Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp mej ta bättre bilder!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

permanne

Medlem
Antar att det finns en del som är duktiga på att fota som läser detta forum.
Själv ä jag inge vidare å kan väldigt lite om kameror.

Köpte mej en Canon IXUS V2 i sommras, kanon bra kamera framförallt får den plats i fickan och då tar jag ju med mej den.

När det är bra ljus ute har den inga som helst problem att ta skarpa bilder.
Men förra veckan skulle jag fota lite en sen eftermiddag när vi klättra. Jag klarar att få fram ljuset genom att ställa upp kameran till 200 eller 400 beroende på hur mörkt det är, men rörelse klarar den inte alls i mörkret. När det är ljust tar den "snabba" kort å rörelse är inga problem.

Slutar tid å bländare???? Jag antar att man ska ha kort slutartid men ändå släppa in mycket ljus. Vad jag hittat i instruktionsboken är att man kan öka slutartiden men inte minska den??

Någon som kan ge en vilsen själ lite tips??

Tack på förhand / Manne

Fick det här svaret på utsidan, men insåg att här kan man få bättre hjälp. Ni som kan å vet kommentera gärna min frågeställning, å en fråga på svaret jag har nedan, blir det kortare slutartid när man har mindre zoom??

Slutartider - bländare
Snabbast slutartider du kan få med kameran är på högsta ljuskänslighet (400), minsta zoom och därmed största bländare. Ljuskänsligheten är som bäst 2,8 vid minsta zoom. Med kameran inställt på 400 och bländaren på 2,8 och tidsautomatik på slutartiden får du en uppfattning om din maximala slutartid. Tänk dock på att skärpedjupet blir litet vid 2,8 så du får ställa in skärpan på huvudmotivet i bilden (t.ex. klättraren).

Mer än så går inte att göra annat än att invänta bättre ljusförhållanden :)
 
Jag tror inte man kan ändra slutartid och bländaröppning på IXUSen manuellt, är dock inte helt säker.

Nej det blir inte kortare slutartid med mindre zoom.
 
Hmm... Jag skulle nog inte vara sådär bestämd som Honkamaa är.

Maximal bländaröppning ändrar med hur mycket man zoomar, i IXUSens fall från 2.8 till 4.0. Fotar man då utan att zooma in blir slutartiden ett steg snabbare (vid samma exponering).
 
Oftast kan billiga zoomar (som ex. de inbyggda i kompaktkameror, som ixus) släppa in lite mer ljus i vidvinkelläget jämfört med teleläget. Därför heter de ibland ex. 35-70/4-5.6 där största bländaren är 4-5.6 beroende på zoomläget.
Detta spelar roll om du ex. vill ha kortast möjliga slutartid.
 
barba skrev:

Maximal bländaröppning ändrar med hur mycket man zoomar, i IXUSens fall från 2.8 till 4.0. Fotar man då utan att zooma in blir slutartiden ett steg snabbare (vid samma exponering).

Jupp det stämmer! Men man kan väl iallafall säga att vid samma bländaröppning(manuellt inställd) påverkas inte slutartiden vid in- eller utzoomning?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.