Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

hjälp mig IGEN?! någon?

Produkter
(logga in för att koppla)

popboydeluxe

Aktiv medlem
vad tror ni om detta?

Jag heter XXX och jobbar som Grafisk Designer på "Perfect Knowledge i Helsingborg AB".
Vi behöver bilder av en duktig fotograf och skulle vilja se något prov och även lite prisupgifter.
Vi printar storbildsformat, så det måste vara bra kvalitetsbilder.

Kan du vara snäll och maila eller ringa mig så att vi kan prata lite mer ingående.

--
mvh
XXX
Grafisk Designer
Perfect Knowledge AB

Det är nog det här företaget:
www.perfectknowledge.se

Han säger inget vettigt i mailet, så det enda du kan göra är väl att ringa och prata med honom och fråga vad han är ute efter för bilder och vad de ska användas till, priset beror ju på det. Om du är osäker på vad du vill ha för bilderna kan du ju alltid be om tid att sätta ihop ett prisförslag och återkomma.
Intressant att han inte skrev telefonnumret. ;)

Mailet känns lite konstigt, väldigt opersonligt, ungefär som att de skickar samma till massor av folk och hoppas få napp.

Är xxx Daniel Ndreca förresten? Inte för att det spelar någon roll, men han är deras enda grafiska designer på hemsidan och det är alltid kul att luska runt lite. ;)

Biber skrev:
Det är nog det här företaget:
www.perfectknowledge.se

Han säger inget vettigt i mailet, så det enda du kan göra är väl att ringa och prata med honom och fråga vad han är ute efter för bilder och vad de ska användas till, priset beror ju på det. Om du är osäker på vad du vill ha för bilderna kan du ju alltid be om tid att sätta ihop ett prisförslag och återkomma.
Intressant att han inte skrev telefonnumret förresten. ;)

Mailet känns lite konstigt, väldigt opersonligt, ungefär som att de skickar samma till massor av folk och hoppas få napp.

Nej, men det var nog rätt så personligt. Publicerar hela mailet istället.

Han kunde inte nå mig på mobilen då jag glömt den hos flickvännen i Uppsala!

----------------

Jag har försökt ringa dig flera gånger, men du svarar inte.

Jag heter XXX och jobbar som Grafisk Designer på "Perfect Knowledge i Helsingborg AB".
Vi behöver bilder av en duktig fotograf och skulle vilja se något prov och även lite prisupgifter.

Kan du vara snäll och maila eller ringa mig så att vi kan prata lite mer ingående.

--
mvh
XXX
Grafisk Designer
Perfect Knowledge AB

Tel 042-XX XX XX, Fax 042-XX XX XX
<http://www.perfectknowledge.se/>

Som sagt, ring och snacka med dem. Det går alltid att säga "tack, men jag tycker inte att det låter intressant." Å andra sidan, med lite tur har du ett jobb.

Lycka till.

Biber skrev:
Aha, nu ser det vettigare ut. :)

Anyways, vet itne vad jag ska göra, vad jag ska skriva.
Har inte gjort nåt sånt förrut :S

Och sen vet jag inte vad jag kan göra eller komma upp till deras krav, jag som nu är i behov av en DSLR just för att kunna komma bort från begränsningen med min Dimage.

skriv inte, bara ring o hör vad de vill ha... du har massor av bra bilder! De gillar uppenbarligen vad de sett. Lycka till!

Hmm hänger inte riktigt med här.

En snubbe tycker du tar bra foto och vill anlita dig.

Var inte rädd, tro på dig själv.
Inte kameran som gör bilderna utan personen bakom kameran.

Jag hade bara blivit glad över detta.

Ring honom, bestämm möte, ta med lite bilder som du är nöjd med,låt han ge dig förslag på arvode.
gillar du inte det så säg att du vill ha mer.
eller förhandla om prylar, om du vill ha en ny kamera :)

Allt går bara man vill det.

Dom verkar ju extremt på eftersom de ringer o mailar dig.
Låt inte denna chansen glida dig ur händerna.

///// missa detta
////////

säg till dom att du får hyra kamerautrustning för att klara av detta så det läggs på priset.
eller att de köper en kamera som klarar detta som du får använda när du jubbar åt dem.!

inte så svårt! bara att säga till dem vad du behöver och be dem fixa det eller att du hyr.

Du kan bara få två svar ! 1= JA 2 = Nej.

Senast ändrad:
popboydeluxe skrev:
Någon som har ett annat förslag?

Förstår inte vad problemet är... en polare till mej fick ett mail från en tidning som ville ha lite bilder som han tagit. Han fixade till bilderna. Mailade dem och får lite slantar enl ök...

De hade också sett hans bilder i ett annat sammanhang o tyckte de var okej. De bilderna var tagna med en 3 megapixelkamera av hyfsat slag... kunden frågade nog inte ens vad han använt för järn. Det var bilderna de ville ha, inte kameran...

KGS skrev:
Förstår inte vad problemet är... en polare till mej fick ett mail från en tidning som ville ha lite bilder som han tagit. Han fixade till bilderna. Mailade dem och får lite slantar enl ök...

De hade också sett hans bilder i ett annat sammanhang o tyckte de var okej. De bilderna var tagna med en 3 megapixelkamera av hyfsat slag... kunden frågade nog inte ens vad han använt för järn. Det var bilderna de ville ha, inte kameran...

Mjo, men här vill de ha högupplösta bilder.

men fortfarande måste du väl prata med dem, om du nu är det minsta intresserad av att ta såna uppdrag alls... de bilder du tar med din D7 duger för de flesta produktioner o skulle de ha högre krav så återstår bara en Canon 1DS eller nån annan av 11 megabitskamerorna... den lilla skillnaden mellan D7 o t ex 10D är försumbar sålänge du har koll på ljuset o inte behöver använda jättehöga ISO-tal.

KGS skrev:
men fortfarande måste du väl prata med dem, om du nu är det minsta intresserad av att ta såna uppdrag alls... de bilder du tar med din D7 duger för de flesta produktioner o skulle de ha högre krav så återstår bara en Canon 1DS eller nån annan av 11 megabitskamerorna... den lilla skillnaden mellan D7 o t ex 10D är försumbar sålänge du har koll på ljuset o inte behöver använda jättehöga ISO-tal.

Pixelkvalitén är mycket bättre i en 10D eller D70. Med bra optik blir skärpan mycket bättre också, betydligt mindre brus och man kan använda sig av ISO-tal över 100 vilket jag inte kan med D7i :)

okej då... din utrustning duger inte, du fixar inte jobbet... tyvärr... ring dem inte, de skämtar nog bara... de är nog inte alls intresserade. De ringer o skriver mest för att fördriva tiden...

/kg som försökte peppa

KGS skrev:
okej då... din utrustning duger inte, du fixar inte jobbet... tyvärr... ring dem inte, de skämtar nog bara... de är nog inte alls intresserade. De ringer o skriver mest för att fördriva tiden...

/kg som försökte peppa

Du skrev att min D7 dög lika bra som en 10D
Jag försökte bara påpeka att så inte var fallet.
Varken D7 eller A1 kan likställas med 10D

=)

som jag skrev först så gäller det när man har koll på ljuset o slipper rusa upp i höga ISO, det eventuella merbrus som syns (på en professionell utskrift) hävdar jag att jag valt att addera av konstnärliga skäl... ;-)

I vilket fall skulle det aldrig avhålla mej från att svara på en artigt ställd förfrågan. Skulle det mot förmodan behövas bättre järn så kan man väl låna/hyra om ersättningen och/eller framtidsutsikterna är tillräckligt intressanta... ett samtal kanske är inledningen på ett långt samarbete. Dra dej inte för att ringa var väl egentligen allt jag ville säga.

Kameror o optik serietillverkas. Bra fotografer är det längre leveranstid på!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar