Annons

Hjälp mig få till bilden

Produkter
(logga in för att koppla)

Miss lins

Aktiv medlem
Bilden ska föreställa en kille i mitten som ska vara knivskarp och runt omkring går /rusar folk förbi som ska vara suddiga typ.Hoppas ni förstår hur jag menar? bild iden är inte ny *L*
Bilden ska fotas en eftermiddag,så den kan vara skymmning, men en mulen dag kan det ju oxå vara hmm
Kameran är ny (canon 350D )och jag kan den inte riktigt ännu.Har att välja på EF-S 18-55 och 55-200 objektiv
Har provat att ha olika slutartider mm,men får som sagt inte till bilden. Vill få till den där läckra bilden helst utan att jobba så mkt med den i ps,vad ska jag tänka på ?

Har jag ngt nytta av reflektorer på en ute fotning en mulen höstdag ? eller om solen skiner lite och hur långt ifrån modellen ska dom vara ( ska ta fler bilder än den ovan )

sååå tacksam för svar och tips =)

Jag ser bara tre teoretiska alternativ:
(Har aldrig testat detta själv)

1. Låt modellen stå helt stilla under exponeringen (15-30 sek utan att röra sig är mycket svårt)

2. Dubbla exponeringar med efterföljande PS jobb när du kommer hem.

3. Kan fungera om man plåtar med lång slutartid och fryser den stillastående personen med blixten och sedan låter honom/henne gå snabbt ur bild. Kräver dock att förbipasserande inte är med i bild då man löser ut blixten.

I de två första fallen är ett stadigt stativ ett måste.

Senast ändrad:
Lättast är nog om du kan få killen att stå helt still och sedan fotar med lång slutartid(0.2-1 sekund kanske). Jag antar att det är så du gjort.

Anledningen till att killen inte är så skarp som du vill ha det är troligtvis skaknings oskärpa. För att inte få skakningsoskärpa behöver du något stöd för kameran exempelvis ett stativ.

//Erik

Stativ har jag, så inga problem där. Det där med att frysa saker med blixten fattar jag inte riktigt. har provat att göra det med vatten utan ngt bra resultat

stativ är bra att ha, speciellt med längre slutartider. om du vill få den där känslan där folk nästan försvinner så måste du ha en sekund eller mer. men om du bara vill ha fartkänsla runt personen i mitten så kan 1/15s räcka ifall människor runt omkring rör sig i normal takt. Då blir det betydligt enklare eftersom personen som ska stå still bara behöver stå still en kort stund och du till och med -kan- klara bilden utan stativ.

Tack tack alla som svarat

men om min andra fråga där då

Har jag ngt nytta av reflektorer på en ute fotning en mulen höstdag ? eller om solen skiner lite och hur långt ifrån modellen ska dom vara

när det gäller reflektorer så är det bästa att testa själv. ett enkelt test är att ta ett vitt papper som du närmar din hand i olika vinklar mot ljuset. du kommer märka själv vilken effekt du får vid olika avstånd. mulna dagar har annars så jämnt ljus att jag skulle lämna reflektorerna hemma.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar