Annons

Hjälp med kompaktkamera-köp; några krav dock..

Produkter
(logga in för att koppla)

Roc6

Medlem
Hej alla glada fotografer :)

Det är så att min stora 30-årsdag kryper närmare och på önskelistan från nära o kära så kan jag bara komma på en enda sak, och det är en kamera. =)

Jag vill helst ha en kompaktkamera, och de enda kraven är:
* Filma i HD (alltså minst 720p med 30fps)
* Bra bilder haha!

Jag har letat febrilt bland recensioner på nätet och jag går bara vilse.
Mitt öga landade på Panasonic LX3 men den hade visst utgått, så den enda jag hittade var då Panasonic LX5. Bra och dåligt med denna kamera?
Ge mig gärna tips på andra bra kameror, jag vore er evigt tacksam :)

Mvh

Jag vill helst ha en kompaktkamera, och de enda kraven är:
* Filma i HD (alltså minst 720p med 30fps)
* Bra bilder haha!
...
Mitt öga landade på Panasonic LX3 men den hade visst utgått...

Det går förmodligen att få tag på LX3, men den uppfyller ju inte dina grundkrav. Det gör inte heller Canon S95, som i övrigt är en trevlig kamera.

Uppriktigt sagt tror jag inte det är så många kompaktkameror som klarar av 720p i 30 fps. Panasonic LX5 (efterträdaren till LX3) gör det, liksom t ex nya Canon Ixus 1000HS.

Tror nästan alla något enklare kompaktkameror klarar 720p 30bps.
Det är bara några av de dyraste kamerorna (eller billigaste) som inte klarar det, vilket kan låta absurt, men så har det blivit.

Tror nästan alla något enklare kompaktkameror klarar 720p 30bps.
Det är bara några av de dyraste kamerorna (eller billigaste) som inte klarar det, vilket kan låta absurt, men så har det blivit.
Ja, det verkar faktiskt vara som du säger! T ex klarar den relativt gamla och billiga Ixus 100 detta krav.

Casio Exilim EF-FH100 är rätt OK för att vara en relativt billig långzoom.
Enda stora nackdelen med den är att RAW tar en evighet att processa i kameran.
Sedan har du ju Panasonic, Samsung och Sony som har kompetenta kameror i samma klass.
http://www.dpreview.com/reviews/Q210grouptravelzoom/

Men inga av dessa aspirerar ju på att vara "riktiga" kameror.

Vad är det som gör att dessa kameror skulle vara riktiga kameror? Och vad menar du med "riktiga kameror"? Skulle vara intressant att få veta. Kostar de inte tillräckligt mycket?

Vad är det som gör att dessa kameror skulle vara riktiga kameror? Och vad menar du med "riktiga kameror"? Skulle vara intressant att få veta. Kostar de inte tillräckligt mycket?

Njae, det jag mest syftar på är att jämfört med en kamera med större sensor, större optik o s v så ger ju dessa något sämre slutresultat.
Har själv en EX-FH100 som fickkamera, valde den pga RAW-möjligheten och 24mm. Jag är i stort sett nöjd med den, men jag förvänta mig inga storverk och är videokvalitet viktigt så ska man nog välja att köpa två kameror varav en är en riktig HD-videokamera.

Vad jag menar är att LX3 inte kan filma med 720 p i 30 bps. Det kan efterträdaren LX5.

Jajust, du har rätt, 24 hanterar den. :)

Angående diskussionen "riktiga kameror" eller inte så kan vi ta det nån annanstans, jag skrev inte att jag är ute efter en billig låtsaskamera heller så det är irrelevant.

Jag vill som sagt ha en kompaktkamera som kan hantera 720p-filmning, helst i 30 bps.
Vill ha tips, och gärna höra från folk som hanterat/äger en Panasonic LX5 vad man kan säga för positivt resp. negativt om den då det är den enda jag kisat på.

En annan som verkar intressant (visserligen inte kompaktkamera kanske) är Nikon Coolpix P100. Ser gärna nåt inlägg om den från proffsen :)

Nikon Coolpix P100 verkar ha fått dåliga betyg med.
Den verkar ha svårigheter med att hålla fokus vid filmning och bildkvalitén är tydligen inte bra alls, hög brus redan vid iso400. =/

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto