Annons

Hjälp med fotografering.

Produkter
(logga in för att koppla)

cj_swe

Medlem
Hej hej!

Måste bara kolla med er hur jag ska ställa in min K200D på det mest optimerade sättet för att ta snabbare bilder.

Bakgrund:
Jag skulle försöka ta lite bilder på våra katter i helgen, och detta var mitt på dagen så solen lyste utanför och dessutom var det snö på marken så det var ett behagligt vitt ljus.

Min blixt (AF-540FGZ) slutade fungera förra veckan, men när jag har haft den till hjälp så har det inte vart några problem.
Men nu när jag skulle ta lite foton utan blixt så blev det svårt. Det gick liksom inte att få till bilderna utan den störande rörelseskärpan.

Försökte ställa upp tiden, men då blev det mörkt. Ställde upp ISO, vilket gav ett tråkigt resultat när man kolla på datorn sedan. Ställde ner bländartalet. Hade inställt så att den skulle mäta ljuset från hela, vet inte hur jag ska förklara hoppas ni förstår. Prövade även med Autofokus och spotfokus(?). Hade på seriebildstagning (Hi) och AF-C om det heter så, att den fotar snabbt. För det är svårt att ta bilder snabbt med AF-S då katter ofta har en tendens att röra på sig! (Kanske blandade ihop termerna)

Och motivet var en brun katt i ett ljusbeiget klätterträd med en vit vägg bakom. Så jag tycker inte att det borde ha vart något problem egentligen.

Händer ofta att jag tycker att det tar för lång tid för kameran att fokusera eller att den inte hittar fokus alls så att den bara står och "tuggar". Är det genomgående eller är det jag som är okunnig? ;)

(Utrustning: K200D med batterigrepp, ofta med ett "smc DA 16-45 mm / 4,0 ED AL" på, eller ibland med ett "smc DA 50-135 mm / 2,8 ED [IF] SDM". Om det kan hjälpa till något?)

Som ni märker så är jag nybörjare desperat av att få lite hjälp, så ha tålamod :)


Mvh Carl-Johan


ps vet inte om detta inlägg kom i rätt kategori men jag försöker ändå, tror den likaväl kan ligga under någon mer allämn kategori
 
Har du provat med "grönt läge" med Auto-ISO max 800?

Katt och inomhus ger nog rörelsoskärpa ;)

Har du AF-C och en katt som rör sig så kommer AF att "tugga" hela tiden, det skall vara så...
Af:n har dock svårt att fokusera på jämna ytor som t ex en vit vägg, så missar du katten och träffar väggen med fokuspunkten kan det också resultera i tuggande...
 
Och motivet var en brun katt i ett ljusbeiget klätterträd med en vit vägg bakom. Så jag tycker inte att det borde ha vart något problem egentligen.

Den vita bakgrunden kan vara lösningen till problemet. Exponeringsmätaren "luras" att exponera det vita grått (exponeringsmätare fungerar så), och då blir den bruna katten svart. Prova exponeringskompensation +1 steg eller mer tills det blir lagom.
 
Har du provat med "grönt läge" med Auto-ISO max 800?

Katt och inomhus ger nog rörelsoskärpa ;)

Har du AF-C och en katt som rör sig så kommer AF att "tugga" hela tiden, det skall vara så...
Af:n har dock svårt att fokusera på jämna ytor som t ex en vit vägg, så missar du katten och träffar väggen med fokuspunkten kan det också resultera i tuggande...

Hej hej!

Nej jag prövade aldrig "grönt läge", kan testa det. Utan prövade i flera steg att höja ISO, kör vanligtvis med ISO 200 när jag har blixt. Så jag fick pröva 400, 800 och 1600.

Men och andra sidan så om man har AF-S "låser" den då inte fokus på katten i ett visst läge, och när den sen rör sig så är den vanligtvis ur fokus?

Trodde att lite ljusare bakgrunder skulle underlätta färgåtergivningen, men det kan ju vara något jag bara fått för mig.

Tack för svar! / Carl-Johan
 
Den vita bakgrunden kan vara lösningen till problemet. Exponeringsmätaren "luras" att exponera det vita grått (exponeringsmätare fungerar så), och då blir den bruna katten svart. Prova exponeringskompensation +1 steg eller mer tills det blir lagom.

Precis som jag svarade tidigare så trodde jag att en vit/ljus bakgrund skulle underlätta fotograferingen samt färgåtergivningen?

Har prövat fota i ett annat rum där det är orange't på väggarna och då blir bilderna väldigt orange'a.. Inte så kul.

Kan skicka med en bild på hur det hela såg ut och hur det blev.

Tack för svar! / Carl-Johan
 
Om du har varierande ljus mellan bilderna, rekommenderar jag tidsauto(AV) dvs du ställer bländaren och kameran ställer tiden. Använd bländare 4 eller 5,6(med DA16-45) och skruva på exponeringskompensation så det blir rätt exponering. Vill du ha skarp katt när den rör sig och inte nån rörelseoskärpa så tror jag att 1/125s - 1/250s blir bra, blir det bara 1/30s - 1/60s så får du öka iso. Slö katt kan tas med lägsta iso och 1/15sek - 1/30sek med SR på.

Om du har samma ljus hela tiden är M(manuell exponering) bäst, ställ in tex bländare 4 och tryck på AE-L, sen kan du finjustera exponeringen med slutartiden genom att trycka in grön knapp och vrida på inmatningshjulet. Har du för lång slutartid(1/4s eller så) så gör om med högre iso.
Plåta på och sen läser du lite av:
http://www.fotosidan.se/cldoc/3485.htm
http://www.fotosidan.se/cldoc/3659.htm
http://www.fotosidan.se/cldoc/3689.htm
Lite om objektiv: http://www.fotosidan.se/cldoc/3690.htm
Om ljuset: http://www.fotosidan.se/cldoc/3691.htm
Om exponeringskompensation vid automatik:
http://www.fotosidan.se/cldoc/1000.htm
 
Precis som jag svarade tidigare så trodde jag att en vit/ljus bakgrund skulle underlätta fotograferingen samt färgåtergivningen?

Har prövat fota i ett annat rum där det är orange't på väggarna och då blir bilderna väldigt orange'a.. Inte så kul.

Kan skicka med en bild på hur det hela såg ut och hur det blev.

Tack för svar! / Carl-Johan

Det är klart att omgivningens ljus och färg påverkar färgåtergivningen på motivet. Det gäller bara att ha koll på hur kameran och dess exponeringsmätare fungerar.

Denna försöker som defaultläge exponera alla motiv så att de blir neutralgråa på bilden: En vit vägg blir grå, likaså blir en svart vägg grå (förutsatt att det vita resp det svarta fyller hela bildrutan). Därför finns det exponeringskompensation, vilken är en snabb, smidig och enkel metod att få sina bilder korrekt exponerade. Andra sätt finns också. Med denna talar man helt enkelt om för kameran att det vita skall vara vitt, alternativt att det svarta skall vara svart.

Kameran i sig har inget sätt att avgöra att vitt skall vara vitt (om det vita är det dominerande som fyller upp bilden) och svart svart, den exponerar allt neutralgrått. För de flesta motiv stämmer detta defaultläge utmärkt, men undantag finns. Tex en brun katt mot en vit vägg. Då får man rycka in och hjälpa kameran.

I detta fall hjälper det alltså inte att tex höja ISO, kameran tror ändå att det vita skall vara grått. Du måste på något vis själv tala om för kameran vad som gäller. Exponeringskompensation är ett sätt.
 
..........
Men och andra sidan så om man har AF-S "låser" den då inte fokus på katten i ett visst läge, och när den sen rör sig så är den vanligtvis ur fokus?
Korrekt.

Trodde att lite ljusare bakgrunder skulle underlätta färgåtergivningen, men det kan ju vara något jag bara fått för mig.

Tack för svar! / Carl-Johan

Nej, men underlättar exponeringen. AWB(automatisk vitbalans) funkar inte alltid, bäst är att låsa med manuell vitbalans. Ställ in kameran på ett vitt papper framför motivet/eller i samma ljus i Fn-menyn.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.