Enligt
sidan för produkten så ingår synkkabel. Normalt så har en synkkabel en sk PC-kontakt i änden du kopplar till kameran (hur den ser ut i andra beror på blixten).
En D70/D70s har inget uttag för PC-kontakt så du måste köpa till en liten adapter att sätta i blixtskon för att ge dig en PC-kontakt. Jag har två olika sådana, den billigaste köpte jag via
Cyberphoto för 85:- när min första pajade (som tur var kunde jag fixa lödningen som gått). Kaffebrus har säkert något liknande. Har du en blixt
kan den ha PC-kontaktuttag också, tex SB-800 har det. Då kan man gå in i menyn på blixten och slå av att blixten skall utlösas. Nackdelen är att den är bra mycket större än adaptern och kräver batterier.
(Fotnot om adaptrar: den första jag hade där lödningen gick sönder är en Wein Safe Sync Hot-shoe-to-hot-shoe. Den har även inbyggt skydd för höga spänningar. Detta behövs normalt inte på D70 eftersom den klarar höga spänningar, 250V enligt manualen. Men den stora fördelen med denna är att den har en knapp för att utlösa blixtar så man kan lätt göra mätningar utan att behöva ta en bild. Dock så är den MYCKET dyrare.)
En stor nackdel med synkkablar är att man kan få glapp i dem och blixtarna inte utlöses. Det är ju några kontaktytor och så är det lätt att man råkar dra i någon kabel när man har bråttom. A och O är att vårda utrustningen och vara noga när man kopplar ihop sakerna.
Den andra nackdelen med synkkablar är att de kan vara i vägen. Eftersom blixtarna har slavtändare kan man köra med
IR-sändare, dvs en "blixt" som inte ger synligt ljus men triggar blixtarna. Ett annat sätt är att köpa en
radiosändare. De har längre räckvidd än IR-sändarna, har ofta flera kanaler vilket gör att man kan trigga individuella blixtar om man skaffar flera mottagare, vilket är praktiskt vid ljusmätning. Kaffebrus har billiga varianter av båda men jag vågar inte uttala mig hur bra de fungerar.
Men mitt råd är att börja med en adapter och senare komplettera med IR- eller radiosändare när/om du känner kablarna är i vägen eller du har speciella behov.