Annons

Hjälp med studiobelysning

Produkter
(logga in för att koppla)

JHeljedal

Ny medlem
Hej alla fotokunniga!
Jag har nyss hittat hit :)

Jag går i funderingarna på att rigga en liten studio i min källare. Fotar många barn, dop och har även ett gäng bröllop inbokade till sommaren. Numera använder jag mig av dagsljuset när jag fotograferar småbarn, och det funkar ju bra, men inte alltid. Dessutom får jag halvt möblera om hela hemmet vid fotograferingar så en studio står högt på listan! Jag fotar med en Canon 5D mark iii. Nu till de. Stora frågan, vilken ljussättning?? Är ju en djungel där ute. Vilket märke är bäst? Funkar det med bara softbox? Hur många? Frågorna är många!! Mycket tacksam för all hjälp jag kan få!

/ Johanna

Hej alla fotokunniga!

Jag går i funderingarna på att rigga en liten studio i min källare. Fotar många barn, dop och har även ett gäng bröllop inbokade till sommaren. Numera använder jag mig av dagsljuset när jag fotograferar småbarn, och det funkar ju bra, men inte alltid. Dessutom får jag halvt möblera om hela hemmet vid fotograferingar så en studio står högt på listan! Jag fotar med en Canon 5D mark iii. Nu till de. Stora frågan, vilken ljussättning?? Är ju en djungel där ute. Vilket märke är bäst? Funkar det med bara softbox? Hur många? Frågorna är många!! Mycket tacksam för all hjälp jag kan få!

/ Johanna

Hej Johanna!

Jag är i nästan samma situation så jag kan inte ge något definitivt svar.
Men!
Mitt tips är att tråla webben för videos (how to set up a home studio etc etc) eller artiklar som behandlar det du söker.
Youtube är guld för detta.

Själv tänker jag såhär, det behöver kanske inte stå Bowen på blixten/arna man köper men att man ska tänka på vad syftet är med blixten/arna. Behöver du hela porträtt/grupp så lär du behöva rätt mycket ljus vad jag förstått.

Sorry att jag inte kan vara till större hjälp.
Du/vi får hoppas att eliten hittar hit =)

Skriv gärna om du hittar info på annat ställe då det är så j*vla många nya trådar som dör på grund av egoism.

Hej alla fotokunniga!

/ Johanna

Jag köpte mig ett kit med två huvuden a' 200Ws + softboxar. Kompletterade med några paraplyer och en stripbox. Använder dessa emellanåt hemma i köket. Kapacitetsmässigt så räcker 200Ws gott för hemmabruk och litet till. Jag tror inte jag gått över halv styrka vid något tillfälle. Stativen bör vara luftdämpade, det kan rädda din blixt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar