Annons

Hjälp med pris på Rolleicord Ia3 från 1938-45?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrikgroth

Aktiv medlem
Har fått för mig att jag behöver en Rolleiflex (vem gör inte det, liksom?) och säljer därför ut lite gamla kameror som inte används för att delfinansiera detta inköp. Står nu och tvekar på om jag ska sälja Rolleicorden? Den kommer ju ändå bli överflödig om jag får tag på en Rolleiflex, men samtidigt gillar jag den och det gör lite ont i hjärtat att sälja.

Det är modellen som oftast kallas Ia3 eller Ia modell 3, introducerades 1938 och tillverkades t.om 1945. Allt funkar, även de långa tiderna, och räkneverket/framdragningen är precis som det ska. Testade precis en slaskrulle.

Nu till frågan, vilket pris är "normalt" för denna? Beredskapsväska medföljer.

Här är en bild:
rolleicord600.jpg

Stort tack.

Är den blixtsynkad i efterhand? Tycker mig se en liten blixtkontakt.

En likadan, fast i sämre skick, gick för 59 Euro på tyska eBay. Du borde kunna ta 600 - 800 kr för din.

Bra iakttagelse det hade jag inte sett! Nej det är är ingen blixtsynkkontakt. Dels är den något för stor, dels tycks den vara i ett stycke och kan alltså rent elektriskt inte fungera som kontakt. Den har invändig gänga, mycket grannare än gängan till trådutlösare. Beats me. Jag har ingen aning om vad det kan vara.

Tack för prisuppgiften! :)

Intressant. Det ser ut som en elektriskt isolerande packning runt "nippeln", men fete van (ny svordomsfras) om det är det. Är det ett hål i botten? En trådutlösare passar inte?

Gängan är för liten för att en vanlig trådutlösare ska passa. "Mojängen" är en enda enhet, som en skål. Det händer inget när man trycker i/på den, drar i den, vrider på den... det enda jag skulle kunna tänka mig nu när jag undersökt den är att det är någon form av snabbfäste för att kunna vrida fram och fälla bort någon form av tillbehör, kanske en filterhållare?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar