Annons

Hjälp med renovering av kamera! [Slutaren]

Produkter
(logga in för att koppla)

Bojan88

Aktiv medlem
Hejsan!

För det första, så vet jag inte om jag postat i rätt del av forumet, kanske någon admin kan hjälpa till?

Det är såhär att jag köpte en Chinon CS på tradera, men när jag fick hem den så fungerade inte slutaren när jag tryckte på avtryckarknappen..

Jag pillade vidare och upptäckte sedan att om jag vek upp spegeln själv efter att ha "matat fram" gardinen så åkte slutaren ned.. Jag har nu öppnat bottendelen på kameran och tror att problemet sitter till vänster om objektivöppningen i kamerahuset, det är nämligen där länkage etc. sitter till spegel-delen!

Är det någon här som har tips på vad det kan tänkas vara, eller om det är något som normalt sett ger upp i analoga kameror (Med denna typen av problem alltså) ?

Jag ska gå och sätta mig och klura en stund nu igen!

(PS: Det gör inget om kameran går sönder, den kostade 49:- + frakt, men de hade vart roligt och lärorikt om jag lyckades laga den! )
 
Okej, nu verkar det som att jag löst spegel-delen, men nu vill inte slutaren stanna "spänd" utan åker ned samtidigt som jag släpper "filmframmatnings-spaken", är det någon här som hållt på skruvat i gamla kameror som jag kan bolla ideer med? :)
 
Nae, det är inte normalt att slutaren ger upp i analoga kameror. Inga jag haft har gett upp - inte ens efter 40 års användning. Ifall man låter kameran ligga oanvänd under lång tid (typ 20 år) kan slutaren ibland becka ihop, framförallt långtidsverket (inlämning för rengöring och ny inoljning fixade detta).

Eftersom man fick framkalla och köpa en ny filmrulle efter var 24.e eller 36.e bild så var det ju inte så ofta som slutaren hann att bli utsliten...

På den tiden jag råkade köpa ett begagnat Chinon-system hade Chinon inte något särskilt bra rykte när det gäller tillförlitlighet, det var inte ovanligt att de pajade - man hörde talas om betydligt fler pajade sådana än från de "fyra stora" märkena, trots att dessa såldes i betydligt större antal (tror dock att Chinon blev bättre så småningom).

I mina unga dar (under forntiden) köpte jag en oherrans massa begagnade kameror av olika märken eftersom jag tyckte att det var intressant att jämföra de olika modellerna, och då åkte man förstås nån gång på någon som inte fungerade. Lyckades öppna och reparera alla utom en. Tyvärr har jag dock ingen erfarenhet av den Chinon-modell du har - min var betydligt tidigare.

Ifall du inte själv kan se hur den aktuella mekanismen borde fungera och var felet ligger, så är det nog inte så mycket att göra. Hittar du någon trasig komponent så får du ju dessutom räkna med att tillverka en ny sådan på egen hand - reservdelar från en kamera som gått ur produktion för runt för ca 30 år sedan och från en tillverkare som inte längre existerar lär knappast vara mycket att räkna med.
.
 
Okej, nu verkar det som att jag löst spegel-delen, men nu vill inte slutaren stanna "spänd" utan åker ned samtidigt som jag släpper "filmframmatnings-spaken", är det någon här som hållt på skruvat i gamla kameror som jag kan bolla ideer med? :)

Hej !
Troligtvis nån arm, hjul eller nått som inte är så rörligt efter år av stillestånd.
leta lite efter små armar med små fjädrar och se att de kan röra sej.

Processen i en analog spegelreflex med ridåslutare är ( finns säkert undantag )

Avtrycket trycks ner, fäller upp spegeln.
Spegeln uppfälld, startar slutaren.
Slutaren går färdigt, när ridå 2 stängt signalerar den till spegeln som .går tillbaks .

Allt dras upp igen av frammatningen.

---

Det går i regel att grunna ut hur det ska fungera, har någon annan
gjort det tidigare tar det oftast väldigt mycket längre tid.
Ha inte för brottom.

//MW
 
Har inte behövt reparera någon slutare så jag har väl inte så mycket råd att ge, men kolla att inte någon fjäder har brustit eller kommit ur läge.
.
 
Ser att det kom in några nya inlägg medan jag skrev.

Förmodar att vad Smw menar är att ifall någon annan, typ grovsmed (då vanligen den som försöker att kränga kameran), försökt laga den tidigare men misslyckats, så är det sällan lönt att försöka få ordning på det hela. Det brukar vara för mycket som blivit galet.
.
 
Tack för era svar, jag hann dock lösa det på egen hand innan jag läste era svar!

Mycket riktigt så var det en liten arm med tillhörande fjäder som var ur läge, och jag misstänker att tidigare ägaren själv provat laga den då den var åt fel håll (Nästan identisk åt "bägge håll", men den ena hade en svagt skålad yta där en hävarm från avtryckaren skulle löpa mjukt)

SJUKT SJUKT roligt att ha fått laga sin kamera, även om det tog nästan 3 timmar från att ja började!

Tack ska ni ha! :D
 
Haha! Jo, jag har som sagt själv råkat ut för "grovsmedstyper" tidigare. Inte roligt, de brukar vanligen spela oskyldiga och blåneka.

Grattis till det lyckade resultatet! Då får vi bara hoppas att det problem som gjorde att någon ursprungligen gick in och pillade i kameran inte finns kvar längre, och kanske lömskt väntar på ett tillfälle att "slå tillbaka"...
.
 
Men verkligen, men hur som helst så har jag ändå lärt mig enormt mycket om hur det mekaniska i en kamera fungerar, än vad jag kunde innan!

De va nästan lite väl roligt att pillra i den, kanske man skulle hittat sig något fler rep-objekt! ;)

"Grovsmeder" som läser detta, ge fan i o pillra, de blir bara värre! :p
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.