och har alltså inte lagt dem på hårddiskens "mina bilder". Grejen är bara att när jag då skall bläddra/leta i Photoshop Elements så kommer det ju upp massvis med olika små ikoner med alla möjliga konstiga namn och INGENSTANS hittar jag mina bildfiler...

Jag vet inte hur jag skall förklara ytterligare, men hoppas att någon förstår min frustration... Fram tills nu har jag nämligen lagt varje separat bild som jag vill använda på skrivbordet för att sedan enkelt kunna hitta den och bifoga den. Men så skall man väl inte behöva göra?
 
Om du öppnar Elements och därifrån Sorteran så kan du högerklicka på de bilder som du vill bifoga då får du upp en ruta där det bla. står vilken mapp på hårddisken bilden ligger sparad i.

Mvh
Kristoffer
 
De finns nog där nånstans... Sök efter dem i Windows genom "Start-menyn->Sök->Sök filer och mappar" (eller nåt i den stilen). Välj att söka igenom hela hårddisken efter filer med namnet "*.jpg" eller "*.psd" eller vilket format du nu använder.
 
Jamen det är ju det som är så märkligt... Jag klickar ju på Photoshop Elements 4.0 som ju ligger i Program, men väl där så finns alla dessa obegripliga ikoner - för att ge exempel: olika dll/bin/htm/exe-filer m.m. Men var sjutton hittar jag mina bildfiler?
 
sonjad skrev:
Jamen det är ju det som är så märkligt... Jag klickar ju på Photoshop Elements 4.0 som ju ligger i Program, men väl där så finns alla dessa obegripliga ikoner - för att ge exempel: olika dll/bin/htm/exe-filer m.m. Men var sjutton hittar jag mina bildfiler?

Svaret var riktat till Damoor /Sonja
 
Det ska finnas en mapp som heter Bildsorteraren eller nått liknande.. Allt ska finnas i en mapp i Photoshop elements mappen =D där alla bin/dll/exe filerna ligger, ska finnas flera mapp
 
sonjad skrev:
Jamen det är ju det som är så märkligt... Jag klickar ju på Photoshop Elements 4.0 som ju ligger i Program, men väl där så finns alla dessa obegripliga ikoner - för att ge exempel: olika dll/bin/htm/exe-filer m.m. Men var sjutton hittar jag mina bildfiler?

Om du öppnar Elements (inte mappen utan själva programmet) så hittar du en knapp som heter "Fotoläsaren" det är samma som sorteraren. Där kan du sedan välja bland alla dina bilder, högerklicka och välj egenskaper på nån av dom så får du upp en ruta med info bla. var bilden ligger sparad.

/Kristoffer
 
NU äntligen!! När jag får upp rutan för att "bifoga filer" har jag alltså inte för mitt liv kunnat hitta dem eftersom jag har försökt hitta dem i Program/Adobe Photoshop Elements 4.0 etc. Men dom ligger ju under "Mina bilder"/Adobe/Foton från digitalkamera. Jag har inte letat under "Mina bilder" för jag visste inte att Adobe-filerna lade sig där automatiskt...

Tack för alla ledtrådar som till slut ledde fram till att jag hittade dem!
 
kiwawa skrev:
Mina hamnar i "mina bilder/adobe/digital camera photos"

Såg inte ditt inlägg förrän nu! Det var ju det som var svaret på gåtan. Hade som sagt ingen aning om att dom lade sig i Mina bilder trots att man inte "medvetet" valt att spara dem där. Jag trodde att dom liksom bara låg i Adobe om man inte valt att spara dem på något ytterligare ställe på datorn.
 
Hej!

Det här är en viktig sak att lägga på minnet, att sorteraren i Elements inte spara bilderna på något särskilt ställe, utan bara "pekar" på bilderna där de egentligen ligger. Det kan vara i en mapp i Windows, en kamera, en mobiltelefon eller var som helst.

Att ta bort en bild ur katalogen i Elements, i sorteraren, kan alltså betyda att man faktiskt tar bort bilden helt och hållet från hårddisken eller var den nu ligger. När man markerar en bild och trycker Delete får man en dialogruta som frågar om man även vill ta bort den från hårddisken. Om man inte kryssar i den rutan tas bilden bara bort ur Elements katalog. Den finns alltså fortfarande kvar på den plats där den ligger i datorn. Kryssar man däremot i rutan tas bilden bort helt och hållet från datorn, och inte bara från Elements katalog. Den finns däremot kvar i papperskorgen om man skulle ångra sig.

Problem kan också uppstå om man flyttar katalogiserade bilder direkt i Windows utforskare. Då hittar inte Elements bilderna och man behöver koppla dem igen. Detta ska kunna skötas automatiskt, när man t ex väljer Arkiv > Koppla alla saknade filer..., men tyvärr fungerar det dåligt (i Elements 3) och man får ofta bläddra efter dem manuellt, vilket kan ta timmar om det handlar om många bilder.

Bättre är då att flytta bilderna inifrån Elements sorterare med Arkiv > Flytta... Då behålls länkarna till bildernas nya platser och inget tradigt kopplande behöver göras.

Till sist, INGEN framstår som en komplett idiot bara för att man inte vet allt. Jag ser många inleda sina frågor med liknande fraser, och brukade själv göra det. Nu försöker jag låta bli, hur dum jag än själv tycker min fråga låter.

Vänliga hälsningar.
Lasse C
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.