Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp! Kan inte formatera mitt Lexar CF!

Produkter
(logga in för att koppla)

stobbart

Aktiv medlem
Mitt Lexar CF Professional säger att jag måste formatera minneskortet för att få det att fungera. Har testat både i datorn via kortläsaren och i kameran men inget fungerar. Kortet är helt oanvändbart. Har testat Image Rescue 3 men det finns inga filer på kortet och fastän att det är 8gb stort är det numera bara 27mb stort.

Kan man på något sätt rädda minneskortet? Eller är det bara att kassera? Tacksam för svar!

Det är inte så enkelt att du kommit åt det lilla låsreglaget på sidan och kortet är låst? Om det finns ett sånt på kortet? Då går det väl inte att formatera.

Det är inte så enkelt att du kommit åt det lilla låsreglaget på sidan och kortet är låst? Om det finns ett sånt på kortet? Då går det väl inte att formatera.

Nej det är väl bara Secure Digital-kort som har såna lås? Eller har jag fel? Hittar i alla fall inget lås på mitt kort tyvärr.

Mitt Lexar CF Professional säger att jag måste formatera minneskortet för att få det att fungera. Har testat både i datorn via kortläsaren och i kameran men inget fungerar. Kortet är helt oanvändbart. Har testat Image Rescue 3 men det finns inga filer på kortet och fastän att det är 8gb stort är det numera bara 27mb stort.

Kan man på något sätt rädda minneskortet? Eller är det bara att kassera? Tacksam för svar!

Det låter som att det är något fel på kortet.
Är det gammalt?

Tyvärr är det så med minneskort att de slits ut med åldern.
Så är det gammalt, är det bara att kassera det.

Den magiska vita röken som gör att all elektronik fungerar har nog lämnat ditt kort. Om du tittar noga nästa gång en elektrisk pryl dör så ser man ofta den magiska vita röken lämna den elektriska prylen.

Religös förklaring till varför ditt kort inte fungerar.

/Karl

Det låter som att det är något fel på kortet.
Är det gammalt?

Tyvärr är det så med minneskort att de slits ut med åldern.
Så är det gammalt, är det bara att kassera det.

Det är under två år gammalt och inte speciellt välanvänt. Läste att Lexar har fem års garanti. Men man kan väl inte räkna med att få ett nytt?

Den magiska vita röken som gör att all elektronik fungerar har nog lämnat ditt kort. Om du tittar noga nästa gång en elektrisk pryl dör så ser man ofta den magiska vita röken lämna den elektriska prylen.

Religös förklaring till varför ditt kort inte fungerar.

/Karl
Som när påven väljs då ;-)

Det är under två år gammalt och inte speciellt välanvänt. Läste att Lexar har fem års garanti. Men man kan väl inte räkna med att få ett nytt?

Har du formaterat det regelbundet? Det sägs att man ska göra det för att hålla kortet i god kondition. Själv formaterar jag mina kort efter varje gång jag tankat över bilderna till kameran.
Nu spelar det väl ingen roll längre om du ändå inte kan formatera det.

Sannolikheten att Lexar skulle felsöka och laga ett CF-kort är nog i det närmaste noll. Funkar inte kortet hos dom får du säkert ett nytt.

/Karl

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar