Annons

Hjälp om collage/montage o lager!

Produkter
(logga in för att koppla)

Kiona

Aktiv medlem
Hej
Jag håller på med ett collage eller montage av många olika bilder. Jag har tagit dessa och klistrat in i min bakgrundsbild. De ligger nu som olika lager.
Men jag vill nu kunna ändra storlek på de olika lagerbilderna för en del är små, en del stora och nu vill jag ju kunna anpassa dem och flytta runt dem. Hur kan jag ändra storlek på en bild som ligger som ett lager? När jag testar med bild ändras ju hela bilden, dvs bakgrunden och alla lagren också.
Borde väl gå? Annars måste jag planera i förväg hur stora alla ska vara och förminska innan jag klistrar in dem. Det verkar väl krångligt?
Hur gör man detta i photoshop?


/Maria
 
Välj lagret du vill ändra storlek på, tryck Ctrl + T för att få fram omforma fritt (finns också under Redigera/Edit). Gör din storleksförändring genom att dra i handtagen (håll ned Shift för att göra proportionerliga storleksförändringar). Du kan ocså flytta runt och rotera lagret samt några andra operationer. Glöm inte och bekräfta genom att trycka return eller klicka på bocken...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.