Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

hjälp, jag får stötar

Produkter
(logga in för att koppla)

emmepemme83

Aktiv medlem
Hej.
Jag använder min D7000 när jag fotar i studio. Billigt blixtpaket från cybephoto.
Kör med synkkabel...
Kameran börjar bli lite sliten och färgen har gått bort på ett fåtal ställe där metallen syns igenom lite.
Problemet är att när jag kopplar synken mellan kamera och blixt och fotar,får jag stötar där metallen syns. Det brände på näsan och ja undrade hur sjutton de kunde komma sig. Satte tungan mot metallen och det känns som att slicka på ett 9volts batteri. Känner stötarna mer om jag knäpper ett par bilder och mindre om den ligger oanvänd en stund. Testat olika synkkablar och med alla tre blixtar men blir samma sak.

Var ligger problemet,börjar bli rädd att något ska hända,antingen att jag får mig en rejäl smäll eller att kameran ska gå sönder

Hej.
Jag använder min D7000 när jag fotar i studio. Billigt blixtpaket från cybephoto.
Kör med synkkabel...
Kameran börjar bli lite sliten och färgen har gått bort på ett fåtal ställe där metallen syns igenom lite.
Problemet är att när jag kopplar synken mellan kamera och blixt och fotar,får jag stötar där metallen syns. Det brände på näsan och ja undrade hur sjutton de kunde komma sig. Satte tungan mot metallen och det känns som att slicka på ett 9volts batteri. Känner stötarna mer om jag knäpper ett par bilder och mindre om den ligger oanvänd en stund. Testat olika synkkablar och med alla tre blixtar men blir samma sak.

Var ligger problemet,börjar bli rädd att något ska hända,antingen att jag får mig en rejäl smäll eller att kameran ska gå sönder

Mycket ovanligt fenomen, aldrig hört talas om någon som haft liknande upplevelser, oavsett om det är ett billigt blixtpaket eller dyrt.

Kan ju vara vad som helst som är felet, men kabeln är ju den punkt som förenar blixtarna med kameran, så börja med att byta ut den (klart billigare än att slänga bort blixtarna)

Oavsett om det är kabeln som är felaktig, så kan du fundera på att skaffa trådlösa triggers till dina blixtar, kostar några hundralappar, men du slipper kabelproblemet

Koppla in blixtarna via en jordfelsbrytare.
Om jordfelsbrytaren löser ut ska du kassera blixtarna eller reklamera dem om det finns garanti kvar.

Är du alltid i samma lokal? Kolla att du använder skyddsjordade skarvkablar som du har anslutit till skyddsjordat uttag. Det SKULLE kunna vara fel på anläggningen (elen i huset). Mät upp spänningen i uttaget, mellan fas och nolla, samt även mellan fas och jord. Och mellan jord och nolla. Det ska vara c:a 235 V mellan fasen och nolla/jord, och ingenting mellan jord/nolla.

Det är antagligen ditt blixtpaket som inte är ordentligt jordat (anslutet till ojordat uttag?) Då kan det hända att den bygger upp en potentialskillnad mot jord. Eftersom kameran är ansluten med synkkabel så får den samma potential medan du är jordad.

Har du otur så har blixtaggregatet inte någon jordad kabel utan är dubbelisolerad i stället. Då kam man antligen byta ut kabeln och jorda själv (inte att rekommendera om man inte vet vad man gör) eller skaffa ett bättre blixtagg.

Det är antagligen ditt blixtpaket som inte är ordentligt jordat (anslutet till ojordat uttag?) Då kan det hända att den bygger upp en potentialskillnad mot jord. Eftersom kameran är ansluten med synkkabel så får den samma potential medan du är jordad.

Har du otur så har blixtaggregatet inte någon jordad kabel utan är dubbelisolerad i stället. Då kam man antligen byta ut kabeln och jorda själv (inte att rekommendera om man inte vet vad man gör) eller skaffa ett bättre blixtagg.

Detta kanske man kan kolla upp med cyber? Eller ser jag på kontakten om den är jorddag? Har inte tänkt på om det blir så i andra lokaler,ska testa detta...

ANdreas fint presenterade bild funkar delvis.
Hankontakten på bilden har 2 metallbleck på sidorna.
VÄGGKONTAKTEN måste i sin tur ha de motsvarande metallhanarna.
Det är liksom DET som är jorden.
De 2 runda pinnarna är fas respektive nolla o de har alla kontakter.

En icke jordad hankontakt passar inte i ett jordat vägguttag.
En jordad hankontakt passar i ett icke jordat vägguttag.
Sen finns ett undantag som Andreas bild inte visar. O det är de moderna platta kontakterna som är icke jordade men passar i både jordat som icke jordat vägguttag. Då är prylen konstruerad för att få ha en sådan kontakt.

Men jag är tveksam till att det skulle kunna påverka på det sätt du beskriver.
Du har ingen kompis som kan hjälpa dig med problemet.
Att pilla i starkström är livsfarligt om man gör fel!!!!!

Får du samma stötar om du har ett par träskor på fötterna?
Trä leder inte ström.
Om det är så att du inte får stötar med träskor(kan stå på en trä/plast-stol också).
Då hade jag blivit väldigt försiktig med testandet av prylarna.

Flera bra svar...
1. Använd jordade kontakter! I äldre hus är kontakten inte jordad, vilket kan ge de fenomen du har. Se till att hitta en jordad kontakt och använd den!

2. Jordfelsbrytare! En livräddare både för dig och din utrustning. Löser ut när det finns farliga krypströmmar. Används när du hittat det jordade uttaget.

3. Även om nätkablar är av jordad typ betyder det inte att blixaggregaten internt är jordade på rätt sätt! Många gånger är elsäkerheten inte bra nog i billig elektronik från Asien. Någon kunnig i el/elektronik skulle kunna lyfta på locket och se vart den grön/gula kabeln internt är jordad.

Förr i tiden när man inte hade tillgång till jordat så kunde det räcka att vända på stickproppen 180 grader. Det här med fas och nolla.... inget som jag rekommenderar idag dock!

Sådär gör mitt blixtpaket med. Billigt från kina. Slickar jag på kameran killar det bra i tungan. Blixtarna saknar jord utan har sladd i stil med radioapparater, dvs platt kontakt till väggen. Så länge jag inte slickar på kameran verkar det fungera bra ändå. Jag har också övervägt att öppna dem och montera jordad sladd (jag vet hur man gör).
Jag kan skvallra om att om man bygger datornätverk i huset som har ojordat elsystem kan det killa rätt bra i fingrarna när man sätter i nätverkssladden i datorn om datorn har elsladden i väggen. :)

Om jag var tvungen att använda blixtarna ... skulle jag definitivt inte använda synksladd till de blixtarna ...
Inte om jag var rädd om min kamera.
Inte om jag var rädd om livet ...

Dubbelisolerade apparater har ofta eurokontakter (platta saker utan jordstift). De känns igen på att de är märkta med en "dubbel kvadrat". Om en sådan apparat innehåller en transformator (vilket t.ex. ett blixtaggregat gör) så är det lätt hänt att de bygger upp en potentialskillnad mot jord. Eftersom de saknar jordledare så kan de inte utjämna sin potential.

Det går att jorda en sådan apparat genom att byta ut sladden mot en jordad sladd och ansluta jordledaren på ett lämpligt ställe. Det kan vara knepigt att hitta "lämpligt ställe" ibland eftersom allt är så förb*nat inkappslat, men eftersom synk-sladden har två ledare (skärm och signal) så borde det gå att ansluta jorden till samma ställe som synk-sladdens skärm.

Då kommer apparaten att hålla sig på samma potential som resten av världen omkring den. Den kommer att ge upphov till en krypström genom jordledaren, men den är inte farlig och den kommer inte att lösa ut jordfelsbrytaren om den håller sig under 30 mA. Om krypströmmen överstiger 30 mA så kommer jordfelsbrytaren att lösa ut. Då är det bara att kasta och köpa en ny, för då är den inte säker att använda.

Hela upplägget förutsätter att vägguttagen är jordade. Är de inte det så är det inte mycket att göra.

Sådär gör mitt blixtpaket med. Billigt från kina. Slickar jag på kameran killar det bra i tungan. Blixtarna saknar jord utan har sladd i stil med radioapparater, dvs platt kontakt till väggen. Så länge jag inte slickar på kameran verkar det fungera bra ändå. Jag har också övervägt att öppna dem och montera jordad sladd (jag vet hur man gör).
Jag kan skvallra om att om man bygger datornätverk i huset som har ojordat elsystem kan det killa rätt bra i fingrarna när man sätter i nätverkssladden i datorn om datorn har elsladden i väggen. :)

Kan man inte kringgå det med platta kontakter genom att använda en förgreningssladd med jordade uttag och jordad hankontakt? Eller är jag helt ute och cyklar nu?

Det är nog allt en myt, eller hur menar du nu?

Jag tror inte att det är en myt. Om du har ett fel i en elapparat som visar sig i att höljet på apparaten kopplas till ena ledaren i sladden kommer apparatens hölje att bli strömförande om du kopplar in kontakten på ett visst sätt. Vrider du kontakten 180 grader och kopplar in den kommer höljet att vara strömlöst.

Anledningen är att ena ledaren i väggutaget är den som kallas nolla. Den är, lite förenklat, kopplad till planeten Jorden. Den andra ledaren går direkt till strömkällan (tänk en generator). Eftersom det som ger dig stötar är skillnaden i spänning mellan marken under dina fötter och höljet på apparaten du tar på medför det att om höljet är på samma spänningsnivå som marken kommer du inte att få någon stöt.

------

Observera dock att nolla och skyddsjord inte är samma sak.

Bra, då fick jag lära mig det!
Skall försöka ta det enkelt o rätt. Ngn hjälper säkert om det blir fel.

Mellan fas o nolla är det 220 volt, vanligt vägguttag.
till vägguttaget kan det oxå vara en jord, jordat vägguttag(med de extra stiften)
I elcentralen kopplas normalt jord o nolla ihop.

Om du ha en jordad kontakt i apparaten så skall en jordkabel vara fastskruvad i elektriskt ledande höljen. Du skall alltså få en obruten kontakt från apparatens hölje rätt in i elcentralen.

OM det blir en kortslutning till höljet så skall strömmen ledas tillbaka via jord. Detta skapar en strömrusning i fas o säkringen för denna fas skall slås ut.
Normalt går strömmen tillbaka i nollan.

En jordfelsbrytare känner skillnaden mellan fas o nolla, är inte dessa lika så slås strömmen av.
Ström har alltså krupit iväg (till en person), eller ännu hellre till själva jordkabeln.

De platta kontakterna har inte jordstiften o alltså kan du inte få kontakt med elcentralens jord. Men en lös jordfelsbrytare(som man kan sätta direkt i väggkontakten) kommer att slå av strömmen till blixten när du sätter tungan till. Förutsatt att det är tillräckligt med ström som försvinner via kroppen.
Hoppas att det blev klarare.

PS just det, de här liknelserna med att strömmen går på ena eller andra hållet finns bara i vår visualisering. I verkligheten är det växelström vi pratar om, men det kan vi bortse ifrån i modellen av hur det fungerar. DS

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar